Hur många katter?

Vita_N_6520

Trådstartare
Jag bor i en 1 rok på 45-47kvm. Hur många katter tycker ni man max kan ha här utan att det blir för mkt?
Innekatter ffa då..

Har två sötnosar nu, men djurvän som man är blir man lite sugen på att ta hem katter från katthemmet när man kollar på hemsidan :p
Men det kanske blir för mkt med fler än två?!

Sv: Hur många katter?

Jag som brinner för de hemlösa och utsatta, tycker nog ändå att du inte ska ha fler katter på det utrymmet. Visst, katter lever på höjden, men ibland behöver de kunna gå undan, speciellt när det kommer en ny katt, och på det lilla utrymmet går det inte så lätt. Det GÅR ju alltid att ta hem fler, men det ska ju vara en bra livskvalitet också.

Två stycken tycker jag är ganska lagom på den ytan. Jag hade två vuxna katter när jag bodde på 48 kvm och fler hade jag inte velat haft. Hade en kull på 4 kattungar när jag bodde där också och det gick, men det var trångt.

Min nya lägenhet är ungefär i den storleken och jag har ju tre katter och en hund. Det funkar jättebra men jag skulle inte vilja ha in en okänd katt på ett sånt litet utrymme. Ska man introducera nya individer vill jag kunna dela av, speciellt om det är jourkatter som kasnke aldrig fungerar med befintliga katter.

Absolut inte mer än två. Katter är inga flockdjur, de är revirhävdande djur och kan därför bli störda om de får konkurrenter alltför nära sig.

Om du redan har två katter som samsas bra på din lilla yta så skulle jag, om jag var du, akta mig väldigt noga för att störa deras balans.

jag tycker att du kan skaffa en till katt. Katter anpassar sig väl och dom hittar lätt små egna favvoritplatser i små garderober o.s.v. Men mer ä tre st ska du nog passa dej för att skaffa;)

Jag har levt med tre katter på 35 kvm vilket fungerade utmärkt. Dock var det tre individer som kände varandra sedan tidigare och hade en bra gruppdynamik. Jag hade nog inte flyttat in en ny katt på ett så pass litet utrymme. Du får flytta till större. :p

Katter anpassar sig väl och dom hittar lätt små egna favvoritplatser i små garderober

Det där vet jag inte om jag vill hålla med om, många katter är rätt dåliga på att anpassa sig, de är konservativa och vill ha det som det alltid varit. Vad händer om katten hon tar in inte kommer överens med övriga? Bor man så trångt är det ju inte lätt att hålla dem åtskillda.
Hade det varit tre katter från början som kände varandra hade jag sagt inga problem, men inte ta in fler när man bor så litet, speciellt inte vuxna katter.

Visst kan det gå med fler katter, men problemet när man bor på så liten yta är att man sällan har möjlighet att sära på katterna under en längre tid. Något som kan behövas dels när man ska introducera nya katter för varandra men även något som kan behövas vid tillfällig osämja. Ju fler katter man trycker in på given yta ju högre stressnivå och risken för osämja ökar.

Jag skulle personligen inte ta in en ny katt på en så liten yta. Att flytta en redan etablerad kattgrupp till en mindre yta är en annan sak.

Jag kan tycka att mina 85 kvm känns lite litet när jag introducerar nya katter eller delar av pga. kull.

Har du någon möjlighet att låta dina nuvarande katter få vara ute också? Blir alltid så beklämd när jag hör om innekatter.

Du får flytta till större. :p

Jag får se till att bli miljonär så jag kan köpa mig ett hus och skaffa massa kissar då :D
När så många avråder mig så är det väl bäst att låta bli :)

Ställer en ny fråga då:
Om vi säger att en av kissarna skulle dö ( Hemska tanke :eek: ) , skulle det då fungera att ta in två nya kissungar lika gärna som en?

Har du någon möjlighet att låta dina nuvarande katter få vara ute också? Blir alltid så beklämd när jag hör om innekatter.

Och jag blir beklämd när jag får höra att katter "slängs ut" trots att de visar att de vill vara inne, samt när det är jättekallt vs jättevarmt ute.
Alla har vi våra svagheter.

Ställer en ny fråga då:
Om vi säger att en av kissarna skulle dö ( Hemska tanke :eek: ) , skulle det då fungera att ta in två nya kissungar lika gärna som en?

Det skulle jag säga beror helt på hur den kvarvarande katten reagerar på kattungarna. En kattunge kan vara tillräckligt mycket att hantera, två kattungar kan underlätta eller försvåra.

Så mitt svar blev du nog inte klokare av iaf.;)

Det skulle jag säga beror helt på hur den kvarvarande katten reagerar på kattungarna. En kattunge kan vara tillräckligt mycket att hantera, två kattungar kan underlätta eller försvåra.

Så mitt svar blev du nog inte klokare av iaf.;)

Jag håller med. Två kan bli droppen för en katt som knappt tolererat en samtidigt som det kan vara skönt att de kan leka ihop själva. Min ena hanne hade nog accepterat 5 nya ungar medan den andra hannen förmodligen blivit lite knäckt av två nya, honorna hade gått i taket oavsett (;)) så det är nog högst induviduellt.

Liknande trådar

Övr. Katt Vi har tre katter en hona på två en hane på knappt ett och en äldre hona på 8år. Den yngre honan har varit löpen och är nu dräktig,den...
Svar
8
· Visningar
652
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
813
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Jag har under många år drömt om att skaffa katt men ständigt trängt undan drömmen utifrån min livssituation. Jag bor i lägenhet, pendlar...
Svar
19
· Visningar
1 054
Senast: Keb71
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 552
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II