Hur lära om inlärt beteende och sluta bära omkring på hästen..?

K

Korpilompolo

Ser mig själv som en Lena Furubergteckning: en liiten ryttare bär omkring 500kg häst.. För så är det.
På gården vankas det träningstävlingar till våren och jag lät mig övertalas att starta en Pleasure walk & trot och en Horsemaship (vilket kommer sluta i kaos men det är ju bara på skoj så visst :cool:)
Grejjen är den att jag är inrotad englesiska och har "ridit omkring med hela hästen i handen" och skulle jag mot förmodan ge eftergift och vilja trava på långa tyglar kan vi va glada om ridhussargen håller när hästen smäller i (typ)
Och... Behöver jag tillägga att jag har ett superspeedat varmblodssto för säkerhetsskull också :grin:

Såå.. Nån som har nått bra knep på hur man faktiskt kan lära hästen (och ryttaren med för den delen) att trava omkring läckert på långa tyglar.? Och ja, jag är medveten om att hästen måste kunna bära sig själv men hur börjar man...? Tränare givetvis men finns det nått man kan öva på hemma?

Måhända jag verkar va ett riktigt pucko och jag är villig att hålla med.. Måste också tillägga att jag inte på nått sätt inbillar mig att vi tar oss igenom två klasser redan till våren snyggt och samlat.. Men vi har ju börjat i alla fall... Och bara tanken på att jag vågar är ett framsteg.. :crazy:

Sv: Hur lära om inlärt beteende och sluta bära omkring på hästen..?

Western är i min värld inte liktydigt med att trava fint på långa tyglar. Om hästen inte orkar bära sig själv på långa tyglar ska du inte rida på långa tyglar. Det jag skulle börja med är att få hästen att svara på tygeltagen, dvs. att den ska ge efter när du tar i tygeln och att du då ger hästen eftergift, men det betyder inte att du ska "kasta ifrån dig" tyglarna, för i den stund du gör det så säger du till hästen: "gör som du vill".

Jag har också ett varmblod som gärna drar järnet om hon får ;) Henne fick jag även lära att skänkel mot hennes sida inte betydde 180 km/h framåt! I början blev det alltså så att jag fick hålla en del i tyglarna samtidigt som skänkeln låg an mot hennes sidor, inte alls så som jag tänkte mig att westernridning skulle vara. Men det kan ju vara olika från häst till häst... Innan hon blev pensionär kunde hon gå lugnt och sansat i både trav och galopp utan att jag hade speciellt mycket i handen alls.

Att starta i en pleasure walk & trot är ett utmärkt sätt att börja på och du behöver inte oroa dig för att det inte ska fungera så länge du själv har så pass kontroll på din häst att den inte springer ifrån dig och ivägen för andra.

Jag har påinget sätt köpt färdiga hästar, och därför ärr de inte heller färdiga än... :angel:

mitt bästa tips för alla hästar oavsett gren, är att lära hästen att stå still i lugn och ro. låter löjligt enkelt, och det är det. man måste bara ta sig tid... Men det är många hästar som inte alls kan detta, och enligt mig blir det lätt farligt..
när det sen sitter att man lugnar ner sig om man står stilla, kan man med heta hästar få en bra möjlighet att "börja om" en övning när de vill rusa.

nästa tips ( som du säkert redan kan) är att djupandas och sucka överdrivet! Gör man det med inlevelse smittar det av sig på hästen, det ser bara konstigt ut....:angel:

lycka till!!

Såå.. Nån som har nått bra knep på hur man faktiskt kan lära hästen (och ryttaren med för den delen) att trava omkring läckert på långa tyglar.? Och ja, jag är medveten om att hästen måste kunna bära sig själv men hur börjar man...? Tränare givetvis men finns det nått man kan öva på hemma?

Du kanske ska läsa på lite innan du påstår att western handlar om att "rida omkring läckert på långa tyglar"?

Snälla gör inte så.... Var inte så stingslig.
För oss oinvigda, nyfikna som gärna vill lära oss mer om westernridning ser det faktiskt ut så. Som om ni som kan "rider om kring läckert på långa tyglar". Det ser ut som de som kan de här med westernridning mer eller mindre bara "åker med", styr sin häst med så små signaler och lite muskler att det nästan är osynligt. Det är ju det som gör att man blir nyfiken och lockad att lära mer :idea:.
Det innebär inte att vi oinvigda inte kan förstå att vägen dit är lång och att det krävs mycket arbete. Vi kanske bara vill ha lite tips på hur vi ska arbeta och vilken väg vi ska svänga in på :o.

Du kanske ska läsa på lite innan du påstår att western handlar om att "rida omkring läckert på långa tyglar"?

Mmm. Det var mycket detta som gjorde mig fundersam på om jag ens skulle våga fråga.. Jag nämnde redan i första inlägget att jag begrep att det handlar om bärighet, ber tusen ggr om ursäkt om jag var tarvlig i min formulering.
Jag tycker dock att ni rider omkring läckert med långa tyglar och söker tipps på hur jag ska få min överexplosiva häst att också kunna lugna sig... Du kanske har ideer som kan hjälpa mig? :(

Kanske lika bra att jag som inget fattar lallar vidare i hoppsadeln istället... :cool:
((Bäddar för att bli ännumer idiotförklarad men tog ärligt illa vid mig och blev lite ledsen))

**djezima**Sucka högljutt har jag aldrig tängt på :D men om jag tänker efter blir det så logiskt.. För visst rättar man väll till hållning och säte lite om man stannar till och andas ett par ggr ordentligt.
Stå still har vi haft problem med men nu kan vi vilandes stå och titta på de andra när de galoperar i full kareta utan att pålle blinkar. Ett steg i rätt riktning.

**Molinima** Tack för att du förstår precis hur jag tänker :)

Att starta i en pleasure walk & trot är ett utmärkt sätt att börja på och du behöver inte oroa dig för att det inte ska fungera så länge du själv har så pass kontroll på din häst att den inte springer ifrån dig och ivägen för andra.

Tack :D Detta gjorde mig genast på bättre hummör. Jag har fördelen att ha ridhus och många inakorderingar och vi ska simulera ett gäng plasure mest för att hästen inte ska ta så illa vid sig när alla travar på samtidigt... Sen att det är vi som ligger i omkörningsbanan och alla quartingar nästan stillastående svävar fram är en annan femma :angel: ;)

Ett litet tips kan vara att bara begära några steg i taget. Samla på kortare tyglar och be henne trava långsamt. Varje gång hon vill öka (troligen efter bara ngt steg i början) och lägger sig på utan att ge efter så ber du henne göra ngt jobbigt (rygga, gå på liten volt, öppna, vad du nu tycker passar) och sen gör du om det igen. Lycka till! Berätta gärna hur det går!

:bow::bow::bow::bow::bow:
Tänk om alla på Buke kunde vara snälla, trevliga och storsinta. Vad mycket mer man skulle våga fråga om! Det värsta är att det ofta är de som är moderator:er (eller vad det kan tänkas heta) som är mest nedvärderande...

Jag kan förstå båda sidor, dels dom som vill att att alla ska vara snälla, dels dom som är s k "nedvärderande". Jag önskar inte att folk ska springa runt och må dåligt över att bli snöpta, men det blir lätt så här när man befinner sig runt en gren där väldigt många fördomar florerar.

Det är en infekterad fråga, då många kastar på en westernsadel och rider western i o m det, och nästa människa dömmer western som dåligt för att den westernridning den har sett VAR dålig. Men människan är inte tillräckligt insatt i western för att se att det inte var westernridning som bedrevs...

Sen finns det även riktiga westernryttare som rider som en påse skit, men då är man inte enligt mig en westernryttare heller...

Till TS, gör som skribenten här tipsar om. Det funkar men beroende på häst tar det givetvis ett tag.

För att börja i rätt ände så ska du först få till att hästen inte springer iväg med dig. Därefter kommer "formen".

För att få hästen att lyssna och trava lugnt och sansat får du först ställa dig frågan om han/hon är fysiskt kapabel till detta. Finns musklerna och konditionen?
Om kapaciteten finns, träna mycket tempoväxlingar, halter, volter och vägar. Håll henne/honom sysselsatt så att han/hon helt enkelt inte får "tid" till att flänga iväg.

För att sedan jobba med "form" bör du ta hjälp av en tränare för att göra rätt. När hästen hänger mycket i handen är den antagligen feltränad och har satt muskler på fel sätt som gör att den inte kan bära sig rätt.

Måste börja med att säga att jag tycker "rida omkring läckert på långa tyglar" var en smickrande beskrivning! :D Älskar att westernridningen beskrivs som läcker!!

TS
Jag är en gammal dressyrryttare som tröttnade på att vara beroende av tyglar och bett.
Mitt största bekymmer när jag konverterade till westernridningen var (förutom att närmsta tränare bodde vääldigt långt bort) just att våga släppa tyglarna och lita på att hästen ändå lyssnade. Så, för att göra en lång historia kort, i början tränade jag mig själv mer än hästen. Jag släppte helt enkelt tyglarna och tränade stenhårt på att styra med enbart min kropp. Supernyttigt! Det får en att tänka till och förbättrar känslan väldigt mycket om inte annat.
(Jag har världens slöaste ponny, så med honom tränade jag ute i skogen men jag rekommenderar ändå en inhägnad. Om i fall att liksom).

Med träning, träning, träning kommer både häst och ryttare lära sig hur man kan ta sig fram här i livet "läckert på hängande tyglar"! (Ja, jag älskade verkligen den formuleringen!)

Håller med dig, nog är det trevligt att höra (läsa) att man är läcker :)

Du har fått en massa fina tips och jag nöjer mig med att komma med ett litet tips just för att du har en speedad travare.

Dessa har ofta inte tillräcklig styrka för att bära sig och därför brukar det gå fort och det mesta som dyker upp som nyheter för dom ger samma resultat, dom försöker springa ifrån det dom inte begriper eller orkar.

Ta det lugnt och börja i skritt. Först när skrittarbetet fungerar och hästen bär sig kan du försöka med kortare travinslag och öka efter hand när hästen blir starkare. Detta när det gäller själva grundarbetet. Du ska varva det med skogsritter där du använder naturen som redskap, skritt/trav runt träd och helst så mycket du kan "off trail" så hästen måste samla sig för att planera sina steg säkert. Så fort hästen "varvar" upp och drar iväg i tempot går du tillbaka till grunden där det fungerar och tar om sen.

Att jobba med en häst som körts i trav är en lång och mödosam process men det går.

Tack :D Detta gjorde mig genast på bättre hummör. Jag har fördelen att ha ridhus och många inakorderingar och vi ska simulera ett gäng plasure mest för att hästen inte ska ta så illa vid sig när alla travar på samtidigt... Sen att det är vi som ligger i omkörningsbanan och alla quartingar nästan stillastående svävar fram är en annan femma :angel: ;)

Hejsan.
Du kommer inte vara ensam om att ha en speedad travare med på tävlingen:)
Jag och Gloria kommer ju med att vara med och hon är ju defenitivt inte lugn ;)
Det blir väll du och jag som får titta på andra läckra ryttare och hästar när dom svävar fram :love:

Ett sätt som jag änvända i omskolning av Varmblod Häster är att Broms/Slappa!
Dom är van att från barnsben att Gå På Bettet, så fort man slappa slå dom av på takten.
När han vill öka sitt trav dra i bromsen och slappa, om han öka igen, dra o slapp.
Änvand dina skänklar att driva främ om han skulla slå av för mycket.
Ditt Grund Dressage Träning borda komma till nyttja.
Var Uppmarksom att han inte bli Frustrerad!! (han sparka bak utt) då för du gå i skritt och börja om.
Ta dig tid - tålamåd o lite kärlik då gå det nog bra.

:Dmåste bara tillägga att min egen största motivation till att börja rida western var att jag såg en westernryttare trava omkring urläckert på långa tyglar -utan träns- hon red på halsring!
Jag tyckte det såg så häftigt och harmoniskt ut att jag satte det till mitt livsmål att någon gång klara detta...
det gjorde vi för flera år sen, har både hoppat, ridit skogsturer och voltarbete, både med och utan sadel... och bara halsring.. :D

kan ju även nämna att ovan nämnda "urläckra westernryttare" red på en varmblodstravare....:cool:

lycka till med din häst!

Ett tips är att "lura" hästen till att bära sig själv. Jag hade en häst som var så förut, men som tillslut gick "läckert på lösa tyglar". Red väldigt mycket bommar med henne, då fick hon tänka själv och hon var så illa tvungen att lyfta sig eftersom att honsnubblade annars! :p Sen göra mycket lösgörande övningar.! :D

*gilla knapp på den* ;)

nygallrad skog med gott om blåbärsris kan göra samma arbete... det tar heller aldrig slut, så efter en halvtimmer brukar hästarna vara mendre stressade...:D Brukar vara jobbigt att snubbla över tallris hur länge som helst..:p

Tack alla snälla för era tips och ideer.
Vi jobbar på för fullt (nu med tre dagar mulleridning efter kinesiologbehandling nr 2 och hästen rör sig finare än någonsin :love:)
Det blir mycket fram och bakdelsvändningar för det inbillar jag mig att det hjälper bärigheten, och ffa tycker jag att hon går undan för tryck mycket bättre nu. Tack vare ryggningen har vi snabbt lärt in halt direkt från trav utan krusiduller och slagsmål så hon kan ganska omgående gå ner i en lugn skritt efter halt om hon ökar för hårt i traven.
Koner är klart bra redskap, mycket volter och alla möjliga mönster om hon piper iväg är också toppen, hon kan ju inte dra när jag ber om småvägar i trav.
Jag lägger nog mindre energi på att få henne att gå med långa tyglar just för att det känns som det kommer av sig själv ju mer intesivt vi jobbar, men nu har jag inte lika många kilo häst kvar :D
Om tre veckor kommer det en duktig tjej hit som rider in (western)hästar och jag hoppas att hon har massor med bra i sitt bagage som hjälper oss fram, vi är ju som ett unghästekipage nästan trotts våra 14 och 28 år ;)
Så vi jobbar på och nu känns det inte riktigt lika hopplöst längre.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka