Hur mkt foder kan man egentligen ge?

percival

Trådstartare
Eller denna fråga kanske är individuell precis som med oss människor?
Jag har ett 12-årigt sto som varit sjuk en längre tid, friskförklard men dessvärre sjuk igen. Just nu nybehandlad men ska skrittas igång(igen) på fredag.
Hon är tvärr svår att få upp i hull, blev dock klart mkt bättre efter betet men skulle behöva lägga på sig rejält för att bygga muskler när hon förhoppningsvis blivit frisk.

Idag får hon:
Hippo Alfa komb. med Hestekraft ca 2,5 kg
Korn 3 l
Havre (ytterst lite)
Linfröpellets
Mineraler
E + B-vitamin
Lusern 2 kg(torr)
SpeedyBeet 0,5 l

+ hösilage 14 kg och hon lämnar.
Står på halm.

Den här hästen är storvuxen, 174 över manken och rejäl men som sagt alldeles för tunn i dagsläget.
Känns ändå som att hon får mer än vad hon egentligen skulle behöva dessutom är jag rädd att hon får för mkt av något ex. protein men har inte märkt något negativt som ex dålig mage, svullna leder eller proteinutslag.

Tacksam för råd, tips!
 
Sv: Hur mkt foder kan man egentligen ge?

Grovfoder kan du inte ge för mycket av dvs hösilage och lusern. Överskott av protein omvandlas till energi och är inte skadligt så länge det inte ges i alltför koncentrerad form. Den kraftfodermängd du ger idag ligger långt ifrån rekomenderad maxgiva (1,2 kg kraftfoder per 100 kg häst) så länge du fördelar givan över flera måltider.

Låt analysera ditt hösilage om det inte redan är gjort och räkna sedan ut en foderstat så vet du vad som behöver ökas eller minskas på.
 
Sv: Hur mkt foder kan man egentligen ge?

Höt är analyserat och vi har räknat på det. Det skulle egentligen räcka med enbart hö enligt den uträkningen så länge hon står men det känns helt osannolikt.

Låt analysera ditt hösilage om det inte redan är gjort och räkna sedan ut en foderstat så vet du vad som behöver ökas eller minskas på.[/QUOTE]
 
Sv: Hur mkt foder kan man egentligen ge?

Energibehovet är alltid svårt att beräkna, här måste man se till individen. Är hon tunn behöver hon mer energi. Men med en analys kan du lätt se till så att balansen mellan energi och protein blir rätt, liksom mineralerna.

Tips på energirikt foder är olja.
 
Sv: Hur mkt foder kan man egentligen ge?

Va! 1.2 kg per 100 kg häst. Kan man verkligen ge sâ mkt kraftfoder, det blir ju 7 kg till en vanlig 600 kgs häst. Lâter mkt, min har ju fallit ut lite om jag kan ge sâ här mkt kraftfoder är det nog lätt ordnat:eek: Med fara för livet, bâde hästens och min.

Fnorr (with licens to feed?)
 
Sv: Hur mkt foder kan man egentligen ge?

Titta på foderstaterna i ett trav eller galoppstall, inte ovanligt att de får 8-9 kg kraftfoder per dag. Dock absolut inget jag rekomenderar.

Tänk också på att aldrig ge mer än 0,4 kg kraftfoder per 100 kg häst och utfodringstillfälle.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag rider en 23 år gammal ponny, maxad C, som har svårt att få i sig höet. Kraftfoder är inga problem. Hästens tänder är kollade av...
Svar
16
· Visningar
8 442
T
Foder & Strö Hej hej! Köpte ett fullblodssto för ett par månader sedan och förra ägaren gav henne 3 kg Hippo Grow Alfa/dag + kalk och morötter. Ca...
2
Svar
23
· Visningar
2 857
Senast: Tunnelapa
·
K
Foder & Strö Hej! Är så att min ponny älskar mat och är lättfödd, och har ganska lätt att lägga på sig. Tar det hela från början så att det blir...
Svar
4
· Visningar
1 404
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp