hur lite hö?

majola

Trådstartare
Hur lite hö/stråfoder skulle ni acceptera att en gammal häst åt vid fri tillgång? Var skulle ni dra gränsen?

1 kg ts/100 kg?
1 kg hö/100 kg?
Någon annanstans?

Frågan gäller under förutsättning att hästen är frisk och glad och i gott hull, dvs äter kraftfoder med god aptit.
 
Rent teoretiskt gäller ju samma som för yngre hästar. I praktiken kan det ju vara svårare att få i en gammal häst stråfoder p g a tänder m.m.
Den undersökning jag sett på detta område visade på att gamla hästar ofta selekterar sitt hö ganska mycket och därmed lämnar större mängder hö kvar. Detta kan i sin tur leda till att hästägaren minskar givan eftersom hästen inte äter upp, när det istället kan vara bättre att ge hästen mer hö så att den verkligen kan välja ut de strån som den anser passar.
Sen kan man ju också ge foder som är grovfoder rent fysiologiskt men inte långa strån som måste tuggas, t ex lucern pellets eller till viss del betfor.
mvh Maria
 
Man kan alltså räkna betfor som grovfoder till viss del? Det hade jag ingen aning om! Hur mycket kan det ersätta?

Det är väl alltid bäst att börja tänka på sådana här otäckheter i tid, så att man är förberedd när det händer. Det kan ju gå så fort med gamla hästar. Ännu så länge så äter min senior 1,3-1,5 kg TS/100 kg så det räcker ju till.
 
Enligt M. Rundgren kan man räkna betfor som grovfoder till ~75 %, det är ju till största delen betfiber. Rent fysiologiskt alltså, inte som sysselsättning.
Det är därmed också bättre för hästen om man behöver ge stora mängder kraftfoder att ge en del som betfor än allt som t ex havre.
mvh Maria
 
Rent fysiologiskt alltså, inte som sysselsättning.

Nej, det är klart! Men om en häst har fri tillgång på stråfoder, men inte äter så mycket utan mest sorterar, kan man se det som sysselsättning då?
 
Han kanske skulle gilla hösilage bättre? Och så kan du ge massa lusernhack, det är ju hackat gräs, dessutom mkt protein som gammla hästar behöver lite extra av.
 
Japp, tack för tipsen. Det är som sagt inte aktuellt ännu, eftersom han äter bra, men det är ju bra att ha en del knep i bakfickan! Jag var helt enkelt nyfiken på var ni tycker att smärtgränsen går.
 
i EXTREMFALLET accepterar jag att en gammal häst inte äter mer än nåt kilo hö. Men det under förutsättning att den äter ordentligt med lucern och betfor.

Gammelhästen (B-ponny) blev 33 år. Sista vintrarna levde han på kanske 1 kg hö (det finaste, mjukaste vi kunde hitta) och fri tillgång på lucerngröt, betfor, groovgröt och havre. På sommaren betade han.

Anledningen var tänderna han hade helt enkelt problem att äta hö, men sålänge han var pigg, glad, höll hullet och okej i magen så fick han äta 'alternativ sörja' istället.

Då räknas ju iofs lucern som stråfoder (men inte till 100% om det är pellets dock) och som sagt även betfor ligger högt i fiber.

Om hästen däremot inte äter 'kraftfoderalternativen' till strå skulle jag sätta gränsen högre.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 127
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
838
Senast: Murray
·
Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
3 028
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 942
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Fråga?

Omröstningar

Tillbaka
Upp