Sv: Hur länge ska man vara hemma med en valp i början?
Oj, vilken svår fråga... Det beror ju helt på hur ensamhetsträningen går och hur ens arbetssituation ser ut. Jag kan berätta lite hur det har varit för mig.
När vi skaffade valp visste vi att sambon inte kunde hjälpa till mycket på vardagarna eftersom han var borta ca 7-18 varje dag. Jag är lärare och jobbar i skolan så min tid är mer flexibel till viss del.
Vi fick hem honom i början på maj 2007. Då var det ca en månad kvar tills jag fick sommarlov. Det funkade eftersom min mamma, min syster, min sambos "låtsasmamma och syster hjälpte oss samt att jag i princip bara var på jobbet när jag hade lektion (bra chef!). Mycket pusslande blev det...
Sen var jag hemma med hunden i 8 veckor och sambon tog sin semester så han hade två veckor hemma efter jag börjat jobba. Sen fick vi pussla ett par månader till tills Wilton började dagis vid 6 mån ålder där han går tre dagar i veckan.
Wilton är nu ett år, men han är fortfarande inte så förtjust i att vara ensam. Han kan idag vara ensam hemma ca 3-4 h per tillfälle, utan problem. Så här har hans "ensamhetskurva" sett ut:
2-3 mån 1-30 min
4-6 mån 30 min-1,5 h
7-10 mån 1,5-2,5h
11-12 mån upp till 4 h
Jag har kanske varit extremt försiktig i hans ensamhetsträning, men vi har inte heller haft behov av att lämna honom ensam längre tid. Den här sommaren ska jag lära honom att klara att bli lämnad ca 3 h på fm, att man kommer hem på lunch 1h och att han sen är ensam ca 3 h på em. Om han fixar det bra får han sluta på dagis, gör han inte det får han gå kvar. Som mest kommer han att vara ensam 6 h på en dag och det är bara ett par dagar i veckan (sambon har bla bättre jobbtider nu).
Det jag egentligen vill ha sagt med detta långa svar är att du måste planera för hur du ska göra om din hund inte fixar att vara ensam ett halvår efter du fått hem den. Klart att du kan lämna den hemma direkt - men oftast resulterar det i nedkissade golv och sönderbitna saker för valpen kan varken hålla sig speciellt länge eller vila på "kommando" när du behöver jobba. Vissa hundar fixar att vara ensamma länge, vissa gör det inte och det är inget du kan veta i förväg utan du måste förbereda dig för hur du ska göra om hunden inte kan det.
Lycka till!