hur lär man hästen bäst jogg

I

Icebabe_1

jag har forsökt träna det ett tag,han börjar fatta vinken och nu är det fin slipning på gång,hur gör jag det bäst?
med vikt,tygel och skänkel?

Hej! det är viktigt att hästen har styrkan och kan bära sig och ryttaren själv om man ska kunna få till en bra jogg.
MVH Emelyne

hmm,okey,jag måste jobba upp han mera med andra ord,
han kan bära sig,men är inte så musklad ennu

Hej! hästen lär vara bra musklad och kan på det sättet sätta under sig mer och kan bära sig...sen kan man börja träna mer och mer på joggen, sakta in han lite och sen ge efter när han gör rätt, när han är i det tempot du vill att han ska gå i.
Lycka till!! MVH Emelyne :)

När jag lärde mitt varmblod att jogga så koncentrerade vi oss först på formen. han klarade inte av både kort tempo o form så jag lät honom kliva på lite mera och arbetade honom i rätt, låg form. fick då rida lätt, det var omöjligt att sitta ner. Sedan sjänk tempot o farten succesivt och jag kunde sitta ner korta sträckor och nu går han aldrig i något annat än behaglig jogg som är skön att sitta i och i rätt form. Det kom av sig självt allt eftersom han blev starkare.

Gjorde en sak på en träning för känd pleasureryttare en gång, som funkade riktigt bra. Trava rakt fram på spåret, vi var i ridhus. Gick hästen i rätt takt och form fick den bara jogga vidare på lång tygel. Om de ökade fick vi ta in dem på en liten volt tills de gick saktare, sedan ut på spåret igen. Sedan höll vi på så ett bra tag, efter hand fattar de vinken och inser att om de går lugnt får de gå på lång tygel, bråkar de blir det jobba. Det här hjälpte även för formen, när de går snabbare tar de ju gärna upp huvudet, när man går in på volten kommer formen och det lugnare tempot hand i hand. Man får dessutom den trevliga effekten att hästen går bra på lös tygel, man behöver inte ha bettet som broms utan kan använda det för att få huvudet i bra position.

Ger inga garantier att det funkar på alla hästar, men på våran gjorde det det.

/Ida

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
588
Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 222
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 528
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
703
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama