Hur märker ni att ledinflammtion är på g igen...

Empalie

Trådstartare
Hej på er alla kloka....
Hur märker ni att era hästar är på g att få en gammal ledinflammation igen....min pålle har haft hovledsinflammation som har varit envis men varit friskförklarad i ca 8 veckor, varit inne på kontrollbesök också. Han har känts/känns kanon vissa stunder och är allmänt pigg och glad. Problemet är när jag går med honom på asfalt så låter gången lustigt, stallägaren tycker det låter lite som att han passar. När man tittar på honom ser hans gång normal ut det är mer att man hör gången. Han blir även lite stappligare. Jag kan inte säga om han varit såhär förut innan skadan kom, har i alla fall inte lagt märk till det. Han är röntgad och allt ser fint ut. Han är klämd på i ryggen rejält av vet och reagerar inte, har även klämt mycket på han hemma och han reagerar inte. Han är kollad av equiterapeut och hon tycker han ser kaonfin ut och att det bara är att sätta igång. Skall också säga att efter etttag släpper den här lustiga gången på asfalten, när han har gått där en stund.
Igår red jag upp på asfalten från stallet och precis när jag fick den lustiga gången drev jag på och då släppte det och han gick på som vanligt?????
Vad kan detta bero på?
Han har kortare tå än innan?
Är under en mycket lugn igångsättning kan det vara träningsvärk?
Han är inte varm eller gallig som han var innan vid hovleden?

VAD GÖRA!!????
Hästen haltar inte på något sätt i någon gångart!

Sv: Hur märker ni att ledinflammtion är på g igen...

Puttar upp...sitter här och funderar i det oändliga.....

Vad är det för sorts häst? Han har inte gjort såhär nån gång innan han blev "sjuk"?

En honnoveranare på elva år, fin exteriör och fin och propitionelig kroppstyp....har alltid gått att jobba i fin form. Trots sin vila på ca ett halvår så har han fortfarande fina linjer, han har byggt muskler bara på de promenader vi har gått....

Du skriver att det går över efter en stund. Om hästen känns fin för övrigt skulle jag prova en mjuk igångsättning, i samarbete med massör och et.

Hoppas det ordnar sig! :)

Mera förslag, har varit och skrittat i ridhuset idag och då kändes han kanonfin, när vi kom hem och jag skulle gå med han till hagen gjorde han likadant som han gör ala de gånger vi går just där. Han blir lustig i gången, man ser det inte så tydligt men man hör att det inte riktigt finns någon takt...han gör mig förvirrad!!!!! Pigg och glad för övrigt...går jättefint och rent i hagen sedan...:confused: :confused:

Känner igen det där på min ponny som har haft erlichia med kroniska, vandrande hältor... skritten blir "oren" på asfalt och låter konstigt. På mjuka underlag märks ingenting.

Det behöver såklart inte vara något fel på din häst. Är han gallig/varm i benen?

Han är inte varm eller gallig, han va ju det runt hovleden innan men det är som sagt bort, kankse skulle ta ett prov fast hästen är hur pigg och glad som helst och springer och härjar så jag tror inte att han har det. De brukar väll vara rätt slöa och se olyckliga ut i ögonen????

Hovledsiflammation KAN avhjälpas med PG-beslag fram, då man avbelastar hovbenet litet. Sen tycker jag personligen att det märks tydligast i början på inflammationen i nedförsbackar, speciellt om den är ensidig. då skritten blir ojämn..

Asfalt är halkigt med järnskor på. Det är inte bara det att han är försiktig?

Liknande trådar

Hästvård Hej Känner att jag behöver tips och funderingar på hur jag ska gå vidare med min 5 åriga valack. Historik: Började slutet av... 2
Svar
27
· Visningar
4 221
Senast: Speedway
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag... 2
Svar
22
· Visningar
6 098
Hundhälsa Jag vet egentligen inte varför jag skriver den här tråden, men behöver nog få lufta lite tankar och se om någon kan se något som jag...
Svar
6
· Visningar
1 053
Hästvård Ok jag ska ge en liten snabb resúme om min pålle Surprice och våra problem de senaste 2,5 åren. Jag har gjort allt för min häst, vet...
Svar
7
· Visningar
1 722

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka