Hur många av varje?

Sv: Hur många av varje?

Har en häst :)

Träns: 1 som används och 1 gammalt
Sadel: Hmm, jag har två st som är för smala och som jag inte använder. Sen Medans jag väntar på nya sadeln så använder jag stallägarens ena sadel.
Schabrak: 2 + 1 vojlock
Benskydd: 1 set med riddamasker (bak och fram, används ej) + 2 st boots
Täcken: 6 täcken + 1 ländtäcke
Grimma: 3 st (1 används)
Hjälptyglar: 1 Martingal

Ridbyxor: 2 st
Hjäm: 1
Ridspön: 2
Stövlar: 1
Handskar: 3

Jag tyckte inte du hade särskilt mycket grejer till två hästar. Jag har EN häst och har nästan lika mycket. :angel:

antal schabrak: 5 st
träns Två st plus ett sidepull
"lös-köpta" bling pannband Ett, om travarpannband räknas? :p
benskydd/senskydd 1 par senskydd, 1 par bakstrykkappor + två par andra benskydd som inte används pga dålig passform
grimmor 2 st, den ena i reserv
benlindor 5 par :o
hjäm 1 st
ridbyxor 3 st
ridspön 1 st
stövlar/ chaps 1 par chaps
handskar 4 st

Träns: 2 st och ett "hackamore träns"
Bett:4 st
Täcken:11 st
Martingal:2
Brösta:1
Schabrak:8
Sadel:1,5 (lånar en)
Benskydd/lindor:4-5 par
Grimmor: 3 läder 2 syntet
Pannaband köpa som inte följt med tränset: 1
Rycktborstar och sådan har jag 4 uppsättningar och det blir ca 30 borstar.

Chaps:5 par
stövlar:1 par
Ridbyxor:5 par som jag använder annars 7 par
Hjälm:2 st men ska köpa en tredje :)
Ridspö:0 behöver aldrig det :p

Har en häst, och har såld av i princip allt jag inte behöver. Fast martingal använder jag dock inte men det går inte heller att sälja :P

Tycker jag har på tok för lite saker! Känns tråkigt visst jag har precis det jag behöver men om något går i sönder så :( sen kan man inte variera sig så mycket heller.

Senast ändrad av en moderator:

kl
Schabrak: ca 15 st.
Sadel: 1 st.
träns: 4 st.
"Lös-köpta" bling pannband: 0 st.
Benskydd/senskydd: 1 par senskydd
Grimmor: 4 st.
Benlindor: 2 4-set
Hjäm: 1 st
Ridbyxor: 2 st
Ridspön: 0 st
Stövlar/ chaps: 1 par jodphurs, 1 par stövlar
Handskar: Ingen aning faktiskt, :crazy:
Martingal/förbygel: 1 martingal
Täcken: 7 fleecetäcken, 1 ylletäcke och 1 regntäcke
Transportskydd: 0 st

antal schabrak: 9 schabrak och typ 5 vojlockar. Ska rensa ut lite känner jag då jag typ använder hälften
träns : 7 kanske, men använder för närvarande bara ett. övriga är antingen träns som lika gärna kunde ligga i spotunnan eller träns som har varit lite roliga bara.
sadel: har faktiskt 5 stycken (och bara en häst!), men när jag var yngre så köpte jag på mig massa hästsaker som jag aldrig någonsin skulle behöva bara för att allt som hade med hästar att göra var så roligt. så, två jag använder och tre som ska iväg på sopen
"lös-köpta" bling pannband: 0
benskydd/senskydd: 0
grimmor: 10 kanske, ingen aning faktiskt. Morsan älskar att köpa grimmor till tjockisen av någon anledning, hon skämmer brot honom på samma sätt som hon skämmer bort sitt barnbarn med bebiskläder.
benlindor: 6 par
hjäm: 2
ridbyxor: 3,5 st (0.5 är mina älskade ridbyxor som är trasiga men som jag inte vågat slänga ännu)
ridspön: 5 tror jag
stövlar/ chaps: 2
handskar: 2 (sen ett ex antal bortslarvade par..)
täcken: två fleecetäcken, ett ridtäcke, ett regntäcke och två fodrade vintertäcken
övrigt: Tömkörningsgjord och tömmar, longerlina och lite sånt smått och gott.

yeah, jag har mycket skit till min häst, och jag använder inte ens hälften av det. Jag har typ inte kastat något under 10 års tid.

Schabrak: 12-15st
Sadel: 2st
träns: 4st
"Lös-köpta" bling pannband: 0
Benskydd/senskydd: 3par senskydd, 1par strykkappor, 3par boots
Grimmor: 14st
Benlindor: 6st 4-set 1par 2set
Hjäm: 3st
Ridbyxor: 6 el. 7st
Stövlar/ chaps: 1par Jordphurs, 1par ridskor, 2par stövlar
Handskar: par
Martingal/förbygel: 1förbygel
Täcken: 3vinter, 3 regn, ett thermo, 1 fleece, 1 ylle, 1 flug
Transportskydd: 1 set

övrigt: tömkörningsgjord + tömmar, o annat krimskrams

antal schabrak: ca 17st till båda hästarna varav det står ena hästens namn på 3 av dom
Sadel 2st
träns Pepsi: 4st ("lånar ute ett till andra tills ett nytt är införskaffat till Bella).Bella: 1st
"lös-köpta" bling pannband 0
benskydd/senskydd 1par (fram+bak)
grimmor Pepsi: 6st Bella:3st
benlindor 3 par
hjäm 1 st
ridbyxor 6 st använder dock bara 4av dom
ridspön 3 st
stövlar/ chaps 3 st
handskar 0
Martingal/förbygel: 1 kombinerad förbygel och martingal
Täcken: 7 vinter, 2 regn, 4 fleece, 1 yllefilt, 1 flug, 3 stall
Transportskydd: 1
övrigt körsele, extra tyglar, bett osv

antal schabrak: 30-40
http://joizmeds.mittspejs.se/P1643479
träns runt 15 kompletta
http://joizmeds.mittspejs.se/P1976744
"lös-köpta" bling pannband 3 st
benskydd/senskydd 30 exakt sist jag räknade.
grimmor runt 50 :angel:
benlindor 32uppsättningar
http://joizmeds.mittspejs.se/P2086568 (fler har tillkommit sen bilden togs)
hjäm 2 st, men INGEN hel...
ridbyxor ca 10
ridspön vet ej, några stycken
stövlar/ chaps 3 st
handskar för få, men runt 5-6par hela
övrigt: 6 sadlar, 4 förbyglar med martingal, 1sidepull, westernsadel. 6 repgrimmor :angel: 10 hjälmöverdrag, 3 kavajer, en hel egen NY hinderpark :love: 2 tömkörningsgjordar med tömmar, körsele och loksele. 1st transport christ champion

Dock har jag fler hästar, iddes inte räkna vad det blev / häst.

Senast ändrad:

antal schabrak: Har sex schabrak nu, har nyss slängt bort en massa gamla :angel:
träns Två som används, tre som bara hänger
"lös-köpta" bling pannband Ett
benskydd/senskydd Åh herre gud... Har två set med fram och bakskydd, sex olika framskydd och fem olika bakskydd.
grimmor Tre stycken
benlindor Fyra par
hjäm En och en halv (en är kraschad, men inte bortslängd ;))
ridbyxor Fyra stycken
ridspön Två, ett dressyr och ett allround
stövlar/ chaps Ett par stövlar, två par chaps
handskar Två par
övrigt: En bomlös sadel inkl två padar, en bomsadel, två martingaler, en förbygel, 14 bett, x antal borstar, repgrimma och tusen andra saker känns det som. Har ett fullt skåp i stallet, en stor sopäck full med täcken som inte används, en halv garderob med skit plus halva källaren full ;) Skulle tippa på att jag har minst två av alla saker man kan köpa till en häst :angel:

Blev helt klart varför hästfolk ofta har ont om pengar..

2 sadlar
2 huvudlag
2 paddar
4 täcken
2 schabrak

Jag har ingen häst men svarar ändå :D

Schabrak: 4 st
Träns: 1 st
"Lös-köpta" bling pannband: 0 st
Benskydd/Senskydd:: 0/0 st
Grimmor: 5 st, 1 lädergrimma
Benlindor: 1 st
Hjäm: 2 st
Ridbyxor: 3 st
Ridspön: 2 st
Stövlar/ Chaps: 0/1 st
Handskar: 4st
Övrigt: Bett, Grimskaft, Tyglar, X-antal borstar, Schampo/Pälsglans, Div. Ridkläder

Japp, här spenderas det, ingen finanskris här inte;)

Blir att man samlar på sig en hel del, särskilt om man haft lite hästar genom åren och om man tävlar. Tror generellt sett man har mer grunkor och grejor när man tävlar. Fler antal täcken,schabrak, skydd osv!

Täcken vågar jag inte räkna ens. Bara jag räknar mina HW täcken kommer jag nog upp i minst 15 st...bara till en häst!!

Men är lite prylgalen också, vill kunna matcha och variera. Man tröttnar ju så fort också:p

Träns: 2 st och ett "hackamore träns"
Bett:4 st
Täcken:11 st
...
Schabrak:8
Sadel:1,5 (lånar en)
Benskydd/lindor:4-5 par
...
Rycktborstar och sådan har jag 4 uppsättningar och det blir ca 30 borstar.
...
Chaps:5 par
stövlar:1 par
Ridbyxor:5 par som jag använder annars 7 par
Hjälm:2 st men ska köpa en tredje :)
...
Tycker jag har på tok för lite saker! Känns tråkigt visst jag har precis det jag behöver men om något går i sönder så :( sen kan man inte variera sig så mycket heller.

Men skojar du med mig??? Du har 3 träns, 1,5 sadel, 4-5 par benskydd, 8 schabrak, 11 täcken, 30 borstar mm... Till EN häst! Och säger att du har så lite att man inte har extra om nåt går sönder?:crazy:
Okej, i sådana fall ligger mitt förråd med hästsaker långt under existensminimum, o jag har ändå två hästar...;)

De flesta som svarat här i tråden verkar helt prylgalna! Vad ska ni ha alla saker till?

Jag blir nästan lite upprörd över allt resursslöseri (inte bara pengar utan framförallt miljön). Om ni känner att pengarna bränner i plånboken så finns det massor av välgörenhet att skänka dem till. De saker som ni inte använder kan ni ju också skänka till närmsta ridskola!

Svarar på vad jag har till min häst, de andra två har jag inte så mycket koll på.

antal schabrak: 5 st delar dock några med de andra
träns 2 st
"lös-köpta" bling pannband 0 st
benskydd/senskydd 0 st
grimmor 2 st
benlindor 1 "set"
hjäm 1 st
ridbyxor 3 st vanliga och 1 par vita
ridspön kanske 6 gamla och ett nytt, men de delar jag också
stövlar/ chaps 1 par
handskar 1 par
övrigt: två olika bett (har köpt många fler som inte passat),

Senast ändrad:

De flesta som svarat här i tråden verkar helt prylgalna! Vad ska ni ha alla saker till?

Jag blir nästan lite upprörd över allt resursslöseri (inte bara pengar utan framförallt miljön). Om ni känner att pengarna bränner i plånboken så finns det massor av välgörenhet att skänka dem till. De saker som ni inte använder kan ni ju också skänka till närmsta ridskola!

tycker lite att det är ens egen ensak vad man vill lägga sina pengar på. Kan också tänka mig att tränar och tävlar man så har man fler grejor - kul att vara fin på tävling och variera sig tycker iallafall jag:D
fast ibland tycker jag att man måste försöka acceptera att sina grejor duger bra, att man inte behöver mer ( men det är jobbigt ibland att acceptera:crazy: )
det kommer ju alltid nya, snyggare, modernare saker hela tiden. vilket gör att sina egna saker känns tråkiga och så köper man nya. tillslut har man massor! Man kan iallafall försöka köpa lite mer sällan och sälja gamla saker man inte använder till dom som vill ha fina saker men inte har råd med nya.

säger jag som är prylgalen:angel: men så mycket hade jag tydligen inte ändå;)

antal schabrak 4-5 st
träns 5 st
"lös-köpta" bling pannband inga
benskydd/senskydd 3 par
grimmor 5 st
benlindor 10 st
hjäm 3 st, en används
ridbyxor 2 par
ridspön 1 st
stövlar/ chaps ett par stövlar, två par chaps
handskar 2 par, vinter/sommar

det är väl inte alls mkt, jag vet inte ens hur mkt jag har förutom vad gäller sadlar och träns... och då slänger jag gammla slitna saker, så jag har inte en massa gammalt som bara ligger och skräper utan allting används. nån gång. :p

har man haft hästar i mångar år så blir det en del saker med tiden! och det är ju så roligt att shoppa hästgrejer! :D

saker som jag tröttnat på som är fina och hela och värda något säljer jag, annars åker det i soptunnan.

Senast ändrad:

Antal schabrak: 15
Träns: 2
Pannband: 1
Benskydd: 2 par
Grimmor: 7
Benlindor: 5
Hjälm: 1
Ridbyxor: 5
Stövlar/jodhpur: 2
Handskar: 3
Övrigt: 2 martingal, 12 täcken m.m.

Liknande trådar

Gnägg Velade mellan om den skulle ligga här eller under Utrustning... Testar här! Hur mycket hästgrejer har du egentligen? Hur många har du...
2
Svar
27
· Visningar
3 173
Senast: supersonic
·
Dressyr Okej, så här är det. Jag har rätt nyligen gått över på storhäst, en trevlig hobbynivå-hopphäst vilket är precis vad jag var ute efter...
2
Svar
34
· Visningar
4 447
Senast: Nevermind
·
Utrustning Tror nog att det är fler än jag på det här forumet som har lite mera prylar än vad man egentligen kanske behöver :angel: Men så började...
Svar
15
· Visningar
1 609
Senast: Bliss
·
Utrustning Har sett att det finns flera nostalgi-trådar med utrustning. Alltså typ sådan utrustning man minns från sin barndom för 20 år sedan etc...
Svar
18
· Visningar
2 069
Senast: Maoam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt
  • Uppdateringstråd 30