Hur "mäter" man sadelstorleken?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Shamandaliex
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 18 155
S

Shamandaliex

Nu behöver jag lite hjälp.
Funderar på att införskaffa mig en dressyrsadel till min foderhäst. Mitt problem är att jag inte vet vilken storlek han har :( Hans gamla sadel är begagnad (jag var inte med när han fick den) så kan inte få någon hjälp där. Så här står jag och vet inte hur jag ska ta reda på varken bomvidd eller storlek. Hur gör man?
Någon som vet hur man mäter osv?

Sv: Hur "mäter" man sadelstorleken?

Ta hjälp av en sadelutprovare, eller någon annan kunnig inom sadlar.

Sitsstorleken är lätt att mäta fram själv, ta en tumstock (helst med tumskala, men det går ju att räkna om från mm annars) och mät från knappen vid framvalvet, snett över sitsten upp till mitten av bakvalvet. Raka spåret bara, inte längs med sitsen.

Mäter du i mm så är 1" = 25,4 mm, en 17" sadel är alltså ca 432 mm över sitsen.

Bomvidden är mycket svår, för att inte säga omöjlig, att mäta fram själv.

När sadeln skall provas ut är det så mycket mer än bara sätesstorleken (den rör ju dessutom bara dig, inte hästen) och bomvidden som ska passa, så även om du får fram måtten så behöver du hjälp med att se om sadeln har rätt passform.

Jag har fått låna en sorts måttstock som ska mäta bommen på hästen, problemet är ju att man inte har hästen med sig när man köper sadel >< och nån som är kunnig om sånt känner jag varken eller har råd med. Jag antar att man får förlita sig på riktlinjerna man får från den måttstocken och sen se vad som funkar då. Tack för tipsen!

Tänk såhär 800 kr för en utprovare eller ett par tusen (hos vetten) när hästen får ont i ryggen så blir det nog lite lättare att få fram pengar till en sadelutprovare.

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
860
Senast: Lisen82
·
Hästvård På tidigare hästar har jag några gånger varit och vägt dem, eller så har det varit enklare att gissa/mäta ungefärlig vikt utifrån...
Svar
13
· Visningar
630
Utrustning Innan jag envisas för mycket så tänkte jag höra efter här. För någon vecka sedan hade Hööks i Sisjön jättestor sadelutförsäljning...
Svar
9
· Visningar
1 003
Senast: Tora
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
638
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka