Hur lära sig nytt instrument?

Buck

Trådstartare
Jag är väldigt sugen på att lära mig spela Cello :) spelar tvärflöjt sen innan och hade iofs velat lära mig mer där också då mycket föll bort sen jag slutade kulturskolan efter gymnasiet, började dock spela mer frekvent nu i år igen.
Men har sen jag var liten velat spela ngt sträng instrument, blev dock för dyrt att ha ett 3e instrument när jag gick i skolan :angel: spelade el bas också(och blockflöjt samt piccola och tinwistle men det lärde jag mig själv..)

Men stråk är ju ngt helt annat och jag känner att det inte är ngt jag lär mig själv. Men hur hittar man lärare eller skola när man är 25+? De flesta kulturskolor är ju för de i skolåldern :/.

Ngn som har tips? ( för tips på skola så bor jag mitt i Skåne ;)).

Jag är väldigt sugen på att lära mig spela Cello :) spelar tvärflöjt sen innan och hade iofs velat lära mig mer där också då mycket föll bort sen jag slutade kulturskolan efter gymnasiet, började dock spela mer frekvent nu i år igen.
Men har sen jag var liten velat spela ngt sträng instrument, blev dock för dyrt att ha ett 3e instrument när jag gick i skolan :angel: spelade el bas också(och blockflöjt samt piccola och tinwistle men det lärde jag mig själv..)

Men stråk är ju ngt helt annat och jag känner att det inte är ngt jag lär mig själv. Men hur hittar man lärare eller skola när man är 25+? De flesta kulturskolor är ju för de i skolåldern :/.

Ngn som har tips? ( för tips på skola så bor jag mitt i Skåne ;)).
Vet inte hur det är där du bor, men många studieförbund brukar ha kurser i olika instrument också. Ibland kan den kommunala musikskolan ha kvällskurser för vuxna. Du får kolla runt helt enkelt ;)
Det är ju kul att spela :up: Min våta dröm är att lära mig spela banjo... men jag inser att det är en dröm, för jag tragglar fortfarande med gitarren :p
(Spelar flöjt och piano sedan barnsben, gitarren är bara något år gammal...)

Här i stan kan även vuxna anmäla sig till den kommunala musikskolan. I mån av plats får man vara med, skolungdomar prioriteras dock. Jag har just anmält mig för att spela saxofon. :) Spelade som tonåring men nu har jag fått en sax och vill ta upp det igen. Hoppas få en plats.

Här i stan kan även vuxna anmäla sig till den kommunala musikskolan. I mån av plats får man vara med, skolungdomar prioriteras dock. Jag har just anmält mig för att spela saxofon. :) Spelade som tonåring men nu har jag fått en sax och vill ta upp det igen. Hoppas få en plats.
Jag hittade en skola som hade vuxen lektioner, var dock nära 4000kr för 10st 30min lektioner vilket känns som mycket för några få lektioner (instrument hyra antar jag kommer utöver).

Jag hittade en skola som hade vuxen lektioner, var dock nära 4000kr för 10st 30min lektioner vilket känns som mycket för några få lektioner (instrument hyra antar jag kommer utöver).

Ja det var himla dyrt. Det jag hoppas hitta är några andra att spela med. En ensam sax är inte så kul. Den behöver sällskap ... ;)

Det finns jättebra youtube videor, om du har cellon såklart. ;)
Ja men det är bra mycket bättre med ngn som kan peka och visa hur man ska göra :) (så grannarna inte tror att man stryper en hög med katter..)
Noter kan jag ju och har spelat elbas så har lite hum om toner, aldrig ens hålt i en stråke dock ;). Och jag vill ju bli tillräckligt bra för att spela div klassisk musik och inte bara den klassiska "spanien" visan :rofl:.

Ja det var himla dyrt. Det jag hoppas hitta är några andra att spela med. En ensam sax är inte så kul. Den behöver sällskap ... ;)
Ja när man jämför med t ex kampsport, ridning och liknande så är musik lektioner skit dyra :o.

Kontakta den lokala musikkåren, de vill alltid ha nya musikanter, och ofta finns det någon där som kan hjälpa till!

Det är väl för det du såg var privatlektioner? Då blir det ju mkt pengar.
För nybörjar lektioner är privat väll det enda?
Var det i alla fall där jag gick innan.. spelade aldrig med ngn annan nästan, orkestrarna fick man provspela för för att få komma med och det var relativt hög nivå.

För nybörjar lektioner är privat väll det enda?
Var det i alla fall där jag gick innan.. spelade aldrig med ngn annan nästan, orkestrarna fick man provspela för för att få komma med och det var relativt hög nivå.
Nej det finns ofta nybörjare i grupp på tex studieförbund.
Om man börjar räkna är det inte konstigt att det kostar mycket för privatlektioner om det är helt privat dvs de får inga bidrag som tex kommunala Musikskolan.

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka