Hur lura i hästen granulat?

*tove*

Trådstartare
Hej.
Min häst har fått fång med hovbensrotation och ska nu äta flunixin i granulatform.
Står att man kan ge i munnen (Hur?) eller blanda i liten mängd foder.
Såklart vill jag inte ge något kraftfoder när hon har fång. Lyckades få i henne igår med bara en gnutta krafft pellets, granulatet och vatten. Idag var det inte intressant alls och jag fick ta i händerna och försöka trycka i innanför kinderna. Inte så populärt och det känns som om det åkte ut en hel del.
Tips och tricks hur jag ska göra?
Min tanke var att blanda med vatten och ge de i en grov spruta direkt i munnen men apoteket hade ingen större spruta. Granulatet är ju rätt stora bitar så det blir nog stopp i de flesta. Hon äter säkert om jag blandar i större mängd foder, men vill av förklarliga skäl inte göra detta. :(

Hej.
Min häst har fått fång med hovbensrotation och ska nu äta flunixin i granulatform.
Såklart vill jag inte ge något kraftfoder när hon har fång. Lyckades få i henne igår med bara en gnutta krafft pellets, granulatet och vatten. Idag var det inte intressant alls och jag fick ta i händerna och försöka trycka i innanför kinderna. Inte så populärt och det känns som om det åkte ut en hel del.
Min tanke var att blanda med vatten och ge de i en grov spruta direkt i munnen men apoteket hade ingen större spruta. Granulatet är ju rätt stora bitar så det blir nog stopp i de flesta. Hon äter säkert om jag blandar i större mängd foder, men vill av förklarliga skäl inte göra detta. :(

Köp några 200ml sprutor på apoteket med "STORT" hål, blanda granulatet med lite vatten så det blir trögtflytande och lagom att pressa genom "kanylhålet", ge därefter i mungipan eller bakändan på tungam precis som när du ger maskmedel.

Om ditt apotek inte har hemma, kan de enkelt beställa hem över natten, (precis som de gör med övriga mediciner).

Hej.
Beställ sprutorna, inte alla apotek har såna tillbehör. Det går snabbt att få. Det är det bästa sättet att ge på tycker jag.

Hej.

Som andra i tråden skriver. Spruta utan nål blanda granulat med vatten. Ta bort pluppen fästet för nålen o gör hålet lite större så får du i vaten o granulatblandningen utan att det blir stopp.

@Pudlan Tack, som sagt min tanke från början. Svårigheten har dock varit att hitta en tillräckligt stor spruta då min apotek inte hade och granulatet är rätt grovt. Men tror jag hittar en nu, går testa :)

Men såg du inte den jag länkade till? Den är perfekt!

Lyckades missa ditt inlägg, Tack! Ska kika på den. Har en stor spruta nu med ca 1cm öppning men medicinen blir som en tjock klump som är jättesvår att pressa ur. Varför fick jag inget flytande :devil:

Lyckades missa ditt inlägg, Tack! Ska kika på den. Har en stor spruta nu med ca 1cm öppning men medicinen blir som en tjock klump som är jättesvår att pressa ur. Varför fick jag inget flytande :devil:

Se till att du har ljummet vatten och skaka om ordentligt så brukar det lösa upp sig fint. Kallt vatten funkar INTE.

Har inga bra tips. Men vad tråkigt med fången :down: min var också på gränsen att få det så han går i jättemager hage nu.. hoppas det går bra för er! Har hört att det tydligen är mer fång i år än andra år?

a
Har inga bra tips. Men vad tråkigt med fången :down: min var också på gränsen att få det så han går i jättemager hage nu.. hoppas det går bra för er! Har hört att det tydligen är mer fång i år än andra år?

Ja, så tråkigt! Har inte ens märkt det, utan åkte till kliniken vad vi trodde var ryggproblem. Haft ute veterinär och hovslagare och ingen har märkt nånting. Grämer mig lite att jag inte åkte till kliniken direkt i stället för att ta ut veterinär, under tiden jag väntat på att få komma till kliniken har hon fått gå i stor gräshage :(. Ja, både min uppfödare och hovslagare jag hade ute och verkade nu så att de hört om många fall i vår. Om detta hör samband med ridproblemen så började det redan i April. Men vi ska väl få fason på det hoppas jag.

Liknande trådar

K
Foder & Strö Hej! Är så att min ponny älskar mat och är lättfödd, och har ganska lätt att lägga på sig. Tar det hela från början så att det blir...
Svar
4
· Visningar
1 411
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV