Hur många klasser/dag?

Seabaz

Trådstartare
Hur många klasser per tävlingsdag tycker ni det är okej att tävla?
Tycker ni det skillnad om det är en endagarstävling eller ett meeting?

Finns det några regler eller rekommendationer?

Sv: Hur många klasser/dag?

Inom WRAS finns, eller har i alla fall funnits en rekommendation om max fyra starter/dag.

Tycker personligen att det helt beror på hästens kondition, fysiskt och psykiskt, samt vad det rör sig om för klasser. Halterklasser och trail t ex är ju inte lika jobbiga som t ex reining.

Anledningen att jag frågar är att jag sitter och tittar på en startlista nu till en endagars där flertalet ryttare rider 5-6 klasser och någon enstaka 7 klasser.
Och en tredjedel av startfältet rider 4 klasser...

De som verkar göra 1-2 klasser är led-klasserna nästan enbart...

Detta är E- och D-nivå vilket betyder (?) att antingen hästarna eller ryttarna är ganska novis.

Jag tyckte det lät mycket bara men självklart beror det på hästens kondition och psyke...
Men dom kanske är mycket väl förberedda nybörjare detta...

Håller med dig, det låter helt klart mycket!:crazy:

På lägre nivå är det säkert ännu vanligare att folk startar fler klasser än de borde..
Nu kan ju iofs tävlingsledaren stoppa ekipage som inte ska/bör rida fler klasser den dagen. Antagligen kan de i såna fall inte få tillbaka sina anmälningsavgifter utan får helt enkelt stå sitt kast!:idea:

Har på endagstävling ridit som mest 5 klasser, men då brukar min häst som både har bra kondis och superstabilt psyke kännts trött och seg i slutet på dagen. Från och med nu kommer jag satsa på 3-4 max. Det min blir trött av är dock att det är så mycket olika tror jag. Först trail, sen kanske WR och WP och WH och sen slänga på skydden och in i Reining. Om man tävlar samma klasser kanske de inte blir lika trötta i och med att de vet vad de ska göra...

På meeting har jag nog inte ridit mer än 2 klasser/dag.

Det beror väl lite på vad man har för häst och så också, om det är en ung och grön häst eller en äldre.

På våran 11åriga quarter så brukar jag tävla 2-3 klasser per dag.
Skulle inte vara några problem att tävla fler klasser förutom att jag mest troligt skulle blanda ihop alla reiningmönster :angel:

Det beror ju helt på häst/ryttare/nivå/kondis...

När jag startat på hemmaklubbens tävlingar har jag startat 4-5 klasser, just för att det inte är någon lång resväg, få startande och på D & C-nivå. Tycker hästarna jag tävlat varit lagom trötta och klarat uppgiften bra.

Jag tycker det är så individuellt, men generellt borde väl de flesta hästar klara 3-4 klasser om de är i tävlingskondition och man rider olika typer av klasser...

När syrran och jag tävlade tanten tillsammans kunde det bli uppemot 8 klasser på en dag, men då var det alltifrån showmanship till reining och tanten var ju då i toppkondis och fixade det utan problem.
Minns till och med en gång när tävlingsledaren på en tävling sade till oss att ja ni har ju alltid vältränat så det är ju inga problem...:p

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
529
Senast: Mli
·
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 271
Senast: Äpplet.
·
Tävling Jag satt (muttrandes) och betalade in avgifterna för att kunna tävla igår… Medlemsavgift, meetinglicens, hästlicens… Det blir definitivt...
2
Svar
39
· Visningar
1 012
Senast: Bison
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 268
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka