Hur lär ni hästen backa från marken?

K

Korallen

Ja, som rubriken.. Vilken metod använder ni när ni vill backa hästen från marken? Hur lär ni in detta?

Sv: Hur lär ni hästen backa från marken?

Har haft min tvååring sen han var bebis och samtidigt som jag sagt "backa" med ett speciellt tonläge så har jag tryckt bogen bakåt. Man kan även ta tag om strupen medan man gör det, blir ju lite obehagligt för dom, och när de backar släpper man ju trycket.

Min totto stannar direkt jag gör det, lyssnar kanon på kommandon, och så fort jag säger backa, behöver alltså inte göra något annat än säga det, så gör han det. Gäller bara att ha ett och samma sätt och vara konsekvent! Beröm när det blir rätt, var tydligare om den gör fel, straffa den inte om den inte förstår!

Genom att trycka fram på bogen (räcker med ett finger, bara det irriterar lite grann) och genast släppa på trycket och berömma när de tar ett steg bakåt. Inga större problem, då de vill komma undan trycket. Sedan öka till två steg osv.
Om man sedan vill kan man ju lära in något röstkommando då hästen förstått vad trycket betyder, och sedan succesivt ta bort trycket. Dock inte något jag har gjort, då jag inte haft behov av att backa någon häst på avstånd.

I sk NH-böcker som jag läst så ska man antingen typ "vifta" mot hästen med händerna och gå mot den så den backar - om man vill att den ska backa från en. eller snurra grimskaftet framför hästen när man backar med den - för att just få den att backa med en.

Själv har jag aldrig haft några större problem med att få hästarna jag hanterat att backa. De har backat med mig, eller från mig. Någon gång har man väl fått trycka lite på bogen eller så..

Hej
Lärde min häst med hjälp av en "klicker".
-Sa "backa", klick o godis när han tänkte bakåt, till slut så kopplade det o backning går galant.
W

Jag håller i tyglarna och hindrar på så vis hästen att gå framåt, sedan petar jag lite lätt med spöt på hovarna. Men jag drar aldrig i tygeln bakåt. När hästen har förstått berömmer jag. Jag brukar också lära in ett kommando som jag kan använda senare när jag sitter på hästen och vill lära den att rygga. Var noga med att hästen inte slänger upp huvudet när den backar för då sänker den ryggen. Ryggning är ett bra sätt att få hästen att sätta in bakbenen under kroppen och detta förhindras när den sänker ryggen. Sedan är det alltid bra att ha en sockerbit i fickan som hästen kan få som belöning när den gör rätt.

Första gången tryckte jag in pekfingret i bogen och säger "back" backar han inte "joxar" jag lite med fingret i bogen och trycker hårdare. När hästen backar slutar jag direkt, upprepar för varje steg han tar. Nu räcker det att jag lägger handen på bogen och säger "back" fungerar på alla hästar! ;)

Jag gör som Silver girl och Lindsen. Fungerar inte det brukar jag backa själv med höga benlyft, slutar ögonblickligen om hästen backar. Brukar inte belöna med annat än eftergift, "godis" kan ställa till med mer än man behöver.

Mitt problem är att jag har en häst som gärna testar och utmanar, för att hon innan jag fick henne fick igenom vad hon ville och alltså tagit över ledarskapet. Detta gör att hon visserligen backar när man petar på bogen osv men under protester. Hon visar väldigt tydligt att hon inte är ok med det. Hur fortsätter man?

Kan bara tala utifrån vad som fungerar på min ej-från-början-inlärda häst;

Lägger ena handen lätt på nosryggen, ställer mig med kroppen rakt bakåt, och lägger andra handen på bringan. Jag tittar med "skarp" blick på bringan och inte någonannanstans.
Trycker lätt med händerna bakåt med respektive hand samtidigt som jag säger "Backa" med lugnt och lite utdraget tonfall. Minsta lilla motivation till att backa så släpper jag efter trycket = Beröm.

När detta fungerar så börjar jag utesluta att trycka med handen på nosryggen och använder bara handen på bringan samtidigt som jag säger "Backa". Tittar även här ordentligt på bringan. Har kroppen ställd mot den riktning vi ska till och går samtidigt som jag säger backa.

Sedan börjar jag lite smått minska trycket med handen och övergår bara till rösten, titta på bringan och att gå emot hästen när jag säger backa. Backar inte hästen så fortsätter jag att gå fram och lägger i farten handen på bringan och trycker. När hästen har minsta tanke till att gå bakåt, så släpper jag trycket.

Det här kan inte gå på en eller två dagar utan man måste skynda långsamt. När hästen fattat vad du vill, även fast det inte blir helt rätt(hästen kanske går snett tex), så kan man ge sig och låta hästen tänka över det du försökt lära den. Dag 2 kan man fortsätta med samma övning men finslipa den lite fast utan att släppa tydligheten. När det sitter så kan man låta den tänka över det som hänt. Osv osv

Detta kräver ju att hästen tillåter dig att ta på den överallt och har respekt för dig, så att ha ett bra ledarskap över hästen är att föredra innan man börjar på allvar träna backning. Ledarskapet behövs ju överallt.

Lycka till:)

Senast ändrad av en moderator:

Glömde tilläga på mitt svar att jag siktar på att kunna backa min häst från längre avstånd. Mitt svar ser väldigt komplicerat och omständigt ut om man bara vill backa en halvmeter i stallgången. :p

Ställ dig vid bogen med din näsa mot hästens rumpa. Säg backa, peta på bogspetsten på det ben du vill att den skall börja backa med. Visa sedan med kroppen att du tänker gå framåt (hästens bakåt). När den förstått vad du menat kliar du manke och säger duuuuktig. Efter ett tag tar du bort petandet. Går framåt mot hästens rumpa och säger backa. Efter ytterligare ett tag kan du gå mot hästen, säga backa och den backar. Ge inget godis om du vill få den att backa "på håll". Den kommer då att försöka gå mot dig.

Jag kan rekomendera DVD´n Horsemanship i praktiken av Sven Forsstöm finns att köpa på equerry.se

Ett litet tips till er som använder kommando som tex: backa!
Jag har en tvååring som är NH tränad från bebis tiden (av uppfödaren), så han följer mig som ett lamm både framåt och bakåt. Backar han inte när jag går bakåt säger jag till honom att backa med rösten - detta kan jag göra även om jag står 2 meter bakom honom i stallgången. Mycket praktiskt :D
Däremot har jag upptäckt i samband med lastningsträning (stackarn har bara fått åka transport fram o tillbaka till vet hela sommaren, så därför tränar vi lite för att han ska få lite positiva vibbar även om han inte är direkt besvärlig), att han inte kan kommandot FRAMÅT!! När han inte har följt med framåt så blir det ju att man drar lite i grimman och släpper efter så fort hästen går fram - men när han inte riktig vill gå upp i transporten är det ju inte så kul att stå och dra honom i huvudet (särskilt med tanke på att han har en tandskada :cry:) och då kom jag på att han inte visste vad framåt betydde :confused: Så nu tränar vi på att gå famåt och bakåt på röstkommando vilket ju underlättas av att han följer mig vart jag går och kan snart lägga ihop två och två :bump:- (vilket skulle underlätta avlastning där knäppgöken sitter på bakbommen och inte reser sig förrän jag klatschar till honom i rumpan)!!
Som sagt ett tips till er som inte tänkt på detta, och till er andra - ni kunde ju ha sagt något :banana:

Liknande trådar

Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
801
Senast: Lejd
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
540
Senast: MiniLi
·
Träning Jag skulle vilja lära mig mer om att arbeta min häst från marken med tömkörning. Frågan är, hur mycket av detta kan man lära sig via...
Svar
15
· Visningar
1 412
Senast: EZMK
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 052
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama