Bukefalos 28 år!

Hur löser ni maten?

Sv: Hur löser ni maten?

Appropå soppa plus bröd, för mig är det viktiga för "rätt" mättnad proteinet, inte kolhydraterna. Så i en färdig soppa tillför jag linser och fetaost tex och så kan man ju alltid trycka i grönsaker, ruccola etc för nyttighetens skull :)

Finns även bröd nu som har mycket proteininnehåll.

Men en tanke när jag läst din inlägg är nog att du i första hand behöver komma åt stressen, eller att du inte känner att du har tid att sätta dig och hinna äta, tycker absolut inte man behöver ha en timmas matrast, vi har heller inga fasta raster på mitt jobb, men mentalt behöver man kunna slappna av för att kroppen ska må bra.
 
Sv: Hur löser ni maten?

Förutom att planera in tider att äta, tycker jag att det avgörande för mig är att planera vad jag ska äta. Gör veckomatsedlar och storhandla så allt finns hemma. Någon dag man har extra tid förbereder och lagar man mat till en annan dag som man vet att tiden blir knapp på eller matlådor till lunch. Gör jag inte detta så äter jag mackor och fil varierat med gröt när jag ska slå på stort ;). Med planering så äter jag riktig mat och dessutom blir det hela mindre ångestladdat.
 
Sv: Hur löser ni maten?

Håller med, storhandlig, storkok, frys in i matlådor och ha bra mellanmål det hjälper långt.

TS
Du kommer komma in i det fort, och vet du med dig att du måste äta på bestämda tider för att må bra så kommer du anpassa dig rätt fort.
 
Sv: Hur löser ni maten?

Försöker själv ta till mig av de goda råden i tråden, det går jättesnabbt att trilla tillbaka i gamla vanor! :P

Planeringen brukar vara det avgörande för mig. Ju mindre tid över, desto viktigare att man ändå tar sig minst en halvtimme i veckan och planera veckans mat, skriva inköpslista, att ta sig tid till ordentlig veckohandling, sen ta sig tid kanske 3-4 gånger i veckan att laga mat och göra matlådor av så man har färdigt och inte behöver laga varje gång.
Samt ha en hel del bra hemma till "bra mellanmål" dels om man behöver ta med och dels om man bara vill äta ett lättare mellanmål för att det inte ska gå så långt emellan måltiderna.
 
Sv: Hur löser ni maten?

Vilken Philips modell var det ? Hur många watt. Har själv en klen maskinsom blir överhettad,så kanske ska jag passa på och byta upp mig.
 
Sv: Hur löser ni maten?

Den är på 700 W. Inte så stor men jag har inget att jämföra med och den räcker förmodligen till mig. Den gav mig idag en härligt grön drink på spenat, ingefära, banan, ananas och lite vatten för att det skulle bli skönare att dricka.
 
Sv: Hur löser ni maten?

Något som är enkelt att alltid ha med och som också mättar är nötter. Jag köper numera naturella nötter i lösvikt, det är billigare än de färdiga påsarna. Har alltid med mig i bilen, enklare att låta bli chokladkakor till lunch då :o

Jo, alla såna där enkla lösningar är vad som fått mig dit där jag är just nu. Nötter, yoghurt etc på vägen istället för att tänka ut och äta vettig mat. Ett tips tillbaka till dig: försök hitta andra rutiner i livet redan nu, så slipper du kanske få hål i magen som jag.

Har mer och mer gått över till att minska på socker och vetemjöl då hela kroppen mår mycket bättre av det.

Vitt mjöl och socker har jag lagt av med för länge sen men det räckte tydligen inte.


Ett annat tips är att skaffa barn, då blir man tvungen att hålla mattider för att inte barnen ska få blodsockerfall och bryta ihop :p

Nja, det är väl barnbarn som är aktuellt i mitt fall då.. ;)
 
Sv: Hur löser ni maten?

Om du inte ens gillar mat kanske du kan börja med att investera i dig själv genom att köpa färdig mat så att du kan testa olika och komma fram till saker som funkar? Salladsbarer har ju många ICA-affärer och vill man inte stå och göra egna matiga sallader kan man ju köpa mer än för bara en portion. Frysta kycklingfiléer med färdiga kryddblandningar, kassler, färdigskivat kalkonkött, chorizo, bacon etc är sådant som kan funka att köpa till. Vi gör ofta stekar och hel kyckling till middag på helgerna vilket ofta ger både matlådor till måndagarna och köttrester att tärna och stoppa i frysen just för att möjliggöra snabba vardagsrätter som pastasallad, makaronipudding (om man har pastarester också), pytt i panna (extra bra om man har kokt potatis kvar också), soppa, risotto, wok, fried rice, bondomelett - som i sin tur kanske också räcker till matlådor. Färdiga såser och dressingar finns också som är goda. Mellanmål tycker jag ofta är svårare än mat, speciellt om man inte äter bröd. Frukt, kokta ägg, keso, yoghurt med bär och musli, grönsaksstavar, minimorötter...

Det klart att hel- och halvfabrikat inte är det bästa att äta resten av livet men när huvudsaken är att få igång ätandet får man börja enkelt utan att det blir för spartanskt. Jamie Oliver har en hel del tips om god mat som går snabbt att laga ifall man vill ha mer matlagning (dock är hans tidsgränser utifrån det faktum att vissa förberedelser redan är gjorda så ta inte dem alldeles bokstavligt). Juicer är ju nyttiga men inte särskilt mättande (frukten är egentligen bättre) och dessutom inte alltid vad som passar en stressmage.
 
Sv: Hur löser ni maten?

Frysta kycklingfiléer med färdiga kryddblandningar, kassler, färdigskivat kalkonkött, chorizo, bacon etc
Om man vill börja med ett bättre liv ska man nog inte gå in i kemikalie-cocktailen som brukar vara starkt förknippat med färdigrätter.
 

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
11 161
Senast: Enya
·
Hundhälsa Hej! Har fött upp en kull med valpar, där den valpen jag valde att själv behålla alltid haft väldigt dålig aptit. Jag fick "tvinga"...
Svar
8
· Visningar
1 726
Senast: Bison
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 627
Mat Jag vill börja med att den här tråden har inte med mina kollegor att göra och deras gränslösa kommentarer. Jag undanber mig därför alla...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 066

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp