Hur länge kyla med is?

Alexandra_W

Trådstartare
Min hjärna står still. Hur länge 'i sträck' kan man kyla med is/ispåse? Jag kan inte minnas om man ska kyla minst 20 min eller om det är max 20 minuter för is?

Är en 'cold pak'-grej, dvs en sån där påse med någon gel i som man lägger i frysen, och så blir det som is men är fortfarande 'mjukt' och formbart.

Sv: Hur länge kyla med is?

Tackar! Handduk (eller en bandagepadd modell tunnare) har jag emellan, men bra ändå du påminde. Då ska jag kyla lite längre nu, inte vågat mer än 20 min i sträck iom att hjärnan inte mindes om det var max eller min, och jag var säker på det finns ett max just för is.

Varför ska man inte kyla längre?

Man kan orsaka skador om man har is på hud för länge, köldskador helt enkelt. Samma anleding man alltid ska ha något emellan hästen och kylklampen/coldpack/etc. För att minska risken för att det blir köldskador på huden.

Sen kan man kyla flera ggr, om man bara väntar en stund emellan, men det är just att is ligger mot hud för lång tid man vill undvika. Det är lite olika bud om hur länge som är för länge, men jag är en fegis och tar det säkra före det osäkra och håller mig till kortaste rekommendationen.

OBS att det här alltså gäller när du kyler med is eller kylgrejer som är som is. Kyla med kallt vatten i slang kan du göra längre, du kan ställa hästen i en hink med isvatten också och låta hästen stå i det längre tid än 30 min, men just 'isklump' tryckt mot hud (även med tunt skydd emellan) måste man vara varsam med för att inte skada huden.

Borde väl ha ganska stor betydelse på var på kroppen och om det är mot hud med sommar eller vinterpäls. Tänker på hästarna som nu när vi har massor med snö kommer in i stallet med stora isklumpar i "benhår" och hovskägg. Skulle detta helt teoretiskt kunna skada huden. Det är ju ofta benen som man vill kyla i samband med någon skada.

Isklumparna sitter ju i pälsen, de trycks inte emot huden på samma vis som när man lindar dit en kylgrej, och ffa så tinas de av kroppsvärmen, de är inte lika kalla och 'solida' som en kylklamp t ex.

Jämför om du tar en isbit i handen och knyter handen. Det är kallt som fan, och är inte skönt, men du kan smälta isbiten så. Sen tar du en sån där kylklamp t ex, och trycker handen emot, det tar en evighet innan den tinats upp, och din hand får köldskador (och det gör djävulskt ont) innan det tinat.

Om du tar på dig tunna vantar (vinterpäls) blir det lättare och känns mindre tina isbiten, det kommer ta en lite längre stund innan kylklampskylan börjar göra ont, men du kommer fortfarande få ont och köldskador trots vantarna innan du har tinat kylklampen. Eller tänk på om du tar en påse frysta ärtor och kyler din vad med, jmf med att lägga en kylklamp emot. Du tinar ärtorna fortare med kroppsvärmen då ärtorna är mindre och mer porösa inuti, medan kylklampen är en helt annan sak.

Isbitarna på benen håller ju dessutom oftast inte minus 18 grader, utan kan vara bara minus två, och sällan direkt mot huden utan lite luft emellan och/eller vått längst in (tinat vatten). Så du behöver absolut inte vara orolig för dem, oavsett päls, inte heller stå i snö, eller stå i isvatten etc. Men blir annan kyla när man trycker en kylklamp eller en coldpak mot huden hela tiden =)

Man har gjort försök där man kylde upp till framknä/has med isvatten i 48 timmar för att se om man kunde förebygga fång, detta utan smärta eller skador!
PL

Jo, jag vet ju att isvatten kan man låta dem stå i länge, dock är ponnyn inte med på noterna att stå i isvatten, så kvar är cold pak lindat runt benet.

Nu vet jag inte vad cold paken innehåller men troligen är det någon slgs saltlösning vilket skulle innebära att den blir kallare än noll. En lösning på detta är att lägga den i en påse med vatten.
PL

Vet inte heller vad den innehåller tyvärr, någon blå gele. Minns jag inte fel stod det på förpackningen den kom i att det blir kallare än is och kyler bättre om is. Står tyvärr inget på den, mer än tillverkare och att den är bra mot en hel massa typ ;) Och att den ska läggas i bifogat fodral och är klar för användning efter 60 minuter i frysen eller i kylskåpet.

Kall som f*n blir den dock, alla gånger kallare än noll, och får jag gissa en bra bit under noll (det kan vara fel dock). Håller kylan länge med, jag hade den först på 20 min, sen av i 20 min (låg då i stall med några plusgrader), sen på 30 min och av 30 min (låg i stallet) och efteråt så var den ju inte lika iskall som innan, men fortfarande kall att ta på och när jag höll i den så trots vantar gick kylan igenom efter en liten stund.

Hur menar du med påse med vatten?

Senast ändrad:

Jag skulle inte kyla med något som håller många minusgrader ens 30 min.
Stoppa cold pacen i en påse med vatten så lir vattnet inte kallare än noll.
PL

Fast hjälper det att kyla med nollgradigt? Lär ju inte bli mycket kyleffekt då, lär väl värmas ganska snabbt?

Efter 20 - 30 min (inte känt ngn skillnad kortare vs längre) när jag tagit av har benet varit svalt men inte kallt om du hänger med hur jag menar? Varmare än när de exvis kommit in från snön i hagen efter en dag i 10 minus eller kallare. (Det är nånstans kring/strax över noll i stallet just nu, vattnet fryser inte men indragen snö på golvet tinar inte). Men då kan det väl inte vara någon fara med tiden? Har som sagt bandageunderlägg modell tunnare, sen cold pacen, och så lindar jag fast den med en fleecelinda.

Ja nollgradigt vatten lär värmas ganska snabbt men vatten med ordentligt med is i eller annan köldkälla håller noll till all is el dyl smält.
Är du säker på att huden inte blir kallare än noll är det ok, annars inte.
PL

Jag har kyllt massor av gånger under årens lopp med ColdPack på min häst. Jag brukar lägga en tunn lakansbit mellan den och pälsen sedan brukar jag ha liggunderlagsmaterial på utsidan för att behålla kylan längre och därpå en linda. Jag kanske haft tur då som aldrig fått problem med för tuff kylning. Jag känner att jag fått flera skador att inte utvecklas till problem på detta sätt. Jag är så nöjd med ColdPacken att gärna och ofta talar väl om den. När jag födde min son använde vi dem omvänt uppvärmda i varmvatten som smärtlindring på min rygg och mage.

Jo, jag gillar den också, just för det är så enkelt, men kan kyla (nästan) exakt där man vill, och det funkar i 'alla väder'. T ex kylbenskydd som ska läggas i vatten funkar ju INTE när det är minus 10 grader i stallet, då fryser de till is, spola med slang är inte möjligt för mig vintertid (och alltför frekvent kylning med slang på sommaren riskerar att tömma brunnen beroende på grundvattennivån) etc. Men coldpacken funkar alltid.

Om det skulle gått över ändå eller om det är min nästan överdrivna kylning senaste dygnet vet jag inte, men det är betydligt bättre idag =)

Min hjärna står still. Hur länge 'i sträck' kan man kyla med is/ispåse? Jag kan inte minnas om man ska kyla minst 20 min eller om det är max 20 minuter för is?

Är en 'cold pak'-grej, dvs en sån där påse med någon gel i som man lägger i frysen, och så blir det som is men är fortfarande 'mjukt' och formbart.

Max. Fast det kan ändå bli för kallt, så se till att han tyg emellan coldpack och benet.

Hälsning Maja

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag jobbade med att stärka min självmedkänsla så var det vissa saker som fick mig att titta tillbaks på min barndom. Annars har jag...
Svar
12
· Visningar
2 317
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter julen köpte jag årets julklapp – ett aktivitetsarmband – i julklapp till mig själv. Jag tyckte att det verkade vara en lite kul...
Svar
0
· Visningar
417
·
Hästvård Tar alla detaljer, håll ut :) Hästen är ett sto, 26 år, oklippt, täckad totalt 300g. Idag hade jag insläppet i stallet, plockar...
Svar
8
· Visningar
3 247
Senast: AmyPond
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag brukar göra en (underbar!) rawfood frukoströra baserad på groddade nakenhavrekorn. För det ändamålet så groddar jag en stor bunke...
Svar
0
· Visningar
399
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025