Hur långt "ska" tomaterna ha kommit?

bettysmatte

Trådstartare
Mamma sådde massor med tomatfrön och det blev många små fina plantor. De "bodde" inomhus till alldeles nyligen. Men när de flyttade ut verkade de inte må särskilt bra... Mammas blev väldigt solblekta och har knappt vuxit alls. De tre plantor jag fick står i varsin kruka i ett miniväxthus (sådant där av plast med hyllor). De växer väl lite, men är fortfarande väldigt klena och det finns inte en tillstymmelse till blommor. Sorten är "Tiny Tim" har jag för mig. Vad gör vi för "fel"? Mamma köpte sedan tre plantor som är väldigt grova och fina med blommor och till och med någon/några små omogna tomater på. Dock vet varken hon eller jag vad det är för sort hon har köpt. Kommer våra att komma i kapp???

Sv: Hur långt "ska" tomaterna ha kommit?

Har ni planterat om dom i gödslad jord?
Såjord innehåller i princip ingen näring och tomater älskar gödning. För att undvika solbränna så hänger jag över vit fiberduk. Det höjer också temperaturen nästan 5 grader - glöm inte att ta av den när det blir blommor så det blir pollinerat. Sätt gärna rangliga tomatplantor lägre i jorden än de var i usprungskrukan - då utvecklas det rötter från stammen och plantan blir stadigare.
Kommer ikapp gör dom ju inte men tomater blir det nog om än senare än beräknat.

Nja, jag har nog varit dålig på att gödsla :o... Vad gödslar man bäst med?

Har du planterat om dina tomat plantor i rejäla krukor med riktig jord? Tomater behöver en rätt stor jordvolym, jag brukar ha två plantor i en stor avlång "murarbalja", det ser rätt fåning ut när jag planterar ut dem, men de växer så det knakar... Sen brukar jag gödsla med antigen hästskit, nässelvatten eller köpt blåkorn. Det är viktigt att tomaterna inte torkar ut men inte heller ruttnar pga för mycket vatten.

Jag tror det beror på flera faktorer, tomaterna har inte varit vana vid solljus i kombination med för kalla nätter och näringsfattig jord.Inger bra.

När jag odlade som en vanlig människa så hade jag faktiskt mogna tomater vid denna tid men då hade jag nattvärme i växthuset och sådde frön inne i början på januari och hade till det bra natriumlampor. Nu blommar några av mina plantor bra:), tyvärr har jag myrbo eller har haft myrbo under några och de är efter i utvecklingen.:mad:

Många av de tomater man köper är vanliga röda normalstora.

Lös upp två tre kottar hästskit i 1 L vatten och vattna med - blir bra. Eller köp gödsel i blomaffären. Det står på paketen vad det är bra till.

Våra tomatplantor har fått blommor, och två av tre har tagit sig jättebra och växer så det knakar. Vi har dem planterade i hinkar och de har precis börjat få stå ute dygnet runt på soligaste sidan av huset. Gödslat har vi inte gjort alls.

*kl*

Någon som har koll på hur länge man får vänta på att de mognar? Har massor med gröna, blanka tiny tim på mina planor, men som sagt gröna. Tycker inte det händer något ;)

Det tar lang tid innan de blir röda, men "plötsligt händer det" och da gar det ganska fort.

Jag skördar flera tomater om dagen. :d

Hehe, bara för att jag frågade såg jag nu på morgonen att första tomaten har börjat bli lite röd! Så snart så kan vi frossa i egna tomater :d

*KL*

Jag vet inte vad som händer med mina, kanske någon kan hjälpa.

Sådde massa med egna färska frön (detta har jag gjort var sommar sen jag var typ 8 år gammal o det har alltid funkat). De frodades och höll på att ta över huset, de gallrades o planterades om i faslig takt efterhand som de växte. När det blev dags att flytta ut så dog en hel del av dem :cry:, de överlevande fick flytta in igen.
Samtidigt köpte jag två "färdiga" plantor.

Efter ett par veckor så fick samtliga plantor flytta ut igen, det var fint väder o mina 2 köpta plantor frodades och fick blommor o små gröna tomater
...men sen sa det stopp och plantorna börjar se vissna o bleka ut och tomaterna är fortfarande gröna.:mad: Det har gått flera veckor nu.

Mina överlevande "hemgjorda" plantor däremot blev stora, buskiga, har fin färg osv men har precis nu i dagarna börjat få blommor men som knappt slagit ut... Inga tomater oavsett färg eller storlek...

Så - hur tror ni framtiden ser ut för mina plantor? Kan jag fortfarande hoppas på åtminstonne ett par egna fina röda tomater innan sommern är slut?

*KL*
Jag fick två "hemma odlade" plantor i present nyliggen. De är typ decimetern höga och har bara ca två bladrosetter, eller vad det nu heter, var. En annan planta som jag också fick är flera gånger högre och med både gröna frukter och blommor redan.
Dessa två små kan de övervintra och bära frukt nästa år eller kommer de att tyna bort när sommaren är slut.

De bor i små krukor nu och jag skulle kunna plantera om dem större och gödsla men är inte det lite sent för det på sässongen?

Tomat skulle jag säga att det inte är någon ide att övervintra men däremot paprikaplantor funkar bra att övervintra

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Skadade hästar och konvalescenter