Hur många kattungar klarar en katthona?

tessiem

Trådstartare
Vår stallkatt har en kull med fyra kattungar som är 2veckor. Igår kom grannen och var olycklig, hans katt hade blivit överkörd av slåttermaskinen :cry: och hade 4st 1,5v gamla kattungar hemma.
Vi tog kattungarna & la dem hos vår kattmamma för att åtminstone rädda dem för stunden, hon var lite avvaktande men tvättade till slut lite på dem.

I´dag tänkte jag köpa kattungemjölk och se om jag kan stödfodra dem. Men frågan lyder alltså:
Klarar en kattmamma 8ungar om vi hjälper till och stödfodrar?
 
Sv: Hur många kattungar klarar en katthona?

Det är jag övertygad om!

Kanske mamman behöver extra mycket näring så mjölken räcker längre. Äggula och kattungemat tex.

Ungarna borde kunna börja äta fast föda vid ca 4 veckor.
 
Sv: Hur många kattungar klarar en katthona?

Det tror jag går bra. Vi hade en med 9 egna som klarade dem utan hjälp. :bow:
 
Sv: Hur många kattungar klarar en katthona?

Det ska gå bra. Tänk bara på att mammans matskålar aldrig får bli tomma, för hon behöver enorma mängder för att producera mjölk även till en normal kull.
 
Sv: Hur många kattungar klarar en katthona?

KL

När jag var yngre fick en av våra 9 ungar och det gick utmärkt, men mycket mat och näring till modern, såklart!
 
Sv: Hur många kattungar klarar en katthona?

Man kan behöva hålla extra koll på ungarna med så många, så att även de mindre faktiskt får mat. Är det någon som halkar efter är det bästa att man plockar upp de större syskonen och handmatar dem samtidigt som man lägger de små till de bästa spenarna. Mammas mat är bäst :d
 
Sv: Hur många kattungar klarar en katthona?

Ungarna tar alltid samma spene. Det ær lætt att se om man fått en kull ungar som har olika færger. Kanske man måste tænka på om man ska lægga till små svaga ungar vid bra spenar? Jag har stømatat en kull och då anvænde jag en vanlig 5 ml spruta (sjælklart utan nål.) Gick snabbare æn att låta dom tutta på mininappflaskan. Om hon gør skillnad på egna och adoptiv och slickar dom mindre, så tænk på att gnida magarna så att dom kissar och bajsar ordentligt i børjan. Du ær verligensnæll som tar dig an en hel extrakull! Det blir sannerligen livat då alla dom dær børjar leka och hærja!

Tips till din granne: En bonde råkade ut før samma sak -en ælskad katt hamnade i slåttermaskinen. Då sa han -aldrig mer! Och monterade en stång fram på traktorn som ær lite bredare æn slåttermaskinen. På den hængde han upp gamla koskællor som ændå fanns på gården + lite annat skrutt och skrot som skramlar bra. Efter det har han inte kørt ihjæl något djur.
 
Sv: Hur många kattungar klarar en katthona?

Med 9 ungar finns det sällan plats för att de ska ha varsinn spene och då får man hjälpa den som "blir över". Oftast brukar den starkaste ha bästa spenen (och den tar också minst stryk av att få mjölkersättning istället). Mina honor har tex 8 mjölkproducerande spenar varav två är ganska dåliga och 4 producerar någon form av raketbränsle.

Även i mindre kullar kan man behöva hjälpa ungarna genom att byta spene på dem. Om någon kommit efter från start är det inte säkert att den spenen håller igång, då lägger man dit ett större syskon som kan "suga igång" den och låter den lilla äta på den bra spenen under tiden.
 
Sv: Hur många kattungar klarar en katthona?

Och monterade en stång fram på traktorn som ær lite bredare æn slåttermaskinen. På den hængde han upp gamla koskællor som ændå fanns på gården + lite annat skrutt och skrot som skramlar bra. Efter det har han inte kørt ihjæl något djur.

Ah vilken bra grej ! Förhoppningsvis så skrämmer det undan rådjurskid också !
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
317

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp