Sv: hur mjukar man upp en stel hästs nacke/hals?
Eftersom du inte har röntgat honom så har du ju ingen aning om hur det ser ut inuti hovarna. Det kan naturligtvis vara ngn sorts låsningar. Men det kan också vara som han har ont pga förstörda hovar från fånganfallet.
Det är troligtvis alldeles för tidigt att rida en ponny som hade fång denna sommar., speciellt eftersom den tydligen har haft fång flera ggr och dessutom har denna nacke.
Om jag var du hade jag ställt in hästen i en box med rejält mjukt underlag och bara gett den hö att äta om den är van vid det och sedan ringt till en veterinär som är väl insatt i fång. Det behöver naturligtvis inte vara ett nytt fånganfall elelr snarare kanske det från i somras som kanske aldrig blivit bra. Det kan säkert vara ngt helt annat. Men om det nu är fång så är det viktigt att hästen får vård, hellre en gång fär mkt - i "onödan".
Jag såg en film om vård av fånghästar i dag, på webtidningen the Horse s hemsida. Det var ingen rolig film - ganska ruskigt otäck. Jag tänkte först länkat till den i en annan fångtråd men avstod. Men där betonar veterinären att man bör se fång som en mkt allvarlig, akut sjukdom (kommer inte på det svenska ordet). Och att det är mkt viktigt att man sätter in vården tidigt. Hon säger också att det är viktigt att röntga den, att det inte märks alla ggr att hovarna inte blivit bra och att man inte bör rida den föränn tidigast åtta månader efter fånganfallet.
Det finns massor om detta skrivet på internet.
Jag hoppas naturligtvis att det är ngt annat fel på din ponny.