Hur mäter man mankhöjden?

Burza

Trådstartare
Jag skulle vilja veta mer exakt VAR en mätman mäter mankhöjden på hästen?
Skulle vara kul och testa lite hemma innan man åker på mätning:idea:

Sv: Hur mäter man mankhöjden?

Det finns ett gammalt beprövat sätt att från och med ett års ålder uppskatta den höjd som hästen kmr att ha som vuxen. Med ett balsnöre mäter man avståndet från hästens armbåge till yttersta spetsen på kotan. Håll kvar snöret vid armbågen och mät ut samma avstånd uppåt. Resultatet är den slutliga mankhöjden.
Sen var ju din fråga hur man skulle mäta mankhöjden.
Mät från golvet (när hästen står "rakt" med alla ben på ett plant underlag) sen upp via en rak linje till yttersta spetsen på kotan, upp längs armbågen och sen till manken, alltså bara en rak linje.
Allt detta har jag lärt mej från en bok som heter "Hästhållning i praktiken". Hoppas du fick någon hjälp.

Sv: Hur mäter man mankhöjden?

mankens högsta punkt. Känn med handen vart manken tar slut framåt. endel hästar har mankens högsta punkt långt fram. Där manken är som högst mäter du rakt ner i golvet.

Liknande trådar

Hästvård På tidigare hästar har jag några gånger varit och vägt dem, eller så har det varit enklare att gissa/mäta ungefärlig vikt utifrån...
Svar
13
· Visningar
583
Hästvård Min häst har gipsad bakhov pga. sår i sulan. Ytterst är gipset tejpat med silvertejp, men känns som att silvertejpen inte kommer hålla i...
Svar
14
· Visningar
547
Hästvård Jag skulle vilje gå en kurs om hovvård. Inte för att jag vill ersätta min hovslagare eller för att jag vill bli hovslagare själv, utan...
Svar
6
· Visningar
618
Senast: BoYo
·
Gnägg Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
1 009
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka