hur mjukar man upp en stel hästs nacke/hals?

G

GladFlicka

Hej, jag har en gammal new forest ponny med tjurnacke. Han har blivit väldigt stel i höger sida av halsen. Han vill inte alls gå böjd i höger varv och går inte heller i form i höger varv. Någon som har något tips på hur jag kan få honom att mjuka upp lite i halsen?

(han går hur fint som helst i vänster.)

sedan undrar jag med vad låsningar egentligen innebär och hur man märker om hästen har några sådana?

Tacksam för svar!!

Sv: hur mjukar man upp en stel hästs nacke/hals?

ska se om jag hittar någon bild ^^ typiskt för fånghästar att ha en sån, vilket min kära ponny tyvärr är...

Om du misstänker att din ponny har låsningar i nacke eller rygg bör du låta en duktig kiropraktiker titta på den. Att ponnyn är stel i nacken kan bero på låsningar någon annanstans än i just nacken. Låsningar är just låsningar och de lossnar inte hur mjuk man än rider hästen.

jo, jag har funderat på det och det får nog bli så..

helt ny så vet inte riktigt hur man lägger upp bilder.. men ett utdrag från en av mina gamla hästböcker

"Tjurnacke
En kort, tjock hals kallas för tjurnacke och kan göra det svårare för hästen att mjukna i nacken."

(Häst & Ponny Bildlexikon, Rabén & Sjögren, 2002)

Om du känner att du inte kommer längre med en stel häst ska du inte vara rädd för att be om hjälp. En duktig kiropraktor kan säkert hitta var i ryggen/nacken låsningarna sitter och lätta på dem. Vidare kan han/hon säkert ge dig tips på hur du sedan kan träna din ponny på ett bra sätt för att låsningarna inte ska återkomma.
Ofta känner man direkt en enorm skillnad på hästen efter ett kiropraktorbesök - var bara försiktig med träningen ett par dagar efter behandlingen så att hästen kan återhämta sig.
Har du själv testat på att få behandling av en kiropraktor? I så fall vet du att det känns i hela kroppen även om det bara är några kotor som korrigerats.

ska se om jag hittar någon bild ^^ typiskt för fånghästar att ha en sån, vilket min kära ponny tyvärr är...

Jag har aldrig hört talas om det du beskriver men antar att det kan vara det som en del kallar för fångnacke dvs fettansamlingar som i nacken. Dessa fettdepåer bör man se upp med eftersom de ökar risken för nya anfall.

Är du säker på att din ponny inte har problem av nytt eller gammalt fånganfall?

hade inte heller hört det innan. kallas nog för det också ja.

har inte fått höra att dem kan få problem av gammalt fånganfall, vad innebär det? För han hade fång i början av somaren.

kollar honom varje dag och han visar inte upp några tecken alls på fång (:

Om du känner att du inte kommer längre med en stel häst ska du inte vara rädd för att be om hjälp. En duktig kiropraktor kan säkert hitta var i ryggen/nacken låsningarna sitter och lätta på dem. Vidare kan han/hon säkert ge dig tips på hur du sedan kan träna din ponny på ett bra sätt för att låsningarna inte ska återkomma.
Ofta känner man direkt en enorm skillnad på hästen efter ett kiropraktorbesök - var bara försiktig med träningen ett par dagar efter behandlingen så att hästen kan återhämta sig.
Har du själv testat på att få behandling av en kiropraktor? I så fall vet du att det känns i hela kroppen även om det bara är några kotor som korrigerats.

tusen tack för tipsen!
har aldrig blivit behandlad själv men kan bara tänka mej hur det känns..

har inte fått höra att dem kan få problem av gammalt fånganfall, vad innebär det? För han hade fång i början av somaren.

Hur allvarligt anfall? Röntgad? Rotationer och/eller sänkningar? Är hästen redan fullt igång?

röntgades aldrig, fick varken rotationer eller sänkningar. han fick smärtstillande, kommer tyvärr inte ihåg vad det hette nu.. och hovslagaren var där med. han stod inne i ca 2 veckor sammanlagt tills symptomen lagt sig. det var nog första eller andra veckan i juni. resten av sommaren var han symtomfri och är igång nu. edit: har dock inte ridit någonting alls direkt, har varit sjuk väldigt mycket själv och inte kunnat rida.. utan det är nu först senaste veckan jag börjat så smått att sätta igång honom "på riktigt" igen

Eftersom du inte har röntgat honom så har du ju ingen aning om hur det ser ut inuti hovarna. Det kan naturligtvis vara ngn sorts låsningar. Men det kan också vara som han har ont pga förstörda hovar från fånganfallet.

Det är troligtvis alldeles för tidigt att rida en ponny som hade fång denna sommar., speciellt eftersom den tydligen har haft fång flera ggr och dessutom har denna nacke.

Om jag var du hade jag ställt in hästen i en box med rejält mjukt underlag och bara gett den hö att äta om den är van vid det och sedan ringt till en veterinär som är väl insatt i fång. Det behöver naturligtvis inte vara ett nytt fånganfall elelr snarare kanske det från i somras som kanske aldrig blivit bra. Det kan säkert vara ngt helt annat. Men om det nu är fång så är det viktigt att hästen får vård, hellre en gång fär mkt - i "onödan".

Jag såg en film om vård av fånghästar i dag, på webtidningen the Horse s hemsida. Det var ingen rolig film - ganska ruskigt otäck. Jag tänkte först länkat till den i en annan fångtråd men avstod. Men där betonar veterinären att man bör se fång som en mkt allvarlig, akut sjukdom (kommer inte på det svenska ordet). Och att det är mkt viktigt att man sätter in vården tidigt. Hon säger också att det är viktigt att röntga den, att det inte märks alla ggr att hovarna inte blivit bra och att man inte bör rida den föränn tidigast åtta månader efter fånganfallet.
Det finns massor om detta skrivet på internet.

Jag hoppas naturligtvis att det är ngt annat fel på din ponny.

Hej, jag har en gammal new forest ponny med tjurnacke. Han har blivit väldigt stel i höger sida av halsen. Han vill inte alls gå böjd i höger varv och går inte heller i form i höger varv. Någon som har något tips på hur jag kan få honom att mjuka upp lite i halsen?

(han går hur fint som helst i vänster.)

sedan undrar jag med vad låsningar egentligen innebär och hur man märker om hästen har några sådana?

Tacksam för svar!!

Om hästen känns stel i halsen när du rider (eller menar du bogen??) kan det vara symtom på att den avlastar ett framben pga smärta. Tror faktiskt det är mer troligt än en skada i halsen....Det behöver ju inte vara just fång, de kan ju få väldigt mkt konstiga problem med ben och hovar.
Är hästen sedan halt på båda frambenen kan det vara svårt att se en hälta. Ring och rådgör med en veterinär!!

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 931
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 772
Träning Hej! Jag har problem med en lite oliksidig häst. Kommentarer om att uppsöka veterinär etc undanbes, hon blev igenomkollade i december då...
Svar
7
· Visningar
1 496
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 955
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka