Hur många kg hö är fri tillgång?

sture

Trådstartare
Jag skulle vilja ha fri tillgång på hö till min häst efter betet till hösten. Hur många kg kan man anta att det är? Min häst är ett vbl sto, 8 år, 146 cm hög.

Tack för hjälpen! :)

Heléne
 
Det beror nog helt på hur matglad din häst är. För mitt 680 kilo tunga sto är fri tillgång nästan 20 kg hö/dygn, men så är hon också otroligt matglad.

Jag skulle tro att din kanske skulle äta 10-12 kg. Du får helt enkelt pröva dig fram och se hur mycket hon vill ha.

;) Krocket
 
Mitt vbl på ca 155cm äter ca 14kg vid fri tillgång, mer vid kallare väder och ngt mindre då det är varmt.
 
Tack för svaret! :bow:

Hon är en väldigt matglad liten dam :)!

Jag har också funderat på runt 10 kg så då var det inte helt fel. Idag när hon får begränsad högiva får hon 7 kg.
 
Jag har en liten varmblodsdam på 158 cm. Hon är väldigt matglad. ;)
Går sedan en tid tillbaka på fri tillgång av hö, ca 10 kg/dygn är vad hon orkar få i sig.
Nu är hon iofs högdräktig, kan tänka mig att hon kommer o orka äta mer sedan.
 
Har ni eget hö eller köper ni? Hur beräknar ni vilken mängden som kommer att gå åt? Det är ju inte roligt om höet inte räcker och inte heller om man står där med en hel massa kvar på vårkanten när det är dags för betessläpp. :crazy:
 
680kg tung?
Intressant! dubbelt så tung som min islänning.
Vilken häst kan väga så mycket, undrar en som är
nyfiken?
Har du en Shirehäst, Ardenner, Stor Nordsvensk?
 
Så farligt mycket är väl inte det, min 4åring väger nog strax under 750 kg :crazy: :). Fast han har iofs lite ardenner i sig + lite eng. fullblod och halvblod.
 
ett "normalt" hbl på ca 170 cm i mkh eller högre.

på shire och ardenner får du nog lägga till några hundra kilo
 
När min häst var 1 år (för ett år sedan) skulle hon också ha fri tillgång till hö. Pratade då med Kraffts foderrådgivare som sa att fri tillgång var runt 10 kg/dygn. Min häst fick 9 kg och hon klarade sig mer än väl på det. Tror att du kan räkna på +/- 10 kg beroende på hur din häst blir i hullet.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 942
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 127
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 759
Senast: Bee
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 179
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • FÅRtråden
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Provridning
  • Uppdateringstråd #2

Omröstningar

Tillbaka
Upp