Hur liten hannoveranare?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Jag ursäktar om frågan verkar urbota korkad

För ett tag sedan mötte jag en påstådd hannoveranare, som, hör och häpna, bara var ca. 133 cm i mkh. Är detta möjligt?

Min första tanke var absolut blankt nej, men jag har tidigare stött på lite mindre hannoveranare (visserligen 150-155 cm men ändå).
Denna lilla C-ponny såg absolut ut som ett halvblod i kroppen, var imp. Tyskland och hannoveraner bränd, dock så har jag för mig att stammen var okänd och att det var någon osäkerhet med födelseåret.

Att alla raser kan bli mindre än rasstandard, alltså typ hannoveranare och andra halvblod på 155 cm visste jag absolut förekom.
Men det här känns lite väl märkligt, särskilt med tanke på de andra omständigheterna, eller?
 
Sv: Hur liten hannoveranare?

Hur kan en häst med okänd härstamning ha rastillhörighet, om det inte är en islandsfödd islänning eller dylikt? Har man gentestat den eller?
 
Sv: Hur liten hannoveranare?

Jag vet ett rent halvblod som är C-ponny. Men hon är nog närmare 140 i alla fall. Men har den inte känd stam är jag alltid skeptisk.
 
Sv: Hur liten hannoveranare?

Hur kan en häst med okänd härstamning ha rastillhörighet, om det inte är en islandsfödd islänning eller dylikt? Har man gentestat den eller?

Nej, det har man inte, men jag la ihop 1 och 1 (den är imp. Tyskland och har hannoveraner brännmärkning), men som sagt ingen känd stam och osäkert födelseår.
 
Sv: Hur liten hannoveranare?

Inom ridponnyaveln har de olika regionerna i Tyskland sina egna förbund precis som de stora hästarna. Så det finns en tysk hannoveransk ridponny. Denna förening har inget med de stora hästarna att göra. http://www.ponyhannover.de/
Föreningen har även hand om rasen Kleinpferde , de hästar som är för stora för att vara ponny men för små för att tas in i den hannoveranska stamboken.
Sedan finns i denna förening alla övriga ponnyraser, miniatyrhästar, Fjording, Haflinger, Islandshästar m.m.
 
Sv: Hur liten hannoveranare?

Inom ridponnyaveln har de olika regionerna i Tyskland sina egna förbund precis som de stora hästarna. Så det finns en tysk hannoveransk ridponny. Denna förening har inget med de stora hästarna att göra. http://www.ponyhannover.de/
Föreningen har även hand om rasen Kleinpferde , de hästar som är för stora för att vara ponny men för små för att tas in i den hannoveranska stamboken.
Sedan finns i denna förening alla övriga ponnyraser, miniatyrhästar, Fjording, Haflinger, Islandshästar m.m.

Aha! Det är alltså så det ligger till! :)
Men problemet är bara att om jag uppfattat det rätt från den hemsidan du länkade så är det där "lövet" hannoveraner brännmärket för ponnyer? För den här ponnyn har det riktiga hannoveraner märket, dvs. H:et med 2 hästhuvuden...:crazy:
 
Sv: Hur liten hannoveranare?

Det kanske är en tvilling, ibland blir de väldigt små! Vet ett svenskt halvblod, tvilling, som bara blev C-ponny.
 
Sv: Hur liten hannoveranare?

Det kan också vara så att hästen blev brännmärkt som litet föl. När den sedan växte upp ser man att det inte är rätt pappa till den. Men då är den redan märkt. Och då får den ett nytt pass utan stam.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 737
Senast: __sofia__
·
Ekonomi & Juridik Ja, vad är egentligen "bäst" om man nu kan säga så? Kan direkt tillägga att jag läser juridik (nej, inte jurist, för det läser man på...
2
Svar
26
· Visningar
4 493
Senast: Kirie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp