Hur löser ni vattnet i hagar längre bort?

Sv: Hur löser ni vattnet i hagar längre bort?

Jag kör i dunk, jag har en kubik dunk oxå men det känns som att hästarna får fräschare vatten om dom får nytt varje dag från kranen och inget ljummet vatten som kanske är 2-3 dagar.

Det beror lite på hur långt det är, men de flesta hagar har jag vattenslang till o de som ligger väldigt långt ifrån kör vi med dunkar o 4-hjuling

Vi har polyetenslangar liggandes i dikena till alla hagar. En del har säkerligen legat i minst 20 år, utan att tagit skada.
Sen har vi slangarna kopplade till flottörer på badkar.

Det är lite plock att vända alla karen och så på vintern.

Jag har en plastbehållare som rymmer 1 kubik, den fyller jag på med en bevattningspump och slang kopplad till den, behöver inte bära alls.

Men funkar detta, det sägs ju att trycket försvinner i en vatten slang efter typ 50m och att det ska rinna hur sakta som helst.

Det rinner rätt bra, tycker jag. Slangarna är i alla fall upp mot 1000 meter.
Dessa slangar är ju ganska hårda, så det blir ju inte samma motstånd som i en trädgårdsslang.

Vi kör med dunkar typ 25liters d kör vi ut med bil el m traktor

Kör med dunkar jämt, har inget rinnande vatten i stallet. Så det blir stora dunkar oavsett vart det ska.
Utom där hästarna går på bete nu för där får jag ta av bonden.

Har även gjort som mizz_perfect och kört med shettis plus vagn. Funkar kanon.

Kör vattnet i 25l-dunkar med fyrhjuling. Men det är inget tips, det är en nödlösning. Funderar som bäst på släpvagn med kubikdunklösning.

Vi kör oxå 25l dunkar på släp efter fyrhjulingen, det fungerar rätt bra i vårt fall. Vi skulle haft fler dunkar än 2 bara nu blir det rätt många vändor för att fylla karet (optimalt vore nog 6 dunkar).

Vi kör bil med dunk, 25-liters. Tar tid att fylla på dock, man kan ju inte göra nåt annat under tiden då man måste byta dunk. Men det funkar, det är sju hästar i hagen så det går åt en del samtidigt som vi ju är många som turas om. 6 dunkar fyller ett badkar, räcker 2-3 dagar den här regniga sommaren:smirk:.

Nej men vad fiffigt! Det är ju perfekt egentlligen. Lilla hästen får motion och gör samtidigt någon nytta, kan det bli mycket bättre?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 303
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 499
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar