Hur länge tre mål om dagen?

Minerva

Trådstartare
Ja nu va de så länge sedan Vidar va valp så ja minns inte hur länge jag lät han få mat tre gånger om dagen.

Så jag frågar er istället,
Ung hur länge brukar valpen få mat tre ggr/dag? :)

Sv: Hur länge tre mål om dagen?

Upp till ca 6 månader är väl det som brukar anges generellt. Men det är ju så individuellt, vissa valpar går självmant ner till 2 ggr/dag innan det, och andra visar tydligt de behöver/vill ha 3 mål mat längre än så.

Sen finns det sådana som min, som vid snart 3 års ålder fortfarande behöver äta lunch ;)

Min gamle valp har fått det i 9år och den nya förmågan i 15månader:D
Ger alltid 3mål per dag.
/LL

När min unga dåre var valp så fick hon mat tre gånger om dagen tills hon var ungefär ett halvår gammal.

Min 23 månaders får KLASS 3ggr/dygn och fri tillgång på torrfoder. Han kräks annars. Så han lär väl få fyra gånger sen när vi har fasat in KLASS helt.

Min schäferkille på 7 mån få¨r fortfarande tre mål mat per dag.

Har provat att gå ner till två, men det funkar inte, han tunnar ur då och kan vara så hungrig frampå em att han spyr, men får han tre mål, så behåller han sin kroppsvolym och kräks inte heller.

Så jag fortsätter så ett tag till.

min åt 3 mål/dag i ca 2-3 veckor efter att vi hämtat henne som 8-veckors... blåvägrade äta det där tredje målet. gick ner på 1 mål/dag vid ungefär 5-6 månader och är kvar där sedan dess.

kl

Hoppar in här med en relaterad fråga (känns onödigt att skapa ny tråd).

Hur länge ger ni uppblött foder?

Uppblött som "vatten på torrfodret så att det blir mjukt" eller "hälla vatten på fodret precis innan det ställs ner"?

Jag kan inte minnas att jag någonsin hade på vatten för att mjuka upp torrfodret efter att unga dåren kom till mig som 9 veckors valp. Däremot hällde jag vatten på fodret precis innan jag ställde ner matskålen och det gör jag fortfarande.

så det blir mjukt!
Vi har fortsatt av bara farten och valpis är 5 månader nu, så när jag började fundera kändes det lite löjligt... :p

Min krigare som nog egentligen skulle kunna äta 18 mål om dagen får 3. Det känns än så länge för lite att gå ner på två. han skulle få krupp. Han är 7½ månader.

En gång om dagen tyckte jag lät lite?

Tack för alla svar :)
Då får jag helt enkelt se på bäz hur länge han behöver 3 mål :)

ang vatten i foder så här jag alltid i vatten precis innan jag ställer ner, har dåliga erfarenheter av att ge som det är, då en tidigare hund kräktes upp allt så fort han ätit upp det utan vatten. så det har hängt med ^^

Jag gav 3 mål om dagen till 9 månaders ålders kanske? Kanske lite längre.. Kommer inte riktigt ihåg, men ganska länge. Började ge 2 mål när han lämnade mycket mat.
Uppfödaren tyckte fodret skulle blötläggas när han var valp och det gör jag fortfarande. inte alltid det sår så länge men...
Syrrans sambos hund har jag nån gång gett fodret uppblött och då har han ätit upp det fortare. Annars få han torrfodret torrt och kan ta lång tid på sig att äta upp...

1 mål om dagen tycker jag låter lite när hunden bara är ett halvår. Annars som vuxen beror det väl på vad man gö med hunden. Våran förra hund åt inte det ena målet eter ett tag när vi gav 2 mål om dagen, och då finns det ju inget vits med att ge 2 mål.

Jag ger min 7 månaders valp 3 ggr per dag..tycker det är bättre än så länge...än de ska få för mycket mat på en å samma gång och bli tunga i magen. Bättre att öka maten sakta och se hur ens hund mår å känner. Tror att de visar själv att de inte behöver äta så många mål per dag sen :)

Jag ger min 7 månaders valp 3 ggr per dag..tycker det är bättre än så länge...än de ska få för mycket mat på en å samma gång och bli tunga i magen. Bättre att öka maten sakta och se hur ens hund mår å känner. Tror att de visar själv att de inte behöver äta så många mål per dag sen :)

Tråden är 5 år gammal.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
920
Senast: inverterad
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Hundhälsa Min yngsta hund (2 år) vill efter ett tag inte äta den maten hon tidigare ätit. Till en början fick hon torrfoder, och det kunde gå...
Svar
15
· Visningar
664
Senast: YlvaG
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 492
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar