Hur många av er stretchar sin häst efter ridning?

katarina_dacke

Trådstartare
Har en kort fråga, undrar hur många som brukar stretcha sin häst efter ridning?

* Gör ni det efter varje ridpass? Även om ni bara har ridit ut eller hoppat?
* Hur stretchar ni på bästa sätt eran häst?

Sv: Hur många av er stretchar sin häst efter ridning?

jag stretchar min efter varje hårdare ridpass.

använder domhär övningarna

asfd.jpg

samt bergsgeten för att komma åt hela överlinjen på henne

Senast ändrad:

Ja jag använder mig av samma som du, men har lite flera övningar, bakbenen strechar jag bakåt så att han sträcker ut, och även framåt.
Frambenen som du visar, och dessutom låter jag knäet hänga och lyfter bara över benet (*kommer inte ihåg vad det heter* :p)
Och sen sätter jag ner hela benet långt under magen, så att han kan sträcka ut, och sen kör jag ju självklart moroten!! Står på ex höger sida vid rumpan och han får sträcka sig efter moroten, och sedan byter sida.

Mer tips på bra övningar?

jag tycker bergsgeten är väldigt bra. är den enda övning där man får med hela överlinjen på hästen.

håll en morot vid golvet en bit från hästen. få den att kliva under sig med bakbenen utan att frambenen flyttas. se bara till att inte kräva för mycket i början.

även att dra i svansen. min häst älskar när jag gör det. jag behöver iprincip bara hålla svansen så sköter hon motdragandet själv :D

Jag som distansryttare rider inte "bara ut", jag jobbar hästen mer ute än på banan. Men oavsett jobb så stretchar jag alltid hästen efteråt. Unghästen stretchas benen på, än så länge mest för att vänja vid stretchning, men jag ökar på allt eftersom hon tillåter.

Den äldre hästen stretchas både ben, hals och rygg. Han behöver framförallt bli rörligare i sin rygg så det är något vi kan upprepa flera gånger efter varandra.

Fick samma tanke som dig angående uteritter och jag tänkte även "vadå bara hoppning?".
TS det belv ganska mycket fördommar i ditt ursprungsinlägg om vad som är "riktig" ridning.
Jag ska erkänna att jag stretchar Novan alldeles för lite. Jag försöker ha en viss kontinuitet i att stretcha framdelen men då varken hästen eller jag uppskattar det så blir det aningens sporadiskt.

Jag stretchar ca. 3 gånger i veckan. (Efter mina 2 hoppträningar och efter uteritten)
Lägger nog mest energi på bakbenen då hon har lättare att bli stel där.

Förutom stretching så ger massage över länderna bra resultat. :)

Tråkigt att det blev så fel.. Sorry. Menade absolut inte så!
Tänkte främst på hoppning då de belastar mycket, men det gör ju även dressyr/ disatans och mycket mycket mer.
Bara rider ut menar jag inte heller, men när jag rider ut är det mer avslappnat, då rider ju inte jag flera mil som en distansryttare.
Hoppas att ingen tog illa vid sig..
Det är det som är så tråkigt med buke,, det är så lätt att fatta fel. och jag formulerade mig inte så bra..

Vi gor, bara en del av Dolerons ovningar, beror lite pa vilken hast och vilket jobb, men stretchas gor dom :)

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 219
Senast: Kilauea
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med... 2
Svar
22
· Visningar
2 181
Senast: Kajsalisa
·
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 070
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag undrar vad som händer när hästen sväljer för mycket luft? Min häst gör inte det men en kompis häst gör de så därför frågar jag! 2
Svar
22
· Visningar
1 131
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka