Hur lite mat kan man egentligen ge dem?

Ajabaja

Trådstartare
Efter att ha suttit och läst om russen som har ingått i ett forskningsprojekt utanför Uppsala så börjar jag fundera på mina egna tjockisar. Russen går på stora marker, men stödfodras inte en enda gång. På sommaren blir de feta och på vintern tappar de det mesta.

Jag har 4 ponnys i varierande storlek, alla av den sorten som blir tjocka på luft.
Förra året höll jag på och slet med finmaskiga hönät flera gånger per dag. Maten i dessa räckte inte länge alls, max 1 h. De går på ca 5 ha mark, varierad träng och har en halmad ligghall. Jag gör höanalyser och räknar, ger minimibehovet och inget mer, två av dem tränas. Ingen täckas mer än vid kraftig nederbörd. Uppenbarligen ger jag dem för mycket mat eftersom alla är feta, inte fyrkantigt feta, inga nackar, men fett ordentligt över revben och rumpa och bog. Ena shettisen varierar ca 30kg på våg mellan vinter och senvår/sommar (260-290kg). Han skulle nog behöva ligga på max 240kg i vikt för att vara fin. Så han tappar alltså på vintern, något i alla fall.. Bara han dock eftersom han är sist i matkön..

Vet inte riktigt vart jag vill med inlägget. Russen i forskningsprojektet klarar sig uppenbarligen på det de hittar under vintern. Skulle jag våga vänta med att börja stödfodra mina egna tills jag ser att de böjar tappa i vikt/äter upp allt för mycket halm i ligghallen eller visar på något annat sätt att de behöver mer mat?

Om det räcker att de har något att pilla med hela tiden (halm, träd, sly, nyponbuskar, gammalt gräs m.m.) så borde de klara sig på färre och mindre mål hö bara för att ge dem den näring som pillet inte ger dem som de behöver? Tänker jag fel? Hur kan då dessa unga russ klara sig så bra?

I det vilda så är det naturligt att hästarna äter sig tjocka på sommaren att lagra i fett depåerna för att klara vintern när det inte finns så mycket mat att tillgå.

Nackdelen, eller tja nackdel och nackdel är det väl egentligen inte men... med tamhästar är att de har tillgång till mat året runt, så de löper större risk att bli feta.

Jag tror det viktigaste är att hästarna har något att tugga på för att tillfredsställa tuggbehovet, sen om det är halm, sly istället för gräs och hö tror jag inte har någon betydelse så länge hästarna har lite att ta av i sina egna fettdepåer.

Lite spontant så tänker jag.

Russen, är det russen på Lojsta Hed på Gotland?

Nej, SLU har haft egna russ-hingstar,åringar, på ett bete utanför Uppsala.

TS: Tror inte du kan ge dem så lite foder enligt djurskyddslagen. Detta var ett övervakat forskningsprojekt vars data ännu inte är analyserat och man har väl inte dragit fler slutsatser än att de klarade sig.

Min ena häst blir enormt frustrerad när han anser att det finns för lite mat i hagen, så han skulle inte fixa att leva som russen. Så fort betet minskar något, (det finns fortfarande gräs som övriga hästar är nöjda med), så blir han sur. Han sparkar hål i vindskyddet och biter på sig själv. Som sagt, det finns gräs i hagen, det är bara att gå iväg och äta, plus att det finns halm i vindskyddet och det är en gigantisk skogshage, så det finns alltid något att tugga på. Helt omotiverat bortskämd, kan jag tycka. Han vill ha maten serverad i en hög framför sig, helst färdigtuggad... ;)

Jag har också lättfödda hästar, de går på ca 6 hektar kuperad terräng och jag stödfodrar inte före 1e oktober. Är det en mild höst får klara sig ett par veckor till. Slutar fodra i början på maj.

Jag har valt ett "dåligt" hö för att kunna ge större volymer och få längre tuggtid. Ett bra hö skulle mina behöva ca 4 kg per dag och det räcker ingenstans. Med det dåliga höet kan jag ge 10 kg per dag. Visst skulle jag kunna hävda "ät pinnar"! Men djur vänjer sig ju vid att få mat, de skulle bryta sig ur sin hage och hämta maten själva i balen om de inte hade lite att tugga på.

De har haft ganska stora arealer och då finns det buskar osv att äta på.

Alla klarade sig heller inte utan stöd. Några fick tas ur flocken och ges mer mat.

Mina äter gräs fram till snön lägger sig, med proteintillskott.

Under sommaren har de en liten liten hage och tuggar i sig ca en rundbal halm i veckan (två D och två B).

TS: Tror inte du kan ge dem så lite foder enligt djurskyddslagen. Detta var ett övervakat forskningsprojekt vars data ännu inte är analyserat och man har väl inte dragit fler slutsatser än att de klarade sig.

Man vet ju inte hur det påverkar långsiktigt med tanke på hållbarheten och ev sjukdomar. Det enda de fastslått är som du säger att de överlevde. Kan inte tänka mig att det är lagligt för en privatperson att imitera projektet.

Men jag förstår absolut frustrationen över att ha en ponny som blir tjock av luft.

Jag tänker spontant att energimässigt kan de nog kanske klara sig på sommarhullet plus lite kvistar och löv, men de borde ju få olika brister. Jag kan ju inte tänka mig att kvistar och löv innehåller alla mineraler, spårämnen etc som en häst behöver. Protein borde det ju också bli kort om, och man vill ju inte att hästarna tappar muskler (även om de inte dör av det).

Sen var ju syftet med projektet lite att se hur hästar fungerar som naturvårdare, och för att se om det finns ett nytt "användningsområde" för vår inhemska hästras.
Frågeställningen var alltså inte "hur lite klarar sig hästar på" utan "hur betar hästar", för att i framtiden kunna ge t.ex. EU-stöd även för hästbeten och få folk att köpa russ istället för får.

Sen undrar jag. Visst klarar de sig på sina fettreserver - de vilda hästarna och så. Men de som rids gör ju inte det? De som tränas rör sig mer/på ett annat sätt som kräver extra mat? Menar att om man inte fodrar dem på vintern utan såsom de gjorde i studien, då skulle de väll bli sämre däran om man samtidigt tränade dem? Bara en tanke :) Jag vet att vildhästar vandrar långt, men menar ex hoppning.

Efter att ha suttit och läst om russen som har ingått i ett forskningsprojekt utanför Uppsala så börjar jag fundera på mina egna tjockisar. Russen går på stora marker, men stödfodras inte en enda gång. På sommaren blir de feta och på vintern tappar de det mesta.

Jag har 4 ponnys i varierande storlek, alla av den sorten som blir tjocka på luft.
Förra året höll jag på och slet med finmaskiga hönät flera gånger per dag. Maten i dessa räckte inte länge alls, max 1 h. De går på ca 5 ha mark, varierad träng och har en halmad ligghall. Jag gör höanalyser och räknar, ger minimibehovet och inget mer, två av dem tränas. Ingen täckas mer än vid kraftig nederbörd. Uppenbarligen ger jag dem för mycket mat eftersom alla är feta, inte fyrkantigt feta, inga nackar, men fett ordentligt över revben och rumpa och bog. Ena shettisen varierar ca 30kg på våg mellan vinter och senvår/sommar (260-290kg). Han skulle nog behöva ligga på max 240kg i vikt för att vara fin. Så han tappar alltså på vintern, något i alla fall.. Bara han dock eftersom han är sist i matkön..

Vet inte riktigt vart jag vill med inlägget. Russen i forskningsprojektet klarar sig uppenbarligen på det de hittar under vintern. Skulle jag våga vänta med att börja stödfodra mina egna tills jag ser att de böjar tappa i vikt/äter upp allt för mycket halm i ligghallen eller visar på något annat sätt att de behöver mer mat?

Om det räcker att de har något att pilla med hela tiden (halm, träd, sly, nyponbuskar, gammalt gräs m.m.) så borde de klara sig på färre och mindre mål hö bara för att ge dem den näring som pillet inte ger dem som de behöver? Tänker jag fel? Hur kan då dessa unga russ klara sig så bra?

Du kanske kan hitta en medelväg? De blir ju inte så snygga i muskulaturen av svältkost. Men har de alltid fin halm att pilla med kan de ju stilla sitt tuggbehov när de vill. Det kan dessutom vara det som är boven litegrann, du ger precis behovet i form av hö och så tuggar de i sig x antal kg halm varpå de inte blir så slanka du räknat med :D så om du räknar in att de äter 2-3 kg halm tex och fyller behovet därefter Med hö?

Att klara sig är ju en sak och att vara i gott skick är en annan. Tror inte de hingstarna i projektet är så ståtliga på vårkanten även om de säkert är rustade att överleva och vid någerlunda hälsa.

TS : hästarnas mättnadskänsla och tarmfunktion etc är funtad så att i grunden är de gjorda för att hela tiden ströva och leta efter mat och tugga i sig ofta lite men under lång tid .

Med andra ord så att hästar hela tiden behöver bli serverade stråfoder lättillgängligt i hagen om de under dygnet får tilldelat sig bra foder totalt, blir tokigt . Delvis även en anledning att fetma och välfärdssjukdomar som är kopplat till fetma och överutfodring blivit ett så stort problem senaste årtjugondet.

Om du tex har lättfödda hästar som står inne på stall nattetid och då fodras med behov i fråga om
Grundbehov näringsmässigt grovfoder , men utöver det vistas i en stor naturlig skogshage med gammalt gräs, skog , dvs grenar, olika träd osv , så nej de behöver inte massa producerat grovfoder under tiden de går ute . De fungerar bra på att gå och plocka i sig strån här och där i den naturliga hagmarken , gnaga på bark, plocka löv/barr etc .

Problemet uppstår när hästar hålls på det sätt som blivit vanligt i modern tid - anlagda platta hagar med lera . utan naturliga resurser utifrån att tugga/leta/plocka i sig små strån härochdär och utan möjlighet att naturligt vandra /pyssla på ifråga om att hitta små mängder "mat" att tugga/plocka i sig i hagarna .

Jag läser TS inlägg som Att hon givetvis inte tänkt att hennes hästar inte ska fodras med grovfoder de behöver näringsmässigt och att hon definitivt inte pratar om att hennes hästar ska ekvivalera hästarna i studien ???

Utan att hon utifrån hur hästar fungerar i stort gällande mättnadskänsla och näringsbehov osv, ifrågasatt sina egna tidigare rutiner att de prompt behöver serveras extra producerat grovfoder flera gånger över dygnet trots de hagar de enligt beskrivning går i och det TS upplever ang deras hull .

Ja jag lever med en häst som tydligen kan utvinna energi osv av vad som helst, det är oerhört frustrerande när man vet att hästen ligger i nivå med lägsta intag av näring men ändå svullnar till bredden SAS. Jag blir klämd mellan stolarna, han har ett behov av strå för magen, men får han det så ökar han i hull. Jag förstår din frustration faktiskt.

Tack för alla svar!
Intressant!
Jag hade som några av er förstod inte alls tänkt att svälta mina hästar. De går i en rejäl hage med mycket träd, sly och det finns i princip alltid lite gräs att pilla med oavsett årstid. (Det blir ingen lera i hagen och den ser alltid ”grön” ut.) Sedan har de halmad ligghall och även om jag aldrig ser dem röra halmen så är det klart att de äter där. Skulle jag räkna in att de åt ca 2-3kg halm/dag så ja då blir det nog ca 2 kg hö kvar att portionera ut under dygnet.

Egentligen tror jag att en av mina bakomliggande tankar med inlägget ligger i hur många mål mat jag måste försöka få till. De har ju hela tiden något att pilla med så att försöka fodra 3-4kg hösilage/häst utspritt på 4-6 givor är halvt omöjligt och därtill extremt tidskrävande om det ändå inte ger hästarna speciellt mycket.

Jag vet att det finns dem som i princip bara ger sina hästar halm och sedan tillsätter det som behövs för att hästarna ska få i sig rätt näring, tex lusern. Utifrån det sättet att fodra så borde mina klara sig galant på det hagen erbjuder, dvs näringsfattigt tugg. Dock har jag ju egentligen ingen aning vad de behöver extra om de skulle leva på vad hagen erbjuder.

Oavsett så kommer mina hästar att få både hösilage, halm och de tillskott de kan tänkas behöva. Har tidigare testat hönät, men i år blir det antingen lunchhagar eller automatiska hölådor. Kanske kan jag efter denna studie släppa mitt dåliga samvete och faktiskt bestämma mig för att de inte kommer att lida om de inte får sitt tuggbehov tillgodosett av enbart hö/hösilage. Hela inlägget handlar mest om mitt dåliga samvete tror jag. :o

En av mina andra tankar var väl lite när jag behöver börja stödfodra dem egentligen. De är ju tjocka, har halm och gräs att äta. Gräset kommer att minska och framför allt näringen i det. Känns som att jag ofta börjat ge hö för sakens skull snarare än att de har sett ut att behöva det.

Tycker det är mest kul att reflektera över sådana här studier. På sätt och vis tycker jag mer synd om hästarna som går i platta hagar och fodras några gånger per dygn med hö än dessa som strövar fritt och hela tiden hittar något att pilla med, men som inte har lika mycket mat att tillgå.

Blev visst långt det här..

Jätteintressant, jag hade ett russ ett tag och hon var rund - fast så gick hon på fri tillgång. ingen hetsätare men åt gärna. min teori är att vi idag har grovfoder med alldeles för bra näring för de flesta lättfödda ponnier och stora hästar. de hade mått mycket bättre av att ha grovfoder som var något mellan halm och normalbra till mindre näringsrikt hö. anledningen till att russen magrar av på vintern är nog att de äter saker som har mycket mindre näringsinnehåll, på vintern går de med största sannolighet inte hela dagarna utan att tugga - går de på en stor yta finns ganska mycket gräs under snön och mycket grenar och annat att äta.

Tack för alla svar!
Intressant!
Jag hade som några av er förstod inte alls tänkt att svälta mina hästar. De går i en rejäl hage med mycket träd, sly och det finns i princip alltid lite gräs att pilla med oavsett årstid. (Det blir ingen lera i hagen och den ser alltid ”grön” ut.) Sedan har de halmad ligghall och även om jag aldrig ser dem röra halmen så är det klart att de äter där. Skulle jag räkna in att de åt ca 2-3kg halm/dag så ja då blir det nog ca 2 kg hö kvar att portionera ut under dygnet.

Egentligen tror jag att en av mina bakomliggande tankar med inlägget ligger i hur många mål mat jag måste försöka få till. De har ju hela tiden något att pilla med så att försöka fodra 3-4kg hösilage/häst utspritt på 4-6 givor är halvt omöjligt och därtill extremt tidskrävande om det ändå inte ger hästarna speciellt mycket.

Jag vet att det finns dem som i princip bara ger sina hästar halm och sedan tillsätter det som behövs för att hästarna ska få i sig rätt näring, tex lusern. Utifrån det sättet att fodra så borde mina klara sig galant på det hagen erbjuder, dvs näringsfattigt tugg. Dock har jag ju egentligen ingen aning vad de behöver extra om de skulle leva på vad hagen erbjuder.

Oavsett så kommer mina hästar att få både hösilage, halm och de tillskott de kan tänkas behöva. Har tidigare testat hönät, men i år blir det antingen lunchhagar eller automatiska hölådor. Kanske kan jag efter denna studie släppa mitt dåliga samvete och faktiskt bestämma mig för att de inte kommer att lida om de inte får sitt tuggbehov tillgodosett av enbart hö/hösilage. Hela inlägget handlar mest om mitt dåliga samvete tror jag. :o

En av mina andra tankar var väl lite när jag behöver börja stödfodra dem egentligen. De är ju tjocka, har halm och gräs att äta. Gräset kommer att minska och framför allt näringen i det. Känns som att jag ofta börjat ge hö för sakens skull snarare än att de har sett ut att behöva det.

Tycker det är mest kul att reflektera över sådana här studier. På sätt och vis tycker jag mer synd om hästarna som går i platta hagar och fodras några gånger per dygn med hö än dessa som strövar fritt och hela tiden hittar något att pilla med, men som inte har lika mycket mat att tillgå.

Blev visst långt det här..

Mina äter gräs till snön lägger sig. Ger extra protein och vitaminberikade mineraler "bara".

Jätteintressant, jag hade ett russ ett tag och hon var rund - fast så gick hon på fri tillgång. ingen hetsätare men åt gärna. min teori är att vi idag har grovfoder med alldeles för bra näring för de flesta lättfödda ponnier och stora hästar. de hade mått mycket bättre av att ha grovfoder som var något mellan halm och normalbra till mindre näringsrikt hö. anledningen till att russen magrar av på vintern är nog att de äter saker som har mycket mindre näringsinnehåll, på vintern går de med största sannolighet inte hela dagarna utan att tugga - går de på en stor yta finns ganska mycket gräs under snön och mycket grenar och annat att äta.
De hade halmad ligghall också vill jag minnas.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka