Hur många äpplen ger du?

Haffe

Trådstartare
Vi har et eppletred i hage vid stallet, og det njuter jo hästerna godt av men nu undrar jag hur många äpplen man igentligen kan ge utan at man behöver vara jätteskraj for kolik och så...

De er ju inte så stora dessa äpplerna, mindre enn en tennisboll. Jag ger dem ung. 5 stk. morgon, mddag og kveld. Totalt 15 altså per dag. De har fått epplen gradvis i en månad nu, och ser ut at gå bra. Men hur många er "för många"? Har ångest for kolik.....

När jag lika gärna frågar; er det nån som vet vad äpplen er bra för? *Foder er inte mitt bästa område..* Tack, tack!
 
Sv: Hur många äpplen ger du?

Jag vet inte vad de är bra för, men jag ger inte mer än du. Har "hört" att för många äpplen kan ge tarmstörningar men jag har inga belägg för det....
 
Sv: Hur många äpplen ger du?

Äpplen vet jag inte om det är bra för något speciellt, däremot ska man vara föstiktig med att inte ge för många av dom eftersom dom jäser i magen och kan orskaka kolik!
Om jag ger min häst äpplen brukar han få max 3/dag (normalstora), fast det blir ju som svårare när man har ett äppelträd i hagen.. =/
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur många äpplen ger du?

Jag har hört (från en veterinär) att det inte är någon fara med kolik om de får mogna äpplen. Det är karten (de omogna) som kan orsaka magproblemen....

Jag tror inte det är någon fara att ge äpplen, bara man vänjer in dom som vanligt först...
 
Sv: Hur många äpplen ger du?

Jag har gett min pålla en 10 litershinlk med fallfrukt om dagen så länge det fanns äpplen.... Med en försiktig invänjningsperiod då...

Dessutom har dom äppelträd i hagen, där hon gärna äter allt hon kommer åt.. :angel:

Inga problem med henne iallafall...
Ska tillägga att det är en ardenner....
 
Sv: Hur många äpplen ger du?

Aha, ja det var flera synspunkt. Vet dokk om jag inte bara blev lite mer forvirrad...:) he, he, vel skal öka till 6 epplen i kväll då :) Det er ju så tråkigt at kasta dom....
 
Sv: Hur många äpplen ger du?

Det är väl ingen fara med hur mkt äpplen de får..?! Jag har ett JÄTTE stort äppleträd hemma som de bara kommer äpplen på hela tiden... Min häst får typ 15 äpplen MINST om dagen! Hehe Krma :banana:
 
Sv: Hur många äpplen ger du?

Förr om åren har jag alltid fodrat mina pållar med ungefär en halv ICA-kasse fallfrukt om dagen så här års. Brukade kasta ut äpplena över ett ganska stort område i hagen och låta hästarna själva leta upp dem och smaska i sig! Således slapp de bråka om saken. Aldrig varit några magproblem, så det kan väl knappast ha skadat?
 
Sv: Hur många äpplen ger du?

Jag har hört att hingstar kan bli sterila av alldeles för mycket äpplen men har ingen aning om vilken sanningsgrad det är i det påståendet. ...Min russhingst jag har nu rymde och satte i sig massor äpplen för ett tag sedan, han blev dålig i magen men förövrigt mådde han bra....
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp