Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nja, det är snarare så att dagens grimmor inte är så värst hållbara ffa i beslagen. Om man har en stadig grimma med rejäla beslag räcker det naturligtvis med den. Men de flesta grimmor som säljs är billiga och inte så hållbara. Det är väl ingen ovanlighet att hästar knäcker grimmor med reletivt lite kraft. Ett stort halvblod knäcker lätt en Hööks-grimma för 39:- var så säker.
Om man nu inte har så starka grimmor kan man använda dubbla och sätta haken genom bägge grimmornas beslag. Tryckfördelningen blir lika som med en grimma men beslagen håller bättre (halva kraften). Kraften som skulle kunnat skada nacken läggs istället i gummirepet, det är ju det som är repets styrka (ordvits). Är det en ovan häst har man också dubbla gummirep som lämpligen fästes på var sin sida om grimman.
Jag tror att du inte känner till detta gummirep/grimskaft?
Så du anser att använda gummirep som är elastiskt och skonsamt mot hästen är hård metod, men att piska hästen vid rädsla/panik är en mjuk metod??Och som dessutom då enligt dig är att lära hästen på hästens villkor och inte ägarens lathet?djuret ska lära sig den hårda vägen- bara för att vi är bekväma o inte ids lära hästen
Det är ju den stora skillnaden- att vi står för hjärnan- inte alla tydligen.
Ja där ser man hur man kan provocera en liten genom att spola den över huvudet( den är torr på övriga kroppen) på den smala stackaren
HUR kan du då ge rådet att :Jag kan meddela dig att jag aldrig någonsin har haft spö vid inlärning av fastsittande- läs igen
Det är detta jag ifrågasätter i ditt råd? Om du själv aldrig använt detta,hur kan man då ge rådet??? Att hästen ska sitta fast runt kroppen har jag faktiskt aldrig sett eller läst om så det vore intressant att få se/läsa.spö bara om det är på väg att barka åt skogen- den börjar dra
Jag kan meddela dig att jag aldrig någonsin har haft spö vid inlärning av fastsittande- läs igen.
Den "mjuka" elastiska har sin gräns- där det tar stopp- där börjar draget på hästens nacke.