Hur många hektar bete per häst räknar ni med?

FJ_

Trådstartare
Hur många hektar bete per häst har ni räknat med? Vi har tre kor på gården som betar, highland cattle. Jag funderar på att göra en egen hage till två hästar ca 160cm i mankhöjd. Men vet inte om vår mark räcker till det. Hur många hektar skulle ni ha räknat på för tre kor och två hästar?

Jag har knappt 6 ha hägnad åkermark som mina hästar betar. Hälften av det används bara på sommarhalvåret. Om det bara kommer lite regn så att det blir lite återväxt på gräset, så har mina hästar väldigt svårt att hinna med och beta ner gräset tillräckligt över sommaren.
Jag har som mest haft 3 halvblod, någon större ponny och typ 8-10 shetlandsponnyer, varav en del unghästar. Och vissa somrar har jag även haft inhyrda beteshästar. Och i några år hade jag en flock får också.

Kom också ihåg att nötter betar hästarnas rator...

Vi har ca 3,5 ha bete där 2 2,5 ha är en gräsvall och resten naturbeteshage. Vi använder marken som vinterhage till ett fullblod och två ponnyer och sommarhagar till hästarna och ett tiotal får.

Tidigare hade vi en stor häst till och lite fler får. De senaste somrarna har de inte hunnit beta tillräckligt mycket.

Jag har ca 2 ha bete, som bara används under sommaren. har lite längre hemifrån en ca 2 ha hage med sämre bete. När vi haft 4 hästar har det varit lite tajt med bete.
Nu är vi två hästar som är väldigt lättfödda och nu är det nästan för mycket bete. :D Man blir aldrig nöjd!
Man måste ju se lite vad det är för hästar, lättfödda eller svårfödda.
Vad jag har hört så säger de 1 ha /häst. Jag brukar ha det i bakhuvudet,

Hur många hektar bete per häst har ni räknat med? Vi har tre kor på gården som betar, highland cattle. Jag funderar på att göra en egen hage till två hästar ca 160cm i mankhöjd. Men vet inte om vår mark räcker till det. Hur många hektar skulle ni ha räknat på för tre kor och två hästar?

Det beror på omständigheterna. Jag har 3 ha som nyttjas på sommaren. 2 ha är hagar med rejält bete, som är indelat i några mindre delar som turas om att betas. När en hage är nedbetad så stängs den (och en ny del öppnas) då putsas ev högt gräs och jag gödslar även med NPK eller liknande ibland för att få bättre bete och mindre klöver. 1 ha är magrare bete där ponnysarna går.

Hagarna mockas i stort sett dagligen. Här går 4 ponnys (A o B) och 4 ridhästar. I år växer det så det knakar så ännu sålänge har vi för mycket bete.

1 ha känns som säkert att räkna på, men det är ju också helt beroende på förutsättningarna. Flacka, goda beten som här i södra Skåne räcker arealen gott och väl till om betet är välskött. Stenigt, kargt bete i Småland (inbillar jag mig :D) räcker betydligt sämre på samma areal.

Sedan är ju hästar väldigt dåliga betesdjur i den bemärkelsen att de lämnar oerhört mycket rator som behöver putsas av. En stor fördel är att ha höns eller andra fåglar som sprätter runt i dynghögarna, det gör mycket för beteshygienen (särskilt eftersom de gärna äter ev. ägg/larver i träcken).

Liknande trådar

Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
784
Senast: Lucifer
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 337
Senast: Svartkatt
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 316
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Jag undrar hur många hästar man bör ha per hösilage-bal? Jag hämtar hösilage i en stor ”låda” gjord av pallkragar. Jag gör så för...
Svar
6
· Visningar
749
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.