Hur lär man in eftergift på bästa sätt?

G

Gronda

Har en jättefin treårig valack som ska bli dressyrhäst. Otroligt fina rörelser, speciellt bakbensmekaniken. Har bra påskjut och trampar väl inunder sig naturligt. Det han inte har naturligt är "kröken på nacken". Ingen brådska med den än (han är ju precis inriden)!! Men jag tänkte det kunde vara intressant att höra era åsikter och erfarenheter, så man kan lägga upp en lite plan för hur man ska gå tillväga när tiden är inne. Visst, eftergiften kanske kommer "av sig själv" så småningom, men det känns inte riktigt så nu... Har även tömkört en del och det är samma sak där. Rak, rak, rak hals... Tips?

Sv: Hur lär man in eftergift på bästa sätt?

Det finns väl ingen direkt "plan" för att lära in eftergift. Är ryttaren duktig och konsekvent lär sig hästen efter hand. Desto mer man rider, desto mer lär sig hästen vad som krävs av han och konditionen byggs upp. När hästen orkar bära sig kommer eftergiften.

Jag tycker inte om att man ska planlägga vissa rörelser och när. Hästar är inte funtade på det sättet. Jag delade in min häst utbildning i block, första tiden red vi ut för att hitta start och stop, sedan mer krav, sedan ännu mer krav. Gör man en bra grund får man massor på köpet.

Nu svarade jag inte på din fråga, men varje unghäst är unik och det tar tid innan saker är befästa och man kan börja med "riktig ridning".

Precis som du själv skriver så är det väl ingen brådska. Låt det ta sin tid, eftergiften kommer ju bakifrån som du så väl vet (förutsatt att du tränar hästen på rätt sätt, och att han inte har ont).
Rid mycket i terräng och tömkör över kavaletter mm så han bygger upp styrka, balans och överlinje.

Kröken på nacken kommer med ökad balans hos hästen och god ridning av ryttaren.

Jag har väntat ut "min" häst.

Vi har haft problem med framåtbjudningen (och lydnaden) så jag har mest ridit ut. Hon har byggt muskler och överlinje ändå. Nu har hon börjat lossna, efter 1,5 års ridning... (Hon har ganska dåliga förutsättningar för ridning och jag är inte så duktig).

Det som hjälpt är: Massor med övergångar under uteritt. Skritt - halt -skritt - trav - skritt - halt osv i all oändlighet. Då kom hon igång bättre. Sen började eftergiften komma när vi lärt in sidförande hjälper. Rider längs långa raka vägar så jag ställde höger - rakställde - ställde vänster osv och sen började jag flytta bakdelen fram och tillbaka.

Plötsligt en dag så kom den, eftergiften! :love:

Tycker att ni alla resonerar helt rätt, och jag tänker i samma banor själv, MEN det måste väll finnas hästar som naturligt har en rak hals. Har nämligen aldrig ens sätt honom kröka på den i hagen (till skillnad mot den andra 3-åringen jag har som alltid har halsen i en båge).
Men ni tycker alltså inte att man ska ha någon metod för detta, utan bara vänta in och hoppas det kommer med tiden...
Jag återkommer när han är 5 om problemet kvarstår;)

Som sagt, det är inget man lär dem.

Eftergiften kommer med styrkan och lösgjordheten, det skull jag aldrig bekymra mig om på en treåring.
Se till att ha tillgång till en tränare även om du rider lite, så har jag kört typ 15 minuterspass med min tränare när min häst var tre på hösten. Värt mycket att börja i tid.

delvis kl
De jag sett som ridit in hästar har använt sig av gummisnodd eller ledande tygeltag för att "visa hästen rätt".
Vad tycker ni om det?

Har ju inget som helst med att hästen för den skull slappnar av i nacken.

jag trodde som blandrastik skriver, att eftergift är något som kommer naturligt när hästen orkar hitta det optimala läget att bära sig själv och ryttare. Inget man lär dem. Sen får man väl träna där efter, att ge dem förutsättningarna att orka, få dem att söka stöd på bettet, att lösgöra och hitta en ärlig framåtbjudning.
Om han dessutom har stora gångarter kanske han har fullt upp att orka med sig själv.

Men jag är ingen expert, det var bara dels min tränare sade och vad jag filosoferat fram hemma på kammaren :P

delvis kl
De jag sett som ridit in hästar har använt sig av gummisnodd eller ledande tygeltag för att "visa hästen rätt".
Vad tycker ni om det?

Tycker jag inte heller låter så nödvändigt.

En unghäst som du lägger i balans och rätt takt, den går i eftergift av sig själv.
Sen är det ju ett evigt tjat om man ska hålla i sina ungdjur eller inte. Jag tillhör dem som gärna erbjuder ett gott stöd.

Vid typ fyra års ålder så börjar jag påverkar sidorna på hästen och lösgöra lite mer, i väldigt korta stunder. Då går den ju också av sig själv i eftergift.

Amen!
Stackars hästar....

blandrastik tycker jag för ett gott resonemang

Har en jättefin treårig valack som ska bli dressyrhäst. Otroligt fina rörelser, speciellt bakbensmekaniken. Har bra påskjut och trampar väl inunder sig naturligt. Det han inte har naturligt är "kröken på nacken". Ingen brådska med den än (han är ju precis inriden)!! Men jag tänkte det kunde vara intressant att höra era åsikter och erfarenheter, så man kan lägga upp en lite plan för hur man ska gå tillväga när tiden är inne. Visst, eftergiften kanske kommer "av sig själv" så småningom, men det känns inte riktigt så nu... Har även tömkört en del och det är samma sak där. Rak, rak, rak hals... Tips?

Min unghäst har också bra bakben som jag inte behöver bekymra mig om. Från början koncentrerade vi oss på att kunna skritta o trava rakt fram med en lätt kontakt. Hon har ingen naturlig "böj" på halsen egentligen, ser ganska rak ut i frihet, men hon har bra halsansättning o tillräcklig egen balans för att gå på tygeln "av sig själv". Det vi övar på nu, efter ca 1,5 mån träning (räknat i effektiv tid, är riden 2-3 ggr per vecka) är att aktivera bakbenen mer för att få de lite snabbare och därigenom också utveckla traven lite mer. Vi gör mycket övergångar o tempoväxlingar, varvar med galopp, och ju mer aktiva bakbenen är desto mer slappnar hon av och formen är helt stadig. ;)

Så mitt tips är: FRAMÅTBJUDNING, hästen ska svara direkt för skänkeln o hela tiden "vara på väg någonstans", när hästen bjuder framåt och arbetar bakifrån kommer eftergiften som ett brev på posten. Utan framåtbjudning funkar ingenting. Ha lätt, mjuk o stilla hand som du driver hästen fram till. Blir hästen ostadig så börja ALDRIG mickla med händerna, driv för skänkeln istället. Övergångar, tempoväxlingar, rid ut i naturen, cavaletti mm mm, alltså omväxlande träning. Försök aldrig tvinga in hästen i en form den inte riktigt orkar med, lyssna på den och erbjud en lätt kontakt istälet.

Ha tålamod, det kommer säkert att bli bra! :bump:

delvis kl
Vad tycker ni om det?

Vad menar du med "visa hästen rätt"?
Jag använder ledande tygeltag, mer i början och mer sällan nu när hästen blivit duktigare på att lyssna på säte o skänkel. Det ledande tygeltaget bromsar inte, därför tycker jag det är bra på den unga hästen för att visa vart vi ska gå.

Hjälptyglar hör inte hemma på unga hästar i första taget, tycker jag.

Vad menar du med "visa hästen rätt"?
Jag använder ledande tygeltag, mer i början och mer sällan nu när hästen blivit duktigare på att lyssna på säte o skänkel. Det ledande tygeltaget bromsar inte, därför tycker jag det är bra på den unga hästen för att visa vart vi ska gå.

Hjälptyglar hör inte hemma på unga hästar i första taget, tycker jag.

Visa hästen rätt = eftergift i nacken.
Någon typ av ledande tygeltag som går åt sidan-neråt. Eller låga breda händer som man ser hos en del ryttare.

Visa hästen rätt = eftergift i nacken.
Någon typ av ledande tygeltag som går åt sidan-neråt. Eller låga breda händer som man ser hos en del ryttare.

OK, då är jag med. :idea:
Men i min värld tas ett ledande tygeltag rakt ut åt sidan, därav blir det inte bromsande.
Låga händer har jag på unghästen, och aningen bredare, jag har händerna en aning mot hästens hals för att ge stöd. Och med låga händer menar jag INTE att händerna är nedanför manken.
Och jag driver hästen fram till handen mha skänkeln, jag använder inte handen för att få eftergift, den kommer bakifrån.

Tömkörning är också ett oslagbart hjälpmedel för att hjälpa hästen att hitta sin balans. Något jag märkt är att hästar som har trångt bakom ganacherna (d.v.s. klämmer sin spottkörtel om halsen kröks) får problem med raka halsar.

Eftergift finns där hela tiden, bara vi förstår hur vi ska använda oss av oss själva för att plocka fram det. Det handlar om att vara medveten. Eftergift är att människan ska ge sig, ge efter.
När gav du dig sist? :D
Följd fråga: Hur släpper ni alla på kontrollbehovet så att eftergiften får träda fram?

Jag ser hästhantering och ridning som ett behov för att få kontrollera. Jag har gått ifrån gängse normer eftersom jag söker frihet inte kontroll.
Eftergift kommer genom balans och medvetenhet. Balans är vägen till frihet. Eftergift, balans och harmoni kommer ifrån andetaget. I utandningen så släpper kroppen efter. Det samma gäller för hästen. :bow:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka