Hur långt räcker 10 miljoner kronor?

vinkelina

Trådstartare
Spånade med en kompis idag om lottovinst. Hur långt räcker pengarna. Du köper lite mark (kanske 20 hektar) bygger hus i ett hörn och så klart ett lite lyxigare stall med 15 boxar. Några till dig och resten hyrs ut till vänner. Paddock och ridplan byggs. I full storlek såklart.

Frågan är. Räcker lottovinsten till det? Klart att man kan få det att kosta men vad får man för 10 miljoner idag?
 
Sv: Hur långt räcker 10 miljoner kronor?

Beror väl på var också. 20hk mark i Sthlm kostar endel, det räcker nog inte.
 
Sv: Hur långt räcker 10 miljoner kronor?

Klart att man kan få det att kosta men vad får man för 10 miljoner idag?
Det beror nog på var man lägger ribban. :D
Man kan nog lösa det på 5 mkr, men det är inga problem att göra det med 50 mkr heller. Om man köper en befintlig gård här en bit in i mellersta Halland, renoverar/inreder stall i befintlig byggnad, och gör en del jobb själv så borde även ett medelstort ridhus kunna rymmas i 10 mkr-budgeten. Vill man bygga från scratch på Onsala går nog det mesta åt bara till marken.
 
Sv: Hur långt räcker 10 miljoner kronor?

Kostnaden för mark skiljer ju otroligt mycket så det är nog det som avgör skulle jag tro.
 
Sv: Hur långt räcker 10 miljoner kronor?

Det man ofta glömmer är kostnaderna för skötsel.

Till exempel kan man få ett ok ridhus för 3 miljoner, men det måste skötas för att fortsätta vara ok... :crazy:

Tio miljoner klarar man sig på i inledningskedet, lite beroende på var någonstans man köper mark/fastighet.

Sedan kan man alltid lägga på lite extra och slösa bort pengarna, finns ridhus för mer än tio miljoner om man vill ha ett stort och lyxigt... ;)
 
Sv: Hur långt räcker 10 miljoner kronor?

Borde väl vara med nöd och näppe, bara ett hus kostar ju några millar att bygga, om jag fattat saken rätt :)
 
Sv: Hur långt räcker 10 miljoner kronor?

Här räcker 10 milj till en trea och till en ränta som täcker en boxhyra. Inte så mycket mer.
 
Sv: Hur långt räcker 10 miljoner kronor?

Flyinges moderna upch automatiserade utedrift för 25 hästar kostade c 3 miljoner, så är det ett alternativ så har du ju lite pengar över till mark, ett litet hus och ridbane anläggning eller t.o.m ridhus
 
Sv: Hur långt räcker 10 miljoner kronor?

Flyinges moderna upch automatiserade utedrift för 25 hästar kostade c 3 miljoner, så är det ett alternativ så har du ju lite pengar över till mark, ett litet hus och ridbane anläggning eller t.o.m ridhus

Inklusive moms?

Annars håller jag med de flesta. Marken avgör . Inom pendlingsavstånd till Stockholm räcker pengarna kanske inte ens till marken.

Att bygga en mindre villa utan lyx kostar kring 3 miljoner. Det som "inte syns" (dränering, grund, vatten/avlopp mm) har en tendens att kosta mer än man tror. Kan man göra mycket själv räcker pengarna längre, men då förlorar man inkomst istället (sluta jobba efter en vinst på 10 kmr är inte att rekommendera). Vet inte vad stallbygge kostar, men lyxigt stall för 15 hästar är nog en utgift i minst samma storlek som villan. Ridbana och andra anläggningsarbeten kostar mer än man tror. Hur mycket beror på markens beskaffenhet, topografi, hur stor gårdsplan etc ska vara. Och vari landet det är (arbetskkraftskostnaden). Men räkna med någon miljon där också. Sedan behöver du maskiner att sköta gården med också.

Slutsats:
Om marken är gratis räcker kanske pengarna.
Är nog lättare att få pengarna att räcka om man köper en befintlig gård. Framförallt på landsbygden är "andrahandsvärdet" på byggnader lägre än nyproduktion.
 
Sv: Hur långt räcker 10 miljoner kronor?

De gårdar jag hört talas om här i krokarna som byggts från scratch i lite lyxigare stil är uppe i 30--40millar... (min andra halva jobbar med markarbeten så han är mycket ute på dessa byggen...) då inkl boningshus, ridbanor, ridhus, stall, markarbeten.

10miljoner kan nog bli tajt om man bygger storstadsnära från scratch. Iaf om man tänkt ha några kronor kvar på banken för att ha råd med drift och underhåll!
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 804
Senast: Cattis_E
·
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
16 588
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 926
Senast: shia
·
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 314
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ge delar från tupp till katt?
  • Avels fråga
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Lösa benbitar
  • WE-tråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp