hur mkt gräs?

toughcookie

Trådstartare
Ungefär hur mkt gräs (räknat i kg) stoppar en "normal" fullblodshäst i sig per dygn när den går på bete?
Självklart fattar jag att det är olika på hur blött det är osv men på ett UNGEFÄR??

Sv: hur mkt gräs?

60 kg gräs (MYCKET ungefärligt, det beror på en massa saker... Men mer än 10 kg, och mindre än 200... ;) )

Så det borde inte vara nån fara att proppa i konvalecenten runt 40kg då?
Vill ju inte ge honom kolik men eftersom han inte får flytta sig utanför boxen så vill man ju ge honom lite "bete" ändå....
Dessutom är han mager som en skrika =(

40 kg gräs är ingen stor "dagsdos", förutsatt naturligtvis att hästen är van vid gräs, så det borde inte vara några problem.

Jag har ju vant in honom långsamt (gick på bete när han skadade sig) och nu är det mest tiden det tar att samla ihop gräset som styr mängden han får.
han äter även 10-12kg av ett medelmåttigt hö och 4kg av ett konvalecent foder. Så försöker jag övertala honom att äta lite lucern hack men det tycker han är rätt äckligt.....

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej, Min ena häst är för överviktig för att släppa på bete vind för våg i sommar utan han kommer bredvid övriga och så ska han få...
Svar
7
· Visningar
1 092
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 326
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
593
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama