Hur löser ni vattnet i hagar längre bort?

J

jezzibell

Hej,

Jag skulle vilja veta hur ni löser vattenförsörjningen till era hästar, som ni har i hagar som inte ligger i direkt anslutning till stallet.
Gräver ni ner slangar? Kör vattnet i dunkar?
Alla tips emottages tacksamt.
//Jezz

Sv: Hur löser ni vattnet i hagar längre bort?

Slangar, slangar och åter slangar!!
Låter slangarna (ihopsatta) ligga vid hagen där hästarna går för tillfället och flyttar den efterhand. Fungerar alldeles ypperligt.

Just nu har vi slangar..
En kompis har en smart lösning! De har hagen låångt borta från stallet, så de har en stoooor "tunna" som de satt en kran på, så fyller d den med vatten och drar dit den med släpvagn. Sen är det bara att fylla hinkarna.
Vi hade en likadan hemma, tror att de kommer från industrier eller så. Den hade pappa tänkt sätta vattenkoppar på och ha i hagen, men så långt kom vi aldrig. Gick så smidigt med slang för hagen låg inte så långt från stallet, och för d mesta fick hästarna gå lösa och själva gå in och ut som de ville och då kunde de dricka i stallet..

Jag har satt ihop massor av slangar och drar/flyttar slangen dit där jag behöver den! Låter den sedan ligga kvar så jag slipper trassla med den varje dag sen!

*KL*
Slang som man sätter på och av.

Låååååååååååång slang eller "kubikdunk" med slang på.

Vi kör bilen dit, i 5 st 25-litersdunkar. Räcker till 2 tunnor eller 1 badkar.

I vårat stall så har vi en stooooor vattendunk som rymmer ca en kubik. Och det är super bra, för då slipper man kånka på en massa dunkar och så :) Kör ner den med traktor, så det känns bra med en sådan. För då vet man att det finns mycket vatten!
Lycka till med att hitta en smart lösning :)

Mvh
Jozzy

Kör vatten i 25 liters dunkar i bilen.Fungerar bra.

I gamla stallet hade vi nergrävda slangar och vattenkoppar, precis som i rasthagarna.

Nya stallet blir trädgårdsslangar. ;)

Vi kör med dunkar nu, vi har bara två hästar.

Hade vi haft fler hade vi köpt en kubiktank att koppla på fyrhjulingen. Kostar c a 1000 kr inkl. tvåhjulsvagn.

Har hänt att jag har frågat folk som bott i anslutning till hagen om jag får "låna" deras vatten. Det har aldrig varit några problem.

Vi får ta vatten av dom som äger betesmarken, så vi behöver bara gå över vägen med hinkar och hämta:)

Förut så körde vi dunkar till hagen.

Vi har en hage som är lite längre bort, vi kör oxå dit vattnet i hinkar eller tunnor med lock:)

Hej,

Jag skulle vilja veta hur ni löser vattenförsörjningen till era hästar, som ni har i hagar som inte ligger i direkt anslutning till stallet.
Gräver ni ner slangar? Kör vattnet i dunkar?
Alla tips emottages tacksamt.
//Jezz

Kör vattnet i 25l-dunkar med fyrhjuling. Men det är inget tips, det är en nödlösning. Funderar som bäst på släpvagn med kubikdunklösning.

Vi kör 25 liters dunkar till betet längst bort!
Med bil:smirk: vi har ingen traktor, men sambon drömmer om en sex hjuling:rofl: då "lånar" jag nog den(om det blir en förverkligad dröm:D)

Hade inte funkat med slangar, det hade blivit flera hundra meter slang:angel:

Till det andra betet "lånar" vi vatten från grannen och till det tredje har vi slang, det är strax bakom stallet:)

Hej 100 m1/2 tum slang högflödeskopp för nöt ,samt en liten kran så att man kan ha ett litet dropp så att vattnet inte står stilla och blir alltför varmt ,låt slangen ligga flera år så att den kommer mot marken .om man har mera 100m -400m kan man ha en hydrofor tank från små varrenpumpar 10-15l för attjämna ut trycket .med så lång slang bör man ha stor förbrukning,annars plir vattnte pissljummet

när jag hade eget stall med hagar längre bort så selade jag på ena shettisen och lassade på dunkar på kärran sen fick han dra ner det till hagen. gratis arbetskraft:idea:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 303
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 499
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar