Hur många Banminthdoser?

pinky

Trådstartare
Om våra hästar nu bara har bandmask, hur avmaskar man då?

Vi ger ju såklart en dubbel dos Banminth nu, men sedan då? Dubbelt igen om 4 veckor, eller räcker det så?

Har aldrig tänkt på det, eftersom vi alltid maskat på rutin, dvs en dubbel dos först och sedan var 4:e vecka resten av sommaren...

Det blir nästan helt säkert en Ivermektin-dos i höst då vi har styngfluga.
 
Sv: Hur många Banminthdoser?

Varför är det 'såklart'? Om det är bara bandmask ska du ge hästen prazikvantel - den tar alla stadier bandmask. Banminth (dubbeldos) tar vuxna maskar men inte larvstadier.
Equimax och Droncit innehåller prazikvantel, men Equimax tar även rundmask.


pinky skrev:
Om våra hästar nu bara har bandmask, hur avmaskar man då?

Vi ger ju såklart en dubbel dos Banminth nu, men sedan då? Dubbelt igen om 4 veckor, eller räcker det så?

Har aldrig tänkt på det, eftersom vi alltid maskat på rutin, dvs en dubbel dos först och sedan var 4:e vecka resten av sommaren...

Det blir nästan helt säkert en Ivermektin-dos i höst då vi har styngfluga.
 
Sv: Hur många Banminthdoser?

:idea: :idea:

Ja, såklart!

Vanan är svår att bryta, som sagt. Man tänker inte så noga på allt då...

Och har jag svårt att tänka om så har de andra ännu svårare, tror jag. Ska kolla upp andra preparat!

Är Droncit receptfritt? För Equimax är det inte, eller hur?
 
Sv: Hur många Banminthdoser?

Om ni bara har bandmask skulle jag absolut välja Droncit, receptbelagt visserligen, men då är ni fria i 4 månader, så till hösten då en Equimax som tar både bandmask och styngfluga.
 
Sv: Hur många Banminthdoser?

Skojade lite med dig :angel:
Jo, det stämmer att Equimax är receptbelagd. Droncit med.

pinky skrev:
:idea: :idea:

Ja, såklart!

Vanan är svår att bryta, som sagt. Man tänker inte så noga på allt då...

Och har jag svårt att tänka om så har de andra ännu svårare, tror jag. Ska kolla upp andra preparat!

Är Droncit receptfritt? För Equimax är det inte, eller hur?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 662
Senast: Lhas
·
Foder & Strö Vi har alla våra tre hästar i samma hage. En shettis, en maxad c-ponny och ett halvblod, alla är lättfödda. I höstas när vi började...
Svar
5
· Visningar
1 572
Senast: Kristall10
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 117
Småbarn Jag fick mitt första barn i november -18 och har varit mammaledig sedan dess. Jag och min man har hittills varit hemma hela denna tid...
2
Svar
23
· Visningar
4 549
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Oväntade saker ni finner läskiga
  • Hiss och diss del 5
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp