Hur länge ska man vara hemma med en valp i början?

Sv: Hur länge ska man vara hemma med en valp i början?

Oj, vilken svår fråga... Det beror ju helt på hur ensamhetsträningen går och hur ens arbetssituation ser ut. Jag kan berätta lite hur det har varit för mig.

När vi skaffade valp visste vi att sambon inte kunde hjälpa till mycket på vardagarna eftersom han var borta ca 7-18 varje dag. Jag är lärare och jobbar i skolan så min tid är mer flexibel till viss del.

Vi fick hem honom i början på maj 2007. Då var det ca en månad kvar tills jag fick sommarlov. Det funkade eftersom min mamma, min syster, min sambos "låtsasmamma och syster hjälpte oss samt att jag i princip bara var på jobbet när jag hade lektion (bra chef!). Mycket pusslande blev det...

Sen var jag hemma med hunden i 8 veckor och sambon tog sin semester så han hade två veckor hemma efter jag börjat jobba. Sen fick vi pussla ett par månader till tills Wilton började dagis vid 6 mån ålder där han går tre dagar i veckan.

Wilton är nu ett år, men han är fortfarande inte så förtjust i att vara ensam. Han kan idag vara ensam hemma ca 3-4 h per tillfälle, utan problem. Så här har hans "ensamhetskurva" sett ut:

2-3 mån 1-30 min
4-6 mån 30 min-1,5 h
7-10 mån 1,5-2,5h
11-12 mån upp till 4 h

Jag har kanske varit extremt försiktig i hans ensamhetsträning, men vi har inte heller haft behov av att lämna honom ensam längre tid. Den här sommaren ska jag lära honom att klara att bli lämnad ca 3 h på fm, att man kommer hem på lunch 1h och att han sen är ensam ca 3 h på em. Om han fixar det bra får han sluta på dagis, gör han inte det får han gå kvar. Som mest kommer han att vara ensam 6 h på en dag och det är bara ett par dagar i veckan (sambon har bla bättre jobbtider nu).

Det jag egentligen vill ha sagt med detta långa svar är att du måste planera för hur du ska göra om din hund inte fixar att vara ensam ett halvår efter du fått hem den. Klart att du kan lämna den hemma direkt - men oftast resulterar det i nedkissade golv och sönderbitna saker för valpen kan varken hålla sig speciellt länge eller vila på "kommando" när du behöver jobba. Vissa hundar fixar att vara ensamma länge, vissa gör det inte och det är inget du kan veta i förväg utan du måste förbereda dig för hur du ska göra om hunden inte kan det.

Lycka till!

Det skulle jag vilja säga är otroligt individuellt beroende på hur valpen reagerar, både psykiskt och fysiskt.

Vår hund tog det ett par månader innan han blev rumsren för det första. Vi ville absolut inte lämna honom själv innan dess.

Vi fick killen i januari 07, jag pluggade hemifrån då så var alltid hemma. De få dagar jag var på universitetet kunde sambon ta ledigt, eller ha med honom till jobbet. I höstas började jag sen plugga heltid, och det var först då vi började träna ordentligt på att han skulle vara ensam ett par timmar om dagen.

Han har idag aldrig behövt vara själv mer än 6h/dygn. Dock är det ytterst sällan det blir mer än 4h/dygn. De gånger de har knipigt rejält, har min svärmor som är sjukskriven haft honom (vilket hon gärna gör då hon också har hund). I absolut värsta fall funkar pappa som hundvakt så han jobbar hemifrån:)

Som de tidigare användarna har skrivit så är det högst individuellt.

Min personliga åsikt är att man lämnar valpen ensam för länge för tidigt i många fall och skyller på att man faktiskt måste jobba och det kan väl inte bara vara dom som måste det ..

Tidigare än 7-8 månader ska man inte räkna med att kunna lämna sin hund ett arbetspass på 4-6 timmar.

Låt säga att man kan ta med hunden till/på jobbet. Hur länge bör man vara hemma med den i början innan man tar med den dit? För då blir den ju inte lämnad ensam direkt.

Det är olika från hudn till hund. När jag köpte min hund tog jag samtidigt ut en månads semester, därefter fick han följa med min mamma på hennes jobb i ettt halvår ca.

Det beror nog på hur valpen är.

Våra hundar har fått följa med på kontoret redan när dom var 14veckor, men det är ett lugnt kontor med eget rum ( således inget spring ) och det handlar om trygga valpar :)

Som de tidigare användarna har skrivit så är det högst individuellt.

Min personliga åsikt är att man lämnar valpen ensam för länge för tidigt i många fall och skyller på att man faktiskt måste jobba och det kan väl inte bara vara dom som måste det ..

Tidigare än 7-8 månader ska man inte räkna med att kunna lämna sin hund ett arbetspass på 4-6 timmar.

Min är 8,5 månader och jag lämnar honom högst en timme. :o Hönsmamma. :D

Ju långsammare det går desto bättre känns det som. Men sen har ju jag också möjlighet att göra såhär, det har ju inte alla.
Det finns tillfällen där det hade varit praktiskt att kunna lämna honom upp mot fyra timmar, men jag vill inte förstöra det vi redan byggt upp. Han är aldrig stressad när jag kommer hem, utan helt lugn och avslappnad. Så vi fortsätter nog i snigeltakt ett tag till för att slippa bakslag. :)

Vi har kör också med snigeltakt, men kanske inte fullt lika söligt som du ;)

Zaga är 8 månader och lämnas i 2-2½ timme som längst ( vilket sker sällan då antingen jag eller husse oftast är hemma ), men hon är också väldigt trygg samt kommer långsamt och gäspande när vi kommer hem.

Senast ändrad:

Jag var hemma med Leia i tre veckor. Sedan fick hon börja följa med.
Jobbar på en gruppbostad och det är inte alltid helt lungt men inget hon har tagit skada av. Hon älskar fortfarande att komma till jobbet!

Nu har jag ju i o f flera hundar, så det kanske inte räknas... Men jag brukar lämna de från dag 1, varje dag, ca 30 min eller så. Då finns det alltid minst 1, lugn, trygg vuxen hund med valpen och jag bara tassar ut, är borta och kommer hem igen. Gör ingen sak av det och försöker gå när valpen redan sover. En valp fick jag hem i mitten på september, d v s efter lovet. Hon och min ena vuxna hane fick följa med i bilen och ligga där, med bagaget öppet, bakom grindar i ca 2 månader. Detta var väl ca 2 h fm och 2 h em, däremellan 1-2 h annat (så länge valpen orkade). Därefter var hon så trygg och lugn, van att jag gick hemifrån att jag kunde börja lämna gänget hemma istället. Det är verkligen guld värt att ha en tyst och trygg vuxen hund, det smittar av sig och sen jag fick min första tysta hund (2000) har jag aldrig haft en enda hund som gapat när den varit själv :bow:

När mina hundar är runt 6 månader KAN de vara ensamma(med hundsällskap) 5-6 timmar, men det är absolut inget jag strävar efter. Har hänt någon gång när jag t e x var på djursjukhus med en av vovvarna och inte hann fixa något. Dock är det ju ingen lösning för vardagen - 5 av 7 dagar i veckan blir massor av ensam tid för ett flockdjur!

Man bör väl i alla fall ge hunden MINST 2-3 månader innan man lämnar mer än 1,5-2 h i sträck, i synnerhet om den är alldeles ensam. Jag skulle nog hellre välja dagis i så fall! Det är stor skillnad för en hund att vara isolerad eller att vara "ensam" med sina hundpolare.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 275
Senast: Kajsalisa
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 598
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Här kommer en jätte dum fråga från en extrem hypokondriker :’( Min granne har skaffat sig en valp som är sjövild, den är ett resultat...
2
Svar
20
· Visningar
1 954
Senast: Sel
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 024
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka