Hur lär jag hästen förstå hackamore??

Jojo

Trådstartare
När jag var yngre brukade jag ofta rida min dåvarande medryttarhäst på hackamore. Det var lixom en självklarhet för den hästen vad alla hjälper betyder så det gick ju enkelt. :)

Nu ville jag prova rida med hackamore på min egna häst som verkar vara riden på bett sedan inridning. Det var som att lära sig rida på nytt!! Hur lär jag henne att förstå vad tygeltagen betyder på bästa sätt?

Jag började verkligen med riktiga basic övningar när jag provade första gången (i söndags) och till en början förstod hon ingenting. Men efter ca 15 minuter kunde vi trava och svänga ganska okomplicerat, göra halter och igångsättningar utan svårigheter.
Igår provade jag hackamoret för andra gången, och försökte få henne att hitta formen. Hon sökte sig lite neråt, men långt ifrån var jag vill ha henne. Hur lär jag henne att gå i form på hackamore? Är det nöta som gäller eller finns det några knep?
 
Sv: Hur lär jag hästen förstå hackamore??

Är hästen inte riden på bettlöst tidigare, behöver den utbildas på det för att kunna gå i form med det. Jag skulle fortsätta med det du redan börjat med; enkla övningar så att hästen får lära sig vad signalerna betyder. Låt det ta lite tid, om hästen behöver det.
 
Sv: Hur lär jag hästen förstå hackamore??

Okej, då är jag på rätt väg i alla fall. :) Tid har jag all i världen som tur är!
Förhoppningen är ju att kunna rida bettlöst i vilken situation som helst; ute i skogen, hoppning och dressyr. Men det är klart att det tar sin tid att komma dit.
 
Sv: Hur lär jag hästen förstå hackamore??

Låter som att hästen är riden med för mycket tygelhjälper och för lite sits/vikt/ben. När jag provat hackamore på mina hästar har det inte varit någon skillnad på styrning alls mot med bett, men så styr jag inte enbart med tyglarna i vanliga fall heller.
 
Sv: Hur lär jag hästen förstå hackamore??

Jag har haft henne i 6 månader, och jag rider inte mycket med handen eftersom jag fick inpräntat som liten att hästen har en otroligt känslig mun. Hur hon är riden innan vet jag inte, så om hon är van att ridas med "enbart" tyglar lämnar jag osagt.

Att det inte skulle vara någon som helst skillnad på bett och bettlöst har jag svårt att tänka mig eftersom det är ett annat sätt att kommunicera, eller?
 
Sv: Hur lär jag hästen förstå hackamore??

Det bör inte vara någon skillnad. Sen om det är det på din häst vet du nog bäst själv, de är individer :)
Jag tycker inte det ska vara någon skillnad men då strävar jag också efter att all ridning ska komma genom sitsen. På 6 månader har man ju inte heller hunnit rida ihop sig och hittat alla knappar osså där.

Men fortsätt med basic övningar, jobba mycket med att förflytta fokusen från svänga - stanna i handen och arbeta mer med sitsen. Du kommer få igen det så mycket när du sedan har bett.

Jag kan uppleva att hästar som gått enbart på bett blir lite försiktiga med att ta stöd de första gångerna på bettlöst. Säger inte att det ska vara så, bettet ska ju inte vara någon huvudkudde men det upplevs som så.
 
Sv: Hur lär jag hästen förstå hackamore??

Det låter klokt det du skriver. :)

Pållen tyckte inte om att ta stöd på hacket. Det gick lite bättre i trav än skritt, men tog jag för mycket höjde hon huvudet eller saktade av. I skritt bromsade hon så fort jag sträckte upp tygeln från att vara hängandes eller så böjde hon sig som en banan i kroppen. :S Då fick jag släppa kontakten helt och rida på framåt för att hon skulle räta ut sig igen. (Detta blev dock bättre med tiden jag red)

Nu är jag ju helt novis på detta med bettlöst, men visst är väl tanken att man ska kunna ha kontakt i tygeln även om man har ett bett eller inte? Eller är jag helt fel ute?
Nu funkar det ju bra att rida på lång tygel så länge det är kravlös ridning, men för att få ihop henne och gå i form och sedan kunna hoppa vill gärna jag ha kontakt precis som med bett.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur lär jag hästen förstå hackamore??

Låter som att hästen är riden med för mycket tygelhjälper och för lite sits/vikt/ben. När jag provat hackamore på mina hästar har det inte varit någon skillnad på styrning alls mot med bett, men så styr jag inte enbart med tyglarna i vanliga fall heller.

Håller med Mitrolle.
Det är sitsen och vikthjälper det handlar om så testa att använda dig av det innan tygeltagen så ska du se att det fungerar bättre.
 
Sv: Hur lär jag hästen förstå hackamore??

Ok, tack. :) Det är lite det jag fick öva på de gånger jag provat rida på hack. Tror att om jag får detta och funka kommer det blir bättre ridning i framtiden även med ett bett i munnen.

Hoppas på ett sånt där "tredje gången gilt-moment" när jag provar nästa gång :D
 
Sv: Hur lär jag hästen förstå hackamore??

Testade ikväll igen, och denna gången gick det superbra! Både hästen och jag fick något slags aha-upplevelse efter en stund. Behövdes nog en inkörningstimme (ridit 3 x 20 minuter på hack nu) för oss båda helt enkelt. Konstigt nog gick hon bättre i form i höger varv än vänster, det brukar nämligen vara tvärtom när jag rider på bett. :D
 
Sv: Hur lär jag hästen förstå hackamore??

Hackamore fungerar som ett stångbett. Ledande tygeltag fungerar inte, det ger ett stort tryck på nacke, nosrygg och haka även vid små tygeltag. Var lätt på handen och noga med eftergifterna.
 
Sv: Hur lär jag hästen förstå hackamore??

Jag personligen tycker om sidepull betydligt bättre än hackamoore. Sidepull är mer likt bett, man kan ta ledande tygeltag och man kan ha det stöd du vill ha. Jag tycker dock ofta att det blir lite skarpt med hårt rep på näsan, så jag brukar ha nosludd i nån snygg matchande färg :p
 
Sv: Hur lär jag hästen förstå hackamore??

Hackamore fungerar som ett stångbett. Ledande tygeltag fungerar inte, det ger ett stort tryck på nacke, nosrygg och haka även vid små tygeltag. Var lätt på handen och noga med eftergifterna.

Nu när du säger det så känner jag igen stångbettet i hackamore, just med att man inte kan ta ledande tygeltag. :) Har dock läst på andra trådar att de rider med ledande tygeltag på hack och att det funkar utmärkt, men mitt sto funkar det inte på.
Lärde mig att svänga henne utan att hon tappade form eller bjudning igår och kunde rida på volt över bommar (då utan ledande tygeltag eftersom det inte fungerade), så det känns som att jag kommer utveckla min ridning mycket genom att inte ha ett bett att styra med. :)

Ang. sidepull som Kimmis87 skriver om har jag inget att prova, men det skulle ju kunna vara ett alternativ om nu hackamore inte fungerar i längden. Tänker visserligen varva ridningen med bett.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 705
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Nu har jag funderat sedan i tisdags på om jag ska skapa den här tråden eller ej. Jag vill inte vältra mig i problemet men jag kan behöva...
2
Svar
21
· Visningar
3 088
Senast: Cattis_E
·
Ridning Jag har en medryttarhäst som jag rider ett par dagar i veckan. Har gjort det sen typ 3 månader. Hon kan ofta vara ganska stark i...
Svar
5
· Visningar
2 454
Senast: Lager
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 185
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp