Hur många olika sorters kandarstänger finns det?

Cashmir

Trådstartare
Är inne i djungeln av bett då hästen inte är helt tillfreds med det vi har nu. Undrar alltså vad det finns för olika sorters kandarstänger och hur de ser ut (samt funktion?)

Har sett stänger med tungfrihet, utan tungfrihet (raka), de med korta skänklar och de med långa.

Vad finns det mer? Klädda med gummi? (är de tillåtna på tävlingsbanan isåf?) Finns det stänger i olika tjocklek? Finns det andra "specialare"? :D

Tacksam för hjälp! Bör ju finnas några här inne på dressyr som har stenkoll på olika sorter hoppas jag.

Sv: Hur många olika sorters kandarstänger finns det?

Jag har en specialare. rekommenderar att prova, då många hästar gillar den. Den heter Sprenger - KK-Conrad . den är lixom framåtböjd, du få googla. Finns i olika tjoscklekar och längd på skänklarna.

Annras tycker jag att man ska pröva rakstång utan tungfrihet, eller den med en liten men hög port i mitten.
Om hästen inte är hysterisk för stången så finns ingen anledning att ha superkorta skänklar. det är oftast utförandet på mundelen som är det avgörande.

Sen kan det vara mer intressant än man tror att pröva olika brodonger. 2 delad, 3 delad, fasta ringar.

Och ja. du får tävla med gummistång. och ävern bridong.

den tycker jag ser så "hemsk" ut... den är liksom så våldsam eller hur man ska säga. :p men den kanske ligger bättre i munnen än vad det ser ut som då?

cashmir; finns hur många som helst eg. innan du börjar leta så kolla hur din häst ser ut i munnen. hur sitter tänderna och hur mkt plats tar tungan? många hästar har i princip ingen plats för bett öht, långt mindre två... min häst har så stor och tjock tunga att den tyter ut mellan tänderna när han står vanligt utan bett, och utrymmet mellan mungipa och tänder är litet. då måste man ha väldigt smala bett och antigen uppåtböjd stång eller väldigt bred tungfrihet.

tyvärr är många stångbett jättetjocka. tror sprengers smalaste är 16 mm. :crazy:. själv väntar jag på en mors lotte 10mm stång från neue schule. kolla deras hemsida, mkt bra bett!

den ser ut som ett tortyr redskap... men faktiskt så fubnkar många hästar på det bettet.

Har provat lite olika bridonger, han verkar gilla den jag har nu (tredelat, rörliga ringar).

Hjälp, jag googlade på sprengerstången, den såg väldigt konstig ut! Skulle vara roligt att kunna prova en sådan, får höra runt bland allmänheten här och se om någon har en att låna ut :D Just nu har han en stång med tungfrihet och ganska långa/normala skänklar.

Tack för tipset!

Tack för tipsen! Hästen min låter lite som din, för han har verkligen en jättetunga. Vanligt tränsbett är inga problem, men på kandaret trycker han fram tungan så att det skymtar rosa på båda sidor (den är alltså inte utanför munnen, men man ser den på sidorna). Han har en tunn bridong, stången är ganska basic och varken tjock eller smal med ganska stor tungfrihet.

Bör kanske försöka leta fram en lite smalare stång och prova? Föredrar du tungfrihet eller ej på din häst med stor tunga?

Börja med att prova en smalare stång. Min erfarenhet är att mga hästar tycker illa om när stången är för tjock.

En del Sprenger-återförsäljare kan du hyra betten hos innan för att testa.

Jag har en Sprengerstång med auriganmundel på min häst. Den är super på honom. På PREn har ägarinnan köpt en stång med samma mundel. Men med fasta krokar(Hubertus Schmidt-varianten). Den upplever vi dock båda är för skarp för honom. Jag har också testat min stång på honom med min anatomiska bridong. Den fungerar lite bättre än med den anatomiska bridongen med D-ringar som han har. Men nu rider vi med en morse l'hotte som han gillar bättre.

Det finns massor med olika mundelar, tjocklek på stänger, fasta krokar, lösa och olika längd och utformning på krokarna, olika långa skänklar(blir ju också annan balans i bettet beroende på längd beroende på överskänkelns och underskänkelns längd i förhållande till varann), lösa eller fasta skänklar, material på bettet(smak, salivstimulerande, tyngd).. Ja, testa hej vilt skulle jag råda dig. Och laborera med vaddering av kedjan och hur hårt den ska vara.

Jag har tur att ha tränare som har lite av det mesta. Så jag testade deras kollektion och en del vänners. Nu har vi hittat något som fungerar.

Lycka till!

han verkar tycka bäst om såna som är böjda uppåt i en båge, och så smala som möjligt. :)

Det bästa är väl egentligen att låna och prova lite olika för att se vad din häst trivs bäst med. En häst jag brukade träna funkade allra bäst med en smal tredelad bridong och en lite smalare stång utan tungfrihet. Jag har för mig att det var ganska korta skänkar på den stången också.

Jag är inte så förtjust i stänger med tungfrihet efter att en duktig tandläkare (T.L) förklarade och visade hur en sådan stång ligger i munnen på hästen. Dock har jag inte ridit särskilt mycket på stång med tungfrihet så jag märkt av det själv.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Just nu har jag bettproblem, eller vem har inte det egentligen ? ;) I dressyren rider jag på ett vanligt tredelat som funkar bra...
Svar
5
· Visningar
977
Senast: Liten
·
Y
Dressyr Jag har nu fått, och läst :D , nya dressyr-TR. De ändringar som jag tror är av störst intresse för många bukefalister är: Tygel på...
8 9 10
Svar
197
· Visningar
23 062
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar