Hur långt mellan mockningarna

vinkelina

Trådstartare
funderar på hur "länge" man kan lämna en Box omockad? Säg att jag mockar lördag morgon kl 8 och nästa gång kommer jag till stallet söndag kväll kl 8 (vilket lätt händer om man tex skiftesarbetar). Hästen inne 12-14 timmar/dygn, "standard A häst som gör allt i ett hörn" Boxen har bädd

I mitt huvud blir de ungefär som att man bara mockar varanna dag, typ måndag, onsdag osv.

Blir ju mera skit på de sättet, om jag gör så är de en full skottkärra, jämfört med om jag mockar varje dag kl 18.

Blir ju mockat varje dag, men med 36 timmars mellanrum, för i stället 24 timmar om man kommer samma tid varje dag

Då har den ju bara stått inne 1 natt, jag kommer då inte alltid på samma tider. Alltså i mina ögon okej. Skillnad hade det varit om du kom på fredag morgon och sen på söndag kväll, de vill säga inte alls på lördag. :)

Den står väl inte inne på Lördag dag utan kommer in på kvällen? Jag mockar så ibland och har aldrig reflekterat över att det gått mer än 24 timmar mellan mockningarna. Min går ut på morgonen, in på kvällen och ibland händer det att någon annan släpper in henne i en skitig box då jag inte hunnit komma. Det värsta med det är att hon rör runt så f-bannat! :D Hon är en riktig skitgris.

Så mockade jag ibland när mina hästar stod uppstallade, jag kan inte se att det skulle innebära något problem. Det enda jag brytt mig om är att de skulle få det mockat en gång per dag.

Jag tänker att det borde räcka om det bli mockat en gång om dagen, t ex när hästarna inte är i stallet. Sen tror jag inte det är hela världen om man skulle råka missa en dag, såvida hästen i fråga inte är en "skitgris".
Huvudsaken är att det blir mockat någon gång under dagen tror jag. :)

Jag tycker bara man ser till att det blir mockat medan hästen är ute, mer än så har jag inte reflekterat över det. Min häst är oftast väldigt renlig av sig och bajsar bara i ett hörn, men jag vill ändå att det ska vara rent när han kommer in.

Och enda gångerna jag är i stallet vid 20 på kvällen så har vi insläpp (eller har någon insläpp efter vi varit där) och då är ju hästarna fortfarande ute tills jag mockat. Det blir ju inte mer eller mindre skitigt för det? :)

Hästarna går ju ute på dagtid så det blir ju inte så mycket mer att mocka även om en kommer sent på kvällen? Jag håller med övriga att det viktigaste är att inte lämna omockat över natten. Så till vida hästen inte står mestadels inne i box, men då måste det ju mockas flera gånger per dag.

Då handlar det ju om 4 timmar mer i det ena fallet. Det ser jag absolut inte som något som helst problem! Vet man att det kommer bli så kan man kanske passa på att strö lite extra? Det händer faktiskt att min häst står inne 2 nätter utan att få mockat, händer kanske en gång varannan månad under stallperioden. Han har bädd med halm och jag brukar mocka extra noga dagen innan och extra noga dagen efter och så se till att det är nystrött. Inga konstigheter alls med det :)

Då handlar det ju om 4 timmar mer i det ena fallet. Det ser jag absolut inte som något som helst problem! Vet man att det kommer bli så kan man kanske passa på att strö lite extra? Det händer faktiskt att min häst står inne 2 nätter utan att få mockat, händer kanske en gång varannan månad under stallperioden. Han har bädd med halm och jag brukar mocka extra noga dagen innan och extra noga dagen efter och så se till att det är nystrött. Inga konstigheter alls med det :)
I något större travstall har jag varit med om att det inte mockas utan bara ströas extra på söndagarna då det var minimum av personal. Då rejält med halm alltså. Fint och fräscht för hästarna men givetvis extra jobb för personalen på måndag morgon.

I "mitt" stall är det ofta så.
Har man utsläpp ena dagen och insläpp nästa så kommer man ju på morgonen och sen inte förrän nästa kväll.
Det är inte ens något jag reflekterat över förrän denna tråd kom upp.

Så länge boxen blir mockad en gång om dagen tänker inte jag på när på dagen det händer. I "mitt" stall skulle det inte heller fungera att som någon skrev, se till att det är mockat innan hästen kommer in. Där går vissa hästar in runt 14-15-tiden, och de flesta kommer ju till stallet senare än så. Det har jag aldrig reflekterat över, huvudsaken tycker jag är att det blir rent någon gång under dagen.

Vid enstaka tillfällen har min häst fått mockat efter två dagar. Ffa i vintras när hon stod på boxvila och var så sjövild att mamma inte vågade gå in i boxen, hon mockar annars åt mig när jag måste jobba heldagspass eller nåt. Då mockade jag och la in nytt strö på morgonen dag 1, var inte där dag 2, kom och mockade som vanligt (fast dubbelt så mycket såklart) på kvällen dag 3. Det blev inte alls äckligt, fast min stod inne dygnet runt. Men hon har mycket strö och en stor box. Jag skulle dock inte tillämpa detta regelbundet, hellre mocka lite varje dag än mycket varannan.

Det blev inte alls äckligt, fast min stod inne dygnet runt.

Kom att tänka på en sak nu, självklart egentligen men ändå. Vissa av mina hästar skulle få det sjukt äckligt oavsett hur stor box och mycket strö de hade, andra skulle klara det fint. Så det måste förstås också tas hänsyn till hur stökig hästen är i boxen. Finns några hästar i stallet som skulle klara sig med mockning ett par gånger i veckan och ändå till 95% ha en fräsch box med helt rent spån.

Jag mockar en gång om dagen. Ibland är jag ute på morgonen ena dagen och på kvällen dagen därpå.
Det är klart att det hade känts bättre om hon alltid fick komma in i en mockad box men det är som det är.

I något större travstall har jag varit med om att det inte mockas utan bara ströas extra på söndagarna då det var minimum av personal. Då rejält med halm alltså. Fint och fräscht för hästarna men givetvis extra jobb för personalen på måndag morgon.

Supervanligt i typ Holland/Tyskland. Att mocka 50boxar är liksom inget att ens fundera på...
Flera av stallen jag besökt har nedsänkta golv och svängbara mellanväggar mellan boxarna.
På det sättet kan man lägga in ny halm varje dag istället för att mocka, en ordenlig bädd gör att hästen står på normal golvnivå till slut.
Mockar gör man genom att åka minitrakor med skopa rakt igenom alla boxar, eftersom mellanväggarna går att ställa åt sidan. På det sättet tömmer man allt med en gång. Och så börjar man om från början med halm. :D

Supervanligt i typ Holland/Tyskland. Att mocka 50boxar är liksom inget att ens fundera på...
Flera av stallen jag besökt har nedsänkta golv och svängbara mellanväggar mellan boxarna.
På det sättet kan man lägga in ny halm varje dag istället för att mocka, en ordenlig bädd gör att hästen står på normal golvnivå till slut.
Mockar gör man genom att åka minitrakor med skopa rakt igenom alla boxar, eftersom mellanväggarna går att ställa åt sidan. På det sättet tömmer man allt med en gång. Och så börjar man om från början med halm. :D
Då blir det ju riktig djupströbädd och det ger ju en finfin stallmiljö förutsatt att det finns utrymme att halma ordentligt utan hästarna slår i taket. Måste vara lite jobbigt att klättra ner första dagen efter tömning bara. Kan tänka sig hästens min; Gaah! Vart tog golvet vägen!?? liksom. :D

Undra om det bara är jag som anser att har man bara en eller ett par hästar att de faktiskt förtjänar att komma in till en ren och nymockad box VARJE dag... Skulle ALDRIG släppa in dem från hagen in till en skitig box oavsett hur renliga de är.. FY!

Undra om det bara är jag som anser att har man bara en eller ett par hästar att de faktiskt förtjänar att komma in till en ren och nymockad box VARJE dag... Skulle ALDRIG släppa in dem från hagen in till en skitig box oavsett hur renliga de är.. FY!

Tycker du inte att det där är lite dömande mot de som inte har samma möjlighet som du har?

Jag till exempel jobbar 8-17 och är i stallet efter 18, då har hästen redan kommit in och får således stå omockat ett tag innan jag kommer. Jag tror uppriktigt sagt inte han bryr sig ett dugg

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft rejäl magsjuka för att göra en lång historia kort så fick jag inte behålla näring på cirka 3,5 dygn menvätskeersättning...
Svar
12
· Visningar
4 360
Senast: Diabetikern
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 593
Avel Hej! Jag känner mig frustrerad då jag hållt på hela sommaren med mitt sto som först hade bakterier (visade sig andra försöket), och...
Svar
8
· Visningar
847
Senast: athena
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En annan anledning till varför jag började med downsizing förra året och planerar att fortsätta göra det detta året var att jag kände...
Svar
2
· Visningar
1 065
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama