HUR lär man in rutan???

Lena Furberg

Trådstartare
Nu när vi faktiskt klarat Lk1 :bump: vore det ju fegt att inte testa 2:an också..... Men jag har ingen aning om hur man lär in rutan! Finns det nån bra bok som lär ut de olika momenten eller kan någon här ge en liten beskrivning...?

Sv: HUR lär man in rutan???

Det finns hur många sätt som helst att lära in rutan :D! Några av dem är:

• Leksak i rutan
  • Leksak bakom rutan
  • Target i rutan
  • Target bakom rutan
  • Frishejpat
  • Springa rätt igenom rutan
  • Förståelse att springa emellan två koner
  • Shejpa in "söka position" i rutan

Jag har använt ett sammelsurium av de olika metoderna för att få till förståelse för rutan :). En bra bok som beskriver alla lydnadsmoment är Med sikte på 10:an av Kenth och Niina Svartberg :)

Godisskål, target eller leksak i rutan.
Lydnadsboken (tror jag den heter) är rätt bra.

Det gör man inte!! :D

Man kör ett framåtsändande och ett ställande/läggande.

Snabbt, smidigt och moment som du kan använda i andra sammanhang ;)

/Swat - smart latmask :D

Finns nog massor olika metoder men jag började såhär:
  1. Lägg leksak i rutan. Jag föredrar att lägga den vid det bortre bandet i mitten.
  2. Ställ upp några meter från rutan, håll hunden i halsbandet och "hetsa" den lite på leksaken
  3. När hunden verkar ha sug mot ruta och leksak, släpp med kommando "rutan"
  4. När hunden är inne i rutan och tar leksaken, spring dit och ha kul inne i rutan

Detta tränade jag massor på olika avstånd (på tävling i lkl2 är det 10 meter) tills jag kände att hunden började förstå kommandot. Jag varierade "hetsen" lite och minskade denna förberedelse mer och mer tills hunden satte av som en kanon på enbart kommando.

Sen började jag variera så att leksaken inte alltid låg i rutan vid skick utan att jag kastade den över huvudet på hunden när hon sprang in i rutan och så småningom klämde jag i med ett "stå!" och skickade leksaken direkt då hon stannade.
Jag tyckte inte att det var så svårt att få fram ett ställande men sen har det varit lite trixit att få till stadga samtidigt som man vill behålla fart mot rutan och ett distinkt ställande på rätt ställe.

Vi har haft en del strul när hon klurade på exakt vart man skulle ställa sig. Att man ska vara i mitten av konorna och innanför banden är inte så lätt som man kan tro ;)

Nu gör jag så att jag 9/10 gånger har leksak liggande i rutan när jag skickar och så kollar jag av då och då att ställandet och stadgan funkar.

Brukar också tänka på att flytta runt rutan så att den inte alltid står på samma ställe eller så man inte alltid skickar från samma håll. Brukar max göra typ 2-3 skick innan jag antingen byter håll eller flyttar rutan.

Senast ändrad:

Jag använde target på min första hund men upplevde att han hade jättesvårt att förstå vad han gjorde. Han kopplade liksom inte alls ihop targeten med konerna. Detta har jag senare sett hos flera hundar. Så jag fick byta till leksak i (eller snarare bakom) rutan vilket fungerade sådär. Jag kunde inte träna utan leksak utan det var i princip bara på tävling som vi körde hela rutor.

Nya hunden har fått lära sig rutan genom shejping, först väldigt nära och sedan på allt längre avstånd ( baklängeskedjning). Det verkar funka mycket bättre!

Fast jag ser 2 problem med detta.

1) i trean är rutan på 25 m håll. Föraren måste dels ha ett bra djupseende (inte ovanligt att man har svårt för detta, tydligen vanligast hos kvinnor), dels måste föraren ha en bra timing och stoppa hunden vid exakt rätt tillfälle. Har man en snabb hund är detta tillfälle max 1 sekund.

2) i elitklass står rutan i 90 grader i förhållande till konen. Även om du kan dirigera hunden 23 m år vardera håll så kommer hunden utanför rutan om den får en annan vinkel än just 90 grader.

Det finns hur många sätt som helst att lära in rutan :D! Några av dem är:

• Leksak i rutan
  • Leksak bakom rutan
  • Target i rutan
  • Target bakom rutan
  • Frishejpat
  • Springa rätt igenom rutan
  • Förståelse att springa emellan två koner
  • Shejpa in "söka position" i rutan

Jag har använt ett sammelsurium av de olika metoderna för att få till förståelse för rutan :).

+1

Folk undrar hur jag lärt in rutan. -Ja, på alla möjliga sätt flera gånger om, och antagligen så har alla olika metoder gett en helhetsbild av vad jag vill att han ska göra. Just nu håller vi på med sista punkten :)

Nu tränar jag inte lydnad inför lydnadsklasser, men för mig som lär in dirigering så tycker jag oftast att "lydnadsfolk" gör det onödigt svårt med just rutan, koner och framåtsändande:D

En jakthund lär man dirigering på en söndagsförmiddag typ:angel: Rutan är ju typ dirigering, det är bara att man sänder till en eller flera koner. Dirigering lär jag in via "klockan" - enkelt så står man och kastar en grej åt höger och en till vänster, skickar på den man kastade sist och försvårar sedan successivt. Samma med rutan, ha något som drar ditåt och se sen till att veta exakt var man vill ha hunden och få den att gå dit.

Kom och träna med oss så fixar vi det på en kvart ;)

Skämt å sidor, men vi kan träna någon dag om du vill. Min gamle ska starta i klass 2 till våren likaså hoffen du trffade sist. Så kan vi kika på det :)

Problemet är väl att hunden ska till en abstrakt plats, och inte till ett (högmotiverande) mål. Och att den måste hamna precis rätt, stannar den en halvmeter fel måste man dirigera om, och även om det inte är så svårt kostar det rejält med poäng..

Eller? Jag är inte så insatt i jaktdirigering men jag förutsätter att målet är viltet hunden ska apportera? Inte att den ska till en godtycklig plats på första försöket?

Delvis KL

Vilken massa svar! Wow! Tack!! Nu får jag sätta mig och tänka! Vad kul!

Disen - jag hör av mig! :laugh:

KL

Jag såg på senaste elittävlingen jag var på en med jaktlabbe som körde rutan så, som en dirigering. Jättefin fart hade den! Problemet kom när den placerade sig lite fel vid konskicket då den inte tog ställandet korrekt, och när ägaren sen skickade den till vänster så satsade den i 110 km i timmen.... och hamnade utanför rutan eftersom det var dit vinkeln gick.

Så ja, dirigeringsarbete är superbra att träna in och det går ju lätt att fixa, men viss känsla för var rutan innebär krävs inte minst i elitklassen, så att hunden förstår att den ska satsa in i mitten av rutan mellan konerna och inte bara rätt ut åt höger/vänster från positionen den skickas ifrån :D!

Sen tillkommer ju allt annat, ställande/läggande, stadga när föraren kommenderas i vandring av TL, inkallning och anslutning.

När man skickar på ett linjetag ska ju hunden springa på en linje tills den kommer till föremålet - vilket ju är samma sak egentligen. Fast på en jakthund kommer ju då apporten in, på en lydnadshund ska den ju utföra ett annat moment vid konen.

KL

Hur lär man då in ett framåtsändande?

Och kan det fungera att lära hunden att springa rakt in mellan de första konerna istället för att den ska se alla fyra koner och förstå att det är en ruta?
Nu är inte labben ens klar för klass 1 men det gäller ju att ha en framtidsplan.

På lagotton tränade jag med target men jag känner att rutan inte sitter så stadigt som den ska.

Fast om hunde inte springer rakt ut från dig/90 grader (beroende på klass) utan diffar på ett par grader kommer den inte hamna i rutan..?

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
694
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 903
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 778
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 554

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka