Hur lära en 13 åring att dricka ur vattenkopp?

L

Lollo25

Min häst ska flytta till ett nytt stall o det vore smidigast om han lärde sig att dricka ur vattenkopp som han aldrig gjort tidigare. Hur lär man honom smidigast? Han är arab och väldigt rädd o fjantig! Tips?

Sv: Hur lära en 13 åring att dricka ur vattenkopp?

Han kommer säkert att tycka att ljudet är läskigt i början. Det tyckte min (också fjantig arabval).
Tjata ljudet genom att trycka på vattenkoppen när han är uppmärksam på det. Tryck upp så du fyller hela vattenkoppen. Då kan han börja dricka utan att det låter.
I början är det bra att ha spann så han faktiskt får i sig vatten. Men är det meningen att han bara ska ha vattenkopp så ge mindre och mindre vatten i spannen så du tvingar honom att dricka ur koppen.
Lycka till!
// Linda

Jag har samma problem med min unghäst. Han är livrädd för vattenkoppen och vill inte alls trycka på den. Om jag trycker ut vatten dricker han däremot. Han har en vattenhink men jag vill ju att han ska lära sig använda vattenkoppen. Det känns ju så taskigt att ta bort vattenhinken ifall han vägrar dricka ur vattenkoppen :confused: .
Mera råd?

hade samma problem med wille innan. Vissa vattenkoppar kan ha för mycket tryck i ledningarna, så att det låter extra mycket. om det går att fixa det så gör det, det vi vi göra. jag vande honom vid att trycka mycket på vattenkoppen, så att han hörde ljudet och sedan la jag godsaker runt vattenkoppen och även i. Det gjorde att han inte blev rädd för själva koppen, utan mer ljudet men det har han kommit över nu :D

Vi hade en sjuttonårig islänning som flyttade in i stallet. Han hade aldrig druckit ur vattenkopp och jag trodde han skulle slå sig fördärbvad när han kastade sig bakåt i förskräckelse för denna manicks läten :crazy: Men med tålamod går det. Tryck fram vatten när han är inne, lägg i lite betfor, locka på andra sätt. Kan låta grymt att ta bort vattenhink, men vissa hästar totalvägrar vattenkoppen om de får vatteni hink. Det gick fort att lära den här hästen att dricka då han inte fick någon hink. Däremot vet jag en kompis som skulle lära sin unghäst. Hon har inte lärt sig än, på tre år, för hon har alltid fått hink med vatten, med argumentet att "hon vågar inte dricka i koppen."

peta upp lite honung el sirap bakom nippeln, så att det smakar gott när han kommer emot den....:idea:

Lollo25 skrev:
Min häst ska flytta till ett nytt stall o det vore smidigast om han lärde sig att dricka ur vattenkopp som han aldrig gjort tidigare. Hur lär man honom smidigast? Han är arab och väldigt rädd o fjantig! Tips?
Just med tanke på att hästen är så gammal, är rädd och fjantig...är det då värt risken att börja med vattenkopp???...För det första har du ingen koll på hur mycket hästen dricker och är den så "fjantig" så finns det läge att misstänka att den absolut inte kommer att dricka tillräckligt...= uttorkning och kolikrisk. Är det så svårt att ge hästen i hink???

Själv skulle jag aldrig börja med vattenkopp...mina får i hink.:cool:

Varför lära hästen dricka ur vattenkopp? Jag har vattenhink till min som trots att han har två vattenkoppar i boxen väljer att dricka ALLT sitt vatten ur hink. Jag ser bara fördelar med hink. Jag ser om han druckit mer/mindre än normalt, han kan dricka i sin takt och inte vattenkoppens takt, han slipper trycka mulen mot en kant som låter och vattnet fryser inte lika lätt!

Jag fick lära min genom att dricka själv (låtsas) och trycka på så det lät. Han fixade det utan problem, men det var ju läskigt första gången.

Liknande trådar

Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 081
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 877
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama