Hur långt får man gå...

Molekyl

Trådstartare
...När det gäller avel?
Stod i ett stall för många år sedan där ägaren hade en godkänd hingst. Han hade några egna avkommor efter denna, bland annat ett fint sto! Detta sto ville han betäcka och satte därför sin egen hingst på henne, dvs hennes egna far!

11 mån senare ploppade det ut ett fint och välskapt stoföl. Tyvärr bröt hon nacken några år senare som 3 eller 4-åring, så hon hann aldrig prestera något.

Iallafall. Tycker att det ser illa ut när man läser på en stamtavla och hästen är e: AA ue: AA
Vad hade hänt om han hade betäckt detta sto? Hur hade dessa föl blivit?

Är det inte att gå lite för långt?

Malin

Sv: Hur långt får man gå...

Det var väl ngn som kände till en shettis som hade samma hingst som far - morfar och mormorsfar !

För något år sedan var jag på ett kallblodsstuteri/hingststation och tittade.

Där stod det en norsk fin travarmärr efter Elding som hade en unge efter Elding vid sidan..:o
Tydligen så är det fullt tillåtet att avla på det viset

AM

Tycker detta låter hel knäppt...
Trodde faktiskt inte att det var någon som höll på att avla så...

Det är ju exempel på extrem s.k linjeavel, dvs inavel på hög nivå.
Det är inte alldeles ovanligt att uppfödare gör så, men jag hoppas innerligt att det ENDAST är väldigt erfarna uppfödare som gör det. I lyckade fall förstärker man egenskaperna från den individ som dubbleras (pappa/morfar i det här fallet), men det är också en ökad risk för att dåliga egenskaper och missbildningar. Det brukar gå bra att avla på dessa, men man bör välja en helt obesläktad partner...

Håller med,för att veta vad man gör i sådana fall så krävs stor kunskap vad det gäller blodslinjer mm.
Ingenting att rekomendera för "oss vanliga d*da"...

cirkus skrev:
Det var väl ngn som kände till en shettis som hade samma hingst som far - morfar och mormorsfar !
Jag misstänker att vi tänker på samma ponny... Jag vet i alla fall att hingsten Diebitsch, som är en av de allra första shettisarna i vårt land, användes mycket flitigt både till egna avkommor, närbesläktade och naturligtvis även till obesläktade. Tittar man bakåt i stammarna på ponnyerna från det stuteri där han stod så hittar man honom ofta många gånger/ponny...

Hade inte läst alla inläggen.....det jag skivit fanns redan på pränt

Senast ändrad:

Det var jag som kände honom, e Diebitsch - Diebitsch -Diebitsch. Jag red honom många gånger och han var en högst normal häst trots att han var så inavlad.

Det finns ju ett antal exempel på sån inavel som lyckats, även om man kan tycka att det känns olustigt när man läser stamtavlan.

Halvblodshingsten Hartungs pappa Ilmengrund var e Humboldt u Illona e Humboldt.

Uppfödaren Sixten Pohl lät sin hingst Rote Boldt betäcka sin egen mamma Nejlika, jag vet dock inte vad resultatet blev.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 957
Senast: mars
·
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 372
Avel Ja när korsar man gränsen för vad som är etiskt och moraliskt ok? När blir det "våldtäkt"? Läste i en annan tråd om bremsning och linor...
Svar
12
· Visningar
2 131
Senast: YlvaG
·
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 389
Senast: Digbil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bästa hagbootsen?