hur många??

B

Beyliitah

hur många hästar ska man ha minst för att dom ska trivas?

Sv: hur många??

Beyliitah skrev:
hur många hästar ska man ha minst för att dom ska trivas?

Minimum ett sällskap, alltså två hästar. I nödfall kan man använda något annat betesdjur men en hästkompis är det allra bästa. Tre individer är bättre än två, dock.

Jag har två hästar tillsammans idag och det blir lite oro när jag tar den ena och rider ut eller åker iväg med, så jag ska försöka hitta en liten shettis eller nåt liknande. Det går visserligen, unghästen börjar inse att kompisen kommer tillbaka men för deras trygghet skull vill jag ha tre tillsammans.

Jag tycker att två är för lite. Om bara en ska ut och ridas t ex, blir den andra hästen ensam. Vi har en ganska liten flock på 6 hästar just nu och det funkar jättebra!

Jag har tre och det fungerar jättebra, men snart har jag bara två, då blir det förståss lite problem när man ska rida jag får se hur det går. blir det för oroligt får man väl skaffa en till på något vis.

Förslag till dig och andra som måste skaffa sällskap, skaffa inte en shettis - de måste få göra mer än att bara vara om de inte ska bli rätt så odrägliga (generaliserar här nu, men det gäller de flesta ponnyer).
Efterlys hellre någon som behöver ett pensionärshem för sin äldre häst och ta den på foder.

Gärna 4-5 st tycker jag. Det blir alltid lite krångligt när det är få hästar. Ska man t.ex. rida en häst och man har två, får ju en gå själv. Visserligen inget problem om den klarar av att stå själv men alla gör ju dessvärre inte det. Men är det så att man har tre hästar och man är två stycken som kanske ska rida ut, så ställer ju det också till vissa bekymmer.

I min hästs hage är dom totalt 6 st hästar just nu:

Det är dels mitt hbl som är 4 år och sedan är övriga som är lite yngre i åldrarna föl :p , 2 och 5 år. Och så är det en som är ca 9 år
samt en gamling på 20 +. Den äldsta är en d-ponny valack och övriga är halvblod, varav den 5 åriga är valack - resten är alltså ston. Dom har bara gått i samma hage några dagar tillsammans (tidigare gick valackarna för sig och stona för sig - dock inte av det skälet ;) ) men det funkar kanonbra på alla sätt och vis! :D

Våra hästar har en rundbal står uppe i hagen och alla får vara med och äta utav den, titta här bara! (ta bort http://...)
http://community.webshots.com/photo/498115472/498169145ATfEAo
Ena hästen vart dock inte med på bilden :p

Annars kan jag förstå att det kan vara svårare att ha så många hästar ihop spec. med tanke vid utfodringarna då. Men sedan så är våra hästars hage megastoor typ :p och den är väldigt kuperad, vilket är superbra :)

Sedan är det 7 st hästar i stallet (min häst + fölisen ifrån hagen och så är det 5 till) och totalt får det plats 28 st hästar på anläggningen, uppdelat på tre stallar och fyra uteboxar.

Jag har mina två själv i ett stall nu. Om jag ska rida så får jag ta in den andra och låta denna stå i boxen under tiden.
Så ja man borde ha fler hästar..i somras var här under en tid totalt 8 hästar och då var det betydligt lättare !

Minst två såklart.
Själv är jag lite skeptisk till att ha just tre hästar, upplever att det oftast är en som är utanför i hagen då.

Ullis

jag tycker att med 3 st så blir det lite krångligt att placera boxen tillsammans med dom andra två så att en inte böir utanför

vacasso skrev:
Förslag till dig och andra som måste skaffa sällskap, skaffa inte en shettis - de måste få göra mer än att bara vara om de inte ska bli rätt så odrägliga (generaliserar här nu, men det gäller de flesta ponnyer).
Efterlys hellre någon som behöver ett pensionärshem för sin äldre häst och ta den på foder.

Sorry, måste ha en som är beredd att jobba och shettis är helt ok för min del. Det låter visserligen när man säger att man ska ha en sällskap till men faktum är att alla mina jobbar.:cool:

Vissa hästar kan faktiskt gå ensama, även om det inte är att föredra...

men två brukar man väl kanske anse som minimum... jag märkte ingen skillnad på min häst då han först fick stå med en kompis och sedan då vi slyttade till ett annat stall fick han tre kompisar...

superstar skrev:
Minst två såklart.
Själv är jag lite skeptisk till att ha just tre hästar, upplever att det oftast är en som är utanför i hagen då.

Ullis

Fixade det i somras med att ha ett äldre sto, en unghäst 1,5 år och en fyraårig valack. Nu har valacken åkt hem och jag har bara två kvar. Det går bra även om lillfia blir lite upprörd ett tag när jag rider iväg med den äldre damen. Hon är dock kvar i hagen och äter höt mellan ropen och hon är lugnare för var gång. Dock vill jag för hennes trygghets skull ha en shettisvalack som sällskap.

Minst två hästar. Har man bara en häst kan den lätt bli olycklig och osäker. Den kan också spänna sig mycket och kanske inte prestera lika mycket eftersom den inte kan slappna av när den är själv. Har man något annat sällskapsdjur tror jag att det kan funka men hästar är ju ändå hästar. Mer än två hästar behöver man absolut inte ha om man inte vill eftersom det är dyrt med hästar & det är faktiskt bra för dem att få träna på att vara ensamma. En häst som aldrig har varit ensam kan bli mycket orolig om något skulle hända och den måste vara själv under en tid. :smirk:

Hej! Jag tycker att 2-3 hästar är ett bra antal. men det beror givetvis om man han privat stall (då ska man ju inte behöva köpa 2-3st sällskaps hästar) Eller om den står i ett gemensamt stall, då det blir desto fler.
Men om du har ett eget stall och bara har en häst så borde det räcka med en till häst. Vissa hästar nöjer sig med en kompis och andra tycker om när det är flera runtomkring;)

Liknande trådar

Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 219
Senast: MML
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
252
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
193
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama