Hur lär man kanin gå i koppel?

E

Elwis_86

Hur lär man kanin ungen att gå i koppel? Vad ska man tänka på mm. :)

Först ock främst bör du vänta tills den är 3 månader gammal (äldre för storvuxna raser).

Sen så börjar du försiktigt att vänja kaninen med att ha på sig selen när den sitter i ditt knä. Se till att på och avtagningen går bra innan du går till nästa steg.

Nästa steg är att kaninen ska få skutta runt med selen på ett inhägnat område. När den ser tillfred ut med det så går du till nästa steg.

Innan du kommer till detta steg så bör kaninen vara 4 månader (äldre för storväxta raser).
Nu ska du stoppa på kopplet och gå ut med kaninen, eller kaninen ska rättare sagt gå ut med dig. Du ska inte dra i kopplet något, börjar kaninen springa så att du inte hinner med, släpp kopplet. Ska du ändra riktningen kaninen ska gå i använd händerna.

När kaninen har vant sig vid att ha dig bakom kan du FÖRSIKTIGT börja träna på att styra kaninen lite med kopplet. obsevera att du inte ska dra i kopplet, tänk ledande tygeltag.

Det går nog bra tänk på att kaninen inte ska uppfatta selen med något negativt. Har du en matglad kanin kan belöningar i form av godis vara en bra idé

OK, nej jag tänkte inte gå ut med kanin direkt när den kommer hit. utan när vi börjat känna varandra. Vi har haft en massa katt ungar så jag vet att man inte får dra i kopplet för då gör det ju ont.. Men jag tänkte mer på om hur kaninen är utan för buren? När dom blir rädda springer dom iväg då? eller sitter dom stilla och hur ska man säga ( fryser till) så dom tror att dom inte syns? För katter brukar ju springa som 17. :)

Min kanin (var ca 4 år när jag fick honom och inte van vid sele då) gör lite olika när han blir rädd. Ibland sticker han och stampar i marken med båda bakbenen. Brukar vara om det kommer nåt uppifrån (en gång såg han tex. ett flygplan...). Andra gånger, när det går förbi nånting som han tycker ser konstigt ut så lägger han sig platt tills det passerat och då sätter han sig upp igen.

Vad jag har märkt på mina och andras kaniner (när de är i ny miljö) är att de:
Springer iväg, om de helt plötsligt ser något farligt och om det farliga kommer mot dem
Fryser, om de märker i tid att något farligt kommer och det farliga inte kommer allt för nära.

Men det är såklart lite olika från kanin till kanin detta är bara vad jag generellt har observerat. Kaninungar BRUKAR vara mer nyfikna än rädda i nya miljöer enligt min erfarenhet.

Min nuvarande kanin var följande när hon var en unge. ÅÅÅÅ det har jag aldrig sett förr, måste kolla lite närmare, skuttar raskt framåt oj kanske farligt, stannar upp lite och kollar, nepp det är nog inte farligt, skuttar fram och kollar in. Plötsliga rörelser tog hon dock en KORT spurt bort (ca 1 meter) och sedan fort fram för att undersöka.

okej, jag får testamig fram och ta det väldigt lungt :) tack för hjälpen!

Liknande trådar

Hundträning Behöver lite tips på träning. Min dvärgpudel (snart 11 månader) är lite väl entusiastisk när hon hälsar på folk. Jag har lärt henne att...
Svar
6
· Visningar
527
Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 544
Senast: Stinaelin
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 571
Senast: Liran
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 942
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama