Hur luktar mögligt hö?

F

FTW

Har fått en leverans av hö som luktas skumt - champinjon är nog den närmsta beskrivningen. De jag frågat säger att det inte luktar mögel, men de är inga doft-experter heller.
Kan man missa mögeldoft? Och kan höt lukta svamp av någon annan anledning?

Dessutom dammar det något våldsamt. Det blir ett dim-moln runt en när man tar upp det.

Är det acceptabelt tycker ni? (Jag vattnar det innan jag ger det, men om det är farliga sporer hjälper det väl inte att vattna, eller...?)

Vad fasen ska jag ge om inte detta hö är bra??? Nu är det ju inte så många som står på kö för att sälja bra hö ... :cry:
 
Sv: Hur luktar mögligt hö?

Champinjondoft + damm skulle jag klassa som mögel. Jag har skickat tillbaka sådant hö två gånger själv i höst... :-( Åkte t o m akut och lånade 8 balar av en kompis en gång. Var bor du? Jag har två höleverantörer (Kungsängen + Enköping) med hygieniskt mycket bra hö. Ett hög- och ett lågproteinhaltigt.

Carina
www.silverarabians.com
 
Sv: Hur luktar mögligt hö?

Jag skulle också klassa det som mögel. Det brukar lukta jordigt och damma som fan...
 
Sv: Hur luktar mögligt hö?

Mitt hö luktade inte som vanligt, skickade in en mögelanalys och fick det godkänt. Hästarna har aldrig tvekat att äta , ibörjan lastade jag in stora mängder för att se om de sorterade på något sätt. Men icke sa nicke de satte i sej rubbet.
 
Sv: Hur luktar mögligt hö?

De flesta hästar är inte så kräsna på den punkten. Dock hade vi en kossa en gång som var som en levande mögelanalysmaskin :D
 
Sv: Hur luktar mögligt hö?

Svampdoft brukar vara ett ganska säkert tecken, speciellt i kombination med damm. Dammet är ofta svampsporer, själv skulle jag inte fodra med ett hö som dammar rejält oavsett anledningen till dammet.
 
Sv: Hur luktar mögligt hö?

Dammar det så är det säkerligen fullt av mögelsvamp i.. Och därav lukten. Skulle verkligen inte använda det. Äter hästarna med god aptit? Du kan ju göra en hygienanalys på det..
 
Sv: Hur luktar mögligt hö?

"Snor" tråden lite grann, eftersom jag har exakt samma problem :( Året har visst inte varit något vidare ...

Blir det OK kvalitetsmässigt om man doppar det rejält i vatten först? (Tills man hittar annat hö, alltså.)

Är det bättre att fodra med halm och lucern än med mögel-hö?
 
Sv: Hur luktar mögligt hö?

Jag tycker inte att det är ok att blöta ett dåligt hö, man ger ju möglet extra vatten att växa i då. Jag kan köpa att man vattnar sitt hö till en dammallergiker om man vet att dammet inte beror på mögel (kan även vara jorddamm) efter en hygienanalys. Jag skulle hellre ge lusernmix (kan ges som enda grovfoder) tills jag hittade något bättre, även fast det är dyrt.

Carina
www.silverarabians.com
 

Liknande trådar

Foder & Strö Väldigt enkelt fråga. Jag står nu i ett stall där höet dammar, jag tycker att höet inte luktar gott, unket, vissa partier har en frän...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 590
Senast: SiZo
·
Hästmänniskan Köpte ett parti hö från en bonde. Ca 700 kg i senaste hämtningen. Har hämtat två gånger tidigare hos honom. Tyckt höt från senaste...
Svar
16
· Visningar
2 356
Senast: trofé
·
Foder & Strö Jag blir så förbannad. Vi har, de senaste två gångerna vi hämtat hö från våran bonde, fått mögligt hö. I princip alla balar är mögliga...
Svar
13
· Visningar
4 444
Senast: Grålly
·
Foder & Strö Vi ska ha stallmöte snart pga problem med mögligt hö o vill gärna ha lite åsikter från er Buke-experter, så att man har bra argument att...
Svar
2
· Visningar
1 197

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp