Hur långt kan en islandshäst gå?

S

Siddyy

hej!
Jag ska, någon gång, rida på en längre tur, under några dagar, och har två hästar till godo. hur långt kan jag rida per dag, och är det lämpligt att ta med sig båda, och byta efter hand?
eller kanske räcker det med bara en häst?

Sv: Hur långt kan en islandshäst gå?

Det beror ju helt på vilken kondition hästarna är i och vilken terräng och tempo du tänkt rida.

Det är väl dina hästar, så du borde väl veta. Sånt kan man inte avgöra generellt sett, utan måste "känna" på hästen. Brukar den vara trött och svettig efter ett tretimmarspass eller är den uthållig och har bra kondition.
Sen beror det ju på vad du tänkt ha med dig. Ska du ha extra packning med dig så hade jag nog föreslagit att du tog två håstar, en som packhäst och en som ridhäst och byta emellan dom så att dom får vila mycket.

Jag tycker att du ska känna dig fram lite. Testa en lite mindre tur, se hur långt ni kommer och hur mycket vila ni behöver, så vet du ungefär hur du ska lägga upp ritten sen, när du vet hur mycket hästen klarar av.

okej, tack för svaret :)
men hur bygger man då upp hästens kondition på bästa sätt?

Trava långsamt och länge. Bra fettförbränning också.

Du bör kanske kolla hästens puls före träningen och sedan allt eftersom kolla hur pulsen är efter en tids träning. Vilopuls och träningspuls. Men hur vet jag inte.

Det finns redan flera trådar här som handlar om att träna upp motionen. Sök och kolla vad de har fått för svar.
Har själv aldrig varit inne på distansforumet, men du kan ju kolla lite där, se hur de börjar träna inför längre distanser och turer, annars kan du nog få bra svar på din fråga om du inte hittar något användbart där.

hej!
Jag ska, någon gång, rida på en längre tur, under några dagar, och har två hästar till godo. hur långt kan jag rida per dag, och är det lämpligt att ta med sig båda, och byta efter hand?
eller kanske räcker det med bara en häst?

Vad kul! :)
Jag och några vänner har gjort ett antal lite längre ridturer på islandshäst genom åren, allt från några timmar till flera dagar. Vi har inte haft topptränade hästar så under längre turer har vi därför hållt ett ganska lugnt tempo. Det har fungerat toppenbra. Vi har också sparat på hästarna genom att regelbundet sitta av och gå en stund. Vi har bara avverkat 2-3 mil som mest på en dag. Att ha med en handhäst är jätteroligt! Gör det helst med sällskap av någon person. Det är skönt med lite handräckningshjälp :)

okej, det låter rimligt. har två kompisar som även skall rida med, och ytterligare en kompis som skall köra trossbilen, med tyngre packning och så... så jag hoppas att detta blir av. och då kommer vi byta häst efter ett tag så det lär gå ganska bra. :)

Liknande trådar

Träning Hej, Har letat & letat efter någon form av träningsresa. Jag tänker som upplägg att det erbjuds boende, med frukost eller samtliga...
Svar
1
· Visningar
154
Senast: Jeps
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 087
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 283
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 737

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II

Omröstningar