Hur många timmar lägger ni?

Alli112

Trådstartare
Hejsan, jag skulle bli oerhört tacksam om så många som möjligt svarar på denhär frågan
Jag ska börja nian nu och ska förhoppningsvis skaffa en storhäst. Jag ÄLSKAR att träna, alltså ut och springa, motions cykel och sånt och gör ALLTID det hemma, åker aldrig till ett Gym, vilket jag då sparar tid på :D
Iaf jag undrar hinner ni med extra grejer?
jag skulle isf ha hästen hos min granne som bor precis bredvid. Jag är hemma från skolan SENAST 3. Skulle jag hinna med träning och hästen? Såklart lägger jag träningen åt sidan om det behövs men vad tror ni?
Hur många timmar lägger ni varje dag på hästen om ni bara har EN?
Skrev väldigt mycket, hoppas ni orkar läsa, jättetacksam för svar :D
 
Sv: Hur många timmar lägger ni?

"Skrev väldigt mycket"? "Väldigt mycket"? Välkommen till Buke.
biggrin.gif


Jag har nog som mest lagt 4 timmar på min häst på en dag som inte innefattat tävling eller dylikt, men då har jag varit och tränat i ett ridhus 45 minuter bort. En vanlig dag med vanlig ridning tar väl max två timmar, men så är jag inte någon som drar fötterna efter mig i stallet eller borstar tills pälsen är halvt nednött.

Om du inte har något emot att träna eller rida i mörker på vinterhalvåret så ser jag inte hur det inte skulle vara kombinerbart. Om inte annat kan du ju alltid ta med dig hästen när du springer, jag har löptränat med min travandes i grimskaft ett par meter bakom. Mycket roligare träningssällskap än en hund.
biggrin.gif
 
Sv: Hur många timmar lägger ni?

Tack, ja då borde ju allt gå ihop.
Haha smart, låter faktiskt väldigt kul, smart lösning. :)
 
Sv: Hur många timmar lägger ni?

Oj, vad snabb du är!

Jag är nog tvärtom, jag är pedantisk med hästar och skötsel och annat. Kan lätt lägga 6 timmar i stallet utan att det är något speciellt för det.
Ska jag rida en vanlig dag så tar det kanske 3-4 timmar totalt i stallet.
Har jag mindre än 3 timmar så skippar jag ridningen helt för då vet jag att jag inte hinner utan att stressa ihjäl mig= ingen bra ridning ändå..
 
Sv: Hur många timmar lägger ni?

Om du bara ska ha en häst så är det i mina ögon inga problem alls. Jag minns inte hur mycket tid jag la när jag bara hade en häst men gissningsvis skulle jag klara mig gott och väl på 1,5-2 timmar per dag. Då har jag både paddock och litet ridhus på gården ska tilläggas. De dagar det är träning (kör hästen i transport till träningen) tar det förstås lite längre tid.
Det kommer inte ingå att du ska ta några stallpass? Typ fodring, insläpp och dylikt.

Om hästen har en vilodag per vecka skulle jag klara den dagen på absolut max en halvtimme. (Mockning, vatten, foder och visitation.)
 
Sv: Hur många timmar lägger ni?

Vad gör du i övrigt? Skola? Jobb? Något annat?

På tre timmar hinner jag mocka till mina tre hästar, fylla alla höpåsar och foderhinkar, göra rent vattenhinkarna och rida minst en, ev. två hästar. (Beroende på hur lång ridturen är givetvis.)
 
Sv: Hur många timmar lägger ni?

Helt ärligt så verkar det ju rätt onödigt. Att vara noggrann eller långsam är en sak men det där känns för mig helt barockt. Självklart får du göra som du vill men jag blev nästan lite chockad :p
Av ren nyfikenhet, säg att du har två timmar och 45 minuter. Du säger då att du inte hinner rida. Vad gör du på den tiden, mer konkret alltså?
 
Sv: Hur många timmar lägger ni?

Det tycker jag att du ska fråga stallägaren så du har koll på det i förväg. Har du koll på hur hög stallhyran är och vad som ingår i den?
 
Sv: Hur många timmar lägger ni?

Nej, eftersom inget är bestämt så har vi inte pratat så mycket, men vi skulle prata med dom och se vad vi kommer fram till :D
 
Sv: Hur många timmar lägger ni?

I ett stall med hel eller delvis inackordering, dvs inget kollektivstall så är det inga problem att hinna.
Till och med så att har du bra stallägare eller stallkompisar så kan du vara helt ledig om det ingår allt.
Men står man i kollektiv eller delvis kollektiv så blir det en helt annan sak. Har lagt otrolig många timmar på att dels släppa in och ut, fylla på vatten, byta täcken o fodra i kollektiv stall, vilket inte bara tar tid utan mycket energi om det är många hästar och långt till hagar tex.
 
Sv: Hur många timmar lägger ni?

Om de nu skulle va så att jag skulle ta hand om insläpp och utsläpp ibland så kan de inte ta så lång tid, eftersom det endast är 4 hästar och hagarna är precis utanför?
 
Sv: Hur många timmar lägger ni?

När jag stod i kollektivstall med 4 hästar, varav en segätare och en ouppfostrad gris som i regel krävde lite extra tid, tog det ungefär 20 minuter att fodra, byta täcken (gjordes medan de åt i den mån jag hann) och släppa ut/in, då låg hagen också precis utanför stallet. De dagar de inte hade täcken gick det på en sekund typ.
 
Sv: Hur många timmar lägger ni?

Halvt kl:

Men vad gör du då på typ 2,5 h om du inte hinner rida?

KL

Jag har två hästar och jobbar med hästar. Vissa dagar ska jag då rida andra hästar. Mocka brukar jag inte göra till andra utom vissa stadiga elever med snabbmockade hästar.

Jag måste effektivisera mig för att hinna allt jag ska under dagarna med lektioner, egna hästar och ridning/träning av andra.

Det innebär att jag inte alltid borstar mer än nödvändigt, jag tar benskydd istället för lindor, jag kan på en del rida barbacka för att spara lite tid, jag sitter inte och fikar och snackar, jag smörjer inte sakerna hela tiden och jag städar inte skåpen mer än då jag måste.

Till träningar snyggar jag till mig mer och ser till att häst och jag är fina, rena och blänkande, tom i man och svans.

Jag har spånpellets i boxen. Det går urfort att mocka.

Det finns en massa människor som putsar, borstar, duttar och grejar. Sen hinner de inte rida. För mig är det snedvridet. Det viktigaste för hästen är träningen. Där lägger jag mer tid!
 
Sv: Hur många timmar lägger ni?

Är jag snabb går det på en halvtimme. Då hinner jag mocka, byta vatten göra mathinkar och visitera.

Ska jag rida brukar det ta 1,5 - 2 timmar sammanlagt.
 
Sv: Hur många timmar lägger ni?

Man hinner allt man vill eller måste ;) faktiskt .

Om du ställer din situation mot ngn som arbetar kontorstider 100% , har småbarn och en eller två hästar osv , samt resväg till stallet och tränar och tävlar dvs måste rida planerat oavsett vad som händer , så ser du vad jag menar ? Det handlar mer om dig som person och hur du anser "orka" och "hinna med" betyder för dig . Din fråga går inte att besvara mer än så anser jag;)
 
Sv: Hur många timmar lägger ni?

Helt ärligt så verkar det ju rätt onödigt. Att vara noggrann eller långsam är en sak men det där känns för mig helt barockt. Självklart får du göra som du vill men jag blev nästan lite chockad :p
Av ren nyfikenhet, säg att du har två timmar och 45 minuter. Du säger då att du inte hinner rida. Vad gör du på den tiden, mer konkret alltså?

Jag undrar detsamma . Jag hade aldrig hunnit rida vardagar när jag jobbar öht med den extremt långa tidsintervallen som mått .
En vardag efter jobbet sent på kvällen är jag klar på två timmar utan att öht stressa . Mocka, borsta, mysa varva ner och rida effektivt och planerat för att sen även kunna komma hem och ha ett par timmars kväll hemma .
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har verkligen ett underbart jobb, trivs jättebra! Och det är så fantastiskt SKÖNT att ha ett jobb där man trivs! Jag har provat...
Svar
0
· Visningar
1 136
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter ett par månaders inaktivitet pga min trasiga arm och insikten om hur svag och förstörd armen blev av inaktiviteten, samt hotet om...
Svar
0
· Visningar
764
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Hej! Ny användare här inne! :D Jag går med tankar på att skaffa mig en liten hund (mindre storlek). Jag är 20 år och studerar...
Svar
13
· Visningar
1 733
Gnägg Jag och min syster är så kluvna över hur vi ska göra med stallplats. Skulle inte haft någon tanke på att flytta, om det inte vore så att...
Svar
18
· Visningar
2 547
Senast: Linnea_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp