Hur länge utomhus?

S

Sunchesse

Hur länge får era hästar gå utomhus/dag i hage? I vårt stall morgonfodrar vi med kraftfoder inomhus vid 7tiden, under tiden de äter upp det slänger vi ut höet i hagarna och sedan får de gå ut ca 7.15-7.30. De får lunchhö vid 13-tiden. De flesta hästar rids någon gång på eftermiddagen. De går sedan in vid 17-18 tiden och får mat. Sedan får de kvällsmat vid ca 21. Hur gör ni?

Sv: Hur länge utomhus?

Samma upplägg som du på morgonen, kraftfoder inne och sen stråfoder i hagen när dom kommer ut, ungefär vid 07,30-tiden.

Oftast kommer jag till stallet vid 12-13 tiden och då brukar jag lägga ut en liten giva strå i hagen och sen gå och mocka, fylla på vatten och allmänt pyssla på. Det brukar ta ungefär en timme och sen hämtar jag pållan och pysslar i ordning och rider.

Väl hemma igen så blir det rykt, kel och sen går hon ut igen. I samband men utsläpp får hon och hagpolaren en giva strå till.

Går in ungefär kl 21, kraftfoder och strå.

Nattgiva strå vid 23-24 tiden beroende på när stallägaren går till sängs, hon ger dom nattmaten innan hon lägger sig.

Detta gör ju att dom är ute ca 14h per dygn vintertid, annars ute dygnet runt.

Senast ändrad av en moderator:

Kraftfoder inne vid 7-tiden, sedan frukosthö ute vid 7;30-tiden.
Lunchhö ute vid 12.
Middagshö ute vid 16.
Tas in och får kvällshö och kraftfoder vid 21.

Våra får kraftfoder inne ca. 5,45 sen kommer dom ut ca 6,15 då får dom sitt morgonhö
lunchhö 13-14
intag 17-18 då kraftfoder och hö
kvällsfodrning med hö och kraftfoder ca 21

de får komma ut kring 6:00 och morgonmat
vid 17:00 - 19:00 får det komma in, bli ridna få kraftfoder efter ridning kring 21:00 får de kvällsmat.
Så de får var i hagen kring 12-14h/dag kan bli mindre beroende på väder...
(de har fri tillgång på hö hela dagen och natten)

24h :D fri tillgång till hö,vitaminmineral :D

Ni som har era hästar ute 12 h eller mer ni vet att ni MÅSTE ha ligghall då va?

Mina hästar går ute 12 - 14 h/dag (11 h och 55 min officiellt, de HAR möjlighet att gå in men de använder det inte)

Fri tillgång på hö både inne och ute. Går ut mellan halvsju och 8 någongång (beroende på om jag jobbar eller ej och när jag vaknar etc) och kommer in någon gång mellan 19 - 21.30 (beroende pår hur jag jobbar eller ej och väder och vind).

Får kraftfoder vid intag och vid nattningen (som är nånstans mellan 23 och 01 sisådär, återigen beroende på jobb och så). Vid mindre kraftfodergivor får de bara vid intag.

Mina hästar är ute dygnet runt.
ca 7.30 hö
13.00 hö
18.00 hö
22.00 hö
Fri tillgång till halm.
Någon gång under dagen får de lite kraftfoder, men ytterst lite eftersom höet var av kanonvärden!

Och ja, självklart har de ligghall!

Utsläpp ca 6- halv 7 på mornarna. Får kraftfoder inne å hö ute.
Lunchhö: 12
Middagshö: 15
Insläpp: ca halv 8. Får hö å kraftfoder då...

Utsläpp ca klockan 6-7. Vi lägger ut mycket hö i hagen så de har nästan hela dagen att äta.
Insläpp vid 18-tiden. Hö & kraftfoder fodras.
Kvällshö vid 21-22.

Jämt :) De går på lösdrift och bägge har en utebox i hagen där de kan gå in om de vill .... dock gör de det inte ofta ;) Endast när det blåser väldigt mycket som det gjorde i veckan. Mat får de alltid i boxarna för då står de inne lite i alla fall men boxarna är inte låsta då så de går ut så fort maten är slut ;)

Jacky

5.30: Morgonfoder, hö + kraft.
8.00: Utsläpp.
12.00: Lunchhö i hagarna
16.00: Insläpp, hö + kraft.
20.00: Kvällsfoder, hö+ kraft.

De flesta hästarna rids efter intag, så de brukar inte stå inne så länge som det ser ut. Min häst har även en påse halm att tugga på hela natten.

Ojj det är olika
Alltid hö inne sedan kraftfoder ca 7.00-7.30
Dem flesta hästar äter även hä ute när dem komemr ut, endel har även fri tillgång.

Lunch 12.00-12.30 Hö (vissa äter även kraftfoder)

Middag 16.30-17.00 Hö (vissa äter även kraftfoder)
Dem flesta kommer även in och vilar en stund innan alla kommer till stallet och rider.

Intag vid 18.00-19.00 av de hästar som ej går in vid middag.

Kvällsfodring 21.00-21.30

Detta är hästar som är i hård träning och tävlas mycket:

Alla mina hästar trivs väldigt bra med att gå in vid middagen och får vila en stund. Dem står alltid vid grindöppningen och gördem inte det som kommer dem glatt i trav elelr galopp när man ropar på dem.

När jag jobbade på en ridskola som hade sina hästar ute från 7.00 till ca 18.00 då ridlektionerna började så var hästarna ofta väldigt stressade inne, många bet på vägger och liknanade, dem fick aldrig vila alldeles ensama. Att ha hästarna ute mycket tyder ofta på att ägarna tycker attd et är jobbigt att mocka! (Unghästar som går på lösdrift är det en annan sak med, dem ska vara ute och busa mycket!)

NATURLIGTVIS har alla hästar rätt att gå i hage varje dag.

Morgonkraft vid 05.30
Ut i hagen efter avborstning, visitation, tempkoll mm vid 06.40
Fri tillgång på strå såväl ute som inne
Intag för natten vid 21.00, kvällskraft, natti natti

Vi gör precis som ni, med undantag för morgonfodringen (strax före 7), då de enbart får hö/silage i hagen. Sedan lunchhö nån gång mellan 12 och 14, intag vid 17-18 då de får hö/silage plus kraftfoder, och så kvällshö vid 20-21.

Hästarna har fri tillgång på hö & halm både i hage & box, får kraftfoder 3 gånger per dygn.

Hästarna släpps ut till hage ca 7.00 & släpps in i box ca 19.00, så med andra ord är dom ute ca 12 timmar per dygn!! ;)

Sunchesse skrev:
Hur länge får era hästar gå utomhus/dag i hage? I vårt stall morgonfodrar vi med kraftfoder inomhus vid 7tiden, under tiden de äter upp det slänger vi ut höet i hagarna och sedan får de gå ut ca 7.15-7.30. De får lunchhö vid 13-tiden. De flesta hästar rids någon gång på eftermiddagen. De går sedan in vid 17-18 tiden och får mat. Sedan får de kvällsmat vid ca 21. Hur gör ni?

mat 06.30, ut 07.10 mat 13.00, in (vinter) 16-17.00 ( om de ska ridas/köras så får de komma in tidigare) mat 16-00-17.00. kvällsmat 22.00

Kraftfoder: 7.00
Utsläpp: 7.30 (morgonhö i hagen)
Lunchhö: 11.00
Ef.middagshö: 14.00
Insläpp: 17.00 (hö i boxen)
Kvällsfodring: 20.00 (kraftfoder o hö)

För det mesta rider vi på förmiddagen efter det att jag ha mockat o gjort klart allt i stallet. Men om vi rider på eftermiddagen vid ca 14-tiden, då tar vi in alla hästarna för det blit oroligt i hagen annars.. :crazy:

Liknande trådar

Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 660
Senast: jemeni
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Hej! Senaste veckorna har gymma vid 9/10 tiden på fm vilket jag tycker är väldigt bekvämt i sig. Men problemet är, jag blir SÅ trött...
Svar
5
· Visningar
607
Senast: Seaside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama