Hur lär man hästen galopp igen??

lynxlady

Trådstartare
Har skaffat en tioårig travare.
Är jättenöjd,:love: hon är glad över allt man gör och visar det.
MEN hon kan inte galoppera med en ryttare på ryggen, hon travar bara fortare och fortare. Jag har aldrig tränat en häst, så skulle behöva lite tips..
/Emma och Cosmic Surprise

Sv: Hur lär man hästen galopp igen??

Pröva att hoppa nåt hinder! När hon galopperar över dem så fortsätt driv och beröm mycket! Lycka till!:)

Jag har oxså en fd. travare. Jag har fått ett tips av en instruktör att börja med att fatta galopp i longerlinan. Så fort hästen fattar så beröm jätte mycket. Sen när hästen har fattat att det är okej att galoppera jobba med övergångar mellan trav och galopp. Men låt ALDRIG hästen bata öka traven och få slängtrav. Utan när du sitter på och vill träna galopp fatta galopp ur ett hörn om du rider på spåret eller om du rider på en volt. Håll hästen ställd och fatta. Men låt som sagt ALDRIG hästen slängtrava. Om hästen gör det ta tillbaka henne och fatta igen.

Lycka till!

Själv så har jag också en travare som jag red in förra sommaren och han fungerar jättebra i galoppen, för att lära honom den så tränade jag jättemycket på "two track" (en sluta) börja i skritt och ta bara något steg i taget, det är bättre att ta 2 steg 20 gånger än att ta 20 steg 2 gånger :) sedan när hästen kan de går du över till trav. och när hästen gör en korekt sluta i traven så kan du driva på hästen lite extra innan en kurva de första gångerna, då bör hästen lätt falla in i galopp... det funkade i alla fall på min häst och jag vet att det även har gjort det för andra :) så lycka till med din häst!

Tips!
Använd sökfunktionen, jag tror att jag har svarat i minst 38 olika likadana trådar och orkar inte skriva samma sak en gång till...

Polly_Mulle skrev:
Tips!
Använd sökfunktionen, jag tror att jag har svarat i minst 38 olika likadana trådar och orkar inte skriva samma sak en gång till...
Ursäkta om jag blandar mig i...men om du nu har svarat på så många....varför i hela friden brydde du dig om o göra det här IGEN...
Onödigt tjaf...:mad:

BonRaiz skrev:
Ursäkta om jag blandar mig i...men om du nu har svarat på så många....varför i hela friden brydde du dig om o göra det här IGEN...
Onödigt tjaf...:mad:

Tajfs? Hon sa att hon skrivit många svar under likande trådar som trådskaparen uppenbarligen inte läst. Alltså hänvisade hon trådskaparen till sökfunktionen där hennes svar finns, hon orkar bry sig men hon orkar inte skriva kanske långa svar en gång till när de är så lätta att hitta. Vadå tjafs? Har själv svarat så när jag vet att det tar tiiiid att svara så uttömmande man vill och man vet man redan skrivit det i en annan tråd.

Hade faktiskt ingen aning om att man kunde söka, har inte varit inne så mycket. :) O tack för tipsen, ska prova det. Lite svårt att inte ha någon ridbana dock..:( Men vi flänger väl vidare och hoppas att det blir bättre, just nu tränar vi i skogen så hon ska se sig för och sluta stappla omkring..:banana:

När jag lärde min travare att gallopera (tog max en vecka) Så satte jag skänkeln där den ska va och lät honom gå i värsta farten tils han kom in i galopp och då fick han massa beröm, han älskar att galoppera nu :D Det tipset fick jag av min dåvarande ridlärare Karin Möller

Hej du!

För det första - ta det lugnt och försök att inte stressa hästen till galopp. Troligtvis har den förut blivit tillrättavisad när den galopperat.

Jag lärde min fd travare att fatta galopp genom hörnen på ridbanan. Lugnt och sansat. Arbetstrav på långsidan (sitt ned), strax innan hörnet en halvhalt och så en galoppfattning + vändning in på diagonalen (dvs fel diagonal - i första hörnet innan kortsidan, känns helt fel, men blir rätt :smirk: ) Det tar troligtvis ett tag innan hästen förstår, men när den gör det ska den ha massor av beröm.

En annan övning som kan vara bra är sidförande rörelser (skänkelvinkning, öppna, sluta) halvhalt och galoppfattning - ungefär på samma sätt men utan hörnhjälp.

Lycka till!:D

Tack för råden. Det gick bättre när vi började rida med min kompis, vars häst galopperar bra. Min slank in i galoppen, och blev såå förvånad när hon fick beröm. Nu går det oftast. :rofl: Upptäckte dessutom att hon älskar att hoppa, blir sjövild när hon ser ett hinder, hon har aldrig hoppat förut. Kan det bli bättre?...:D

Liknande trådar

Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 395
Senast: Cs218
·
Träning Jag letade efter en sån här tråd men hitta ingen. En tråd där man kan skriva om sina framgångar i smått och stort med sin häst. Jag...
Svar
2
· Visningar
482
Senast: Emiro
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 738
Senast: mamman
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 393
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar