Sv: Hur lär ni hästen backa från marken?
Kan bara tala utifrån vad som fungerar på min ej-från-början-inlärda häst;
Lägger ena handen lätt på nosryggen, ställer mig med kroppen rakt bakåt, och lägger andra handen på bringan. Jag tittar med "skarp" blick på bringan och inte någonannanstans.
Trycker lätt med händerna bakåt med respektive hand samtidigt som jag säger "Backa" med lugnt och lite utdraget tonfall. Minsta lilla motivation till att backa så släpper jag efter trycket = Beröm.
När detta fungerar så börjar jag utesluta att trycka med handen på nosryggen och använder bara handen på bringan samtidigt som jag säger "Backa". Tittar även här ordentligt på bringan. Har kroppen ställd mot den riktning vi ska till och går samtidigt som jag säger backa.
Sedan börjar jag lite smått minska trycket med handen och övergår bara till rösten, titta på bringan och att gå emot hästen när jag säger backa. Backar inte hästen så fortsätter jag att gå fram och lägger i farten handen på bringan och trycker. När hästen har minsta tanke till att gå bakåt, så släpper jag trycket.
Det här kan inte gå på en eller två dagar utan man måste skynda långsamt. När hästen fattat vad du vill, även fast det inte blir helt rätt(hästen kanske går snett tex), så kan man ge sig och låta hästen tänka över det du försökt lära den. Dag 2 kan man fortsätta med samma övning men finslipa den lite fast utan att släppa tydligheten. När det sitter så kan man låta den tänka över det som hänt. Osv osv
Detta kräver ju att hästen tillåter dig att ta på den överallt och har respekt för dig, så att ha ett bra ledarskap över hästen är att föredra innan man börjar på allvar träna backning. Ledarskapet behövs ju överallt.
Lycka till