Hur länge klarar sig en hösilagebal?

Doran

Trådstartare
Jag funderar på om jag ska ha fri tillgång på hösilage (75.1 % TS) till min häst. Hon går själv och är svårfödd. Men här finns bara stora balar på ca 500 kg. Hur länge klarar sig en bal på hösten och vintern?

Sv: Hur länge klarar sig en hösilagebal?

Vikten på en silagebal i sig är ju inte vikten på själva fodret . Pga vattenhalten . Jag har sällan stött på mer än 300 kg balar och då pratar vi vikt i torrsubstans .

Oavsett så låter det inte hållbart med en häst som ska ära ensam storbal silage långsiktigt . De håller sig ett par veckor om de är rätt lagrade och plastade och hela processen i sig i kallgrader men det är inget jag hade velat ge mig på i så stora balar för en enda häst .
Vi har 8 hästar och 300 kg balar ca i ts . Gör av med en bal på ca 6 dagar och det fungerar super vintertid . Dock börjar vi aldrig med silaget innan det är rejält svalt på senhösten - kör silage ca slutet av oktober till maj beroende på väder . Sen är det Hö under betes och värme perioden .

Ingen chans att det funkar tyvärr. Vi har tom mindre balar och har 5 på lösdrift (fri tillgång) och 3 till som är ute dagtid/12 h och det går åt i rätt tid men inte mer än så.

Med rätt hantering och med rätt grovfoder skulle jag inte påstå att det är omöjligt. Chansen är liten men inte helt borta.

Men då gäller det att du får hem en bal som är "rätt" hanterad samt rätt "behandlad". D v s att balen har tillräcklig med lagerplats så att risken för hål är minimal. Om balen har utsatt för mindre hål vid hanteringen har balen redan fått en sämre kvalitet för att kunna hålla längre. Och då är det inte det synbara hålen utan dom hålen balen kan utsättas vid pressting eller vid flyttning. Räcker med ett litet, litet hål så har redan "processen" påbörjat vid " bäst före datumet" förkortas.
Detta är väldigt svårt att veta om balen är "rätt" hanterad. Egentligen vet man det när balen inte håller sig fräsch länge utan blir dålig ganska fort. Alltså balen som utsatt för små hål börjar inte mögla så länge man inte öppnar balen utan den kommer senare när värmegången kommer igång. Lite svårt att förklara.
Vädret kan också spela ett spratt vid hur lång tid innan kvalitet på balen försämras. Om det är kallt ute och balen har småhål i sig så kan balen klara sig längre jämfört om det är regnväder.

Men det som mest kommer ha nån betydelse är din hantering av balen. När balen bara står vid mildare väder så kommer det bli en s k värmegång i balen.
Den värmegången måste du försöka förhindra innan ens den uppstår. Vilket betyder att du måste dela upp balen. Grovfoder måste få luft för att värmen inte ska uppstår. Och detta tror jag blir ditt största problem. Det räcker inte dela balen på hälften utan helst i tio delar, om inte mer. Sen även då måste grovfodret förvaras svalt. För att ens har en chans att hålla sig bra.

Kyla kommer vara den som "stoppar" upp försämring hos balen. Är det tillräckligt kallt så kan en bal hålla sig ett bra tag.

Men som sagt jobbigt med tanke på all jobb som kvävs, men inte omöjligt ;)

Fast seriöst ? Det finns ju inga som helst vettiga rekommendationer ens utifrån ditt optimistiska svar , med alla variabler det innehåller, för att frågan från TS ens skulle vara ett alternativ i dennes läge ?
En ensam häst och + 300 ts i vikt vilket jag uppskattar det handlar om , dvs många veckor öppen bal på ensam häst och sen då känsligheterna du beskriver för ensilerat foder allmänt ? Vem skulle öht finna det scenariot som en lösning man vill chansa på ???

Och jo : balar blir dåliga om de har hål i sig även om de inte öppnats utöver det . Hur tänkte du där ???

Håller med om att den kan kännas och låta konstig. Speciellt när det kommer till hästfolk öron. Men metoden funkar. :) Har använt mig av den några gånger.

Nja inte alla hål gör balen dålig. Dom små hålen gör inte en sån stor skada till en början. Det är mer sen när man öppnar balen och tillför syre samt att man tar bort "skyddet" som balen har för väder ect ect. Det är skillnad på hål och hål. Det som inte folk vet om är att det görs mer eller mindre små hål i varje plastad bal vid t ex flyttning. Det är nästan helt oundvikligt att få en hel frihålig plastbal. Så får man en bal som kanske t ex blir dålig fort kan det beror på de småhålen. Eller att balen var helt enkelt "fel" lagrad. :)

Hej som jag ser det så är det mkt enkelt. En ensilerad storbal är en konservburk som man öppnar höet eller hösilaget eller ensilaget är konserverat eller rättare sagt mjölksyrat. När du öppnar plasten och luften kommer in så börjar nedbrytningen. Är det 20 minusgrader ute så byter du ut en konserverings metod mot en annan och den håller nästan hur länge som helst. Jag brukar tänka på hur jag förvarar min egen mat är det 8 plus så borde balen hålla ca en vecka är det 0 grader betydligt längre. Gassar solen på balen under hela dagen kortare och så vidare. Sen så är det ju bra om hästarna inte kommer åt att skita och pissa i balen då är det ju bara att kassera.

Det är inga problem att ge få eller en häst storbal men man får ju vara beredd på att kassera den efter lämplig tid, stor gödselstack eller bränna upp dom fungerar. Hanteringen av dom kräver ju dock att man har tillgång till traktor, eller är mkt energisk :) Där vi bor så säljer vi dom så billigt (ibland under självkostnadspris, ibland har vi eldat upp nya) så det kan vara ekonomiskt att kassera.

En plastad storbal är bara en stor konservburk. Men när man ser hur många hästar står med samma storbal över en månad på sommaren, så undrar man om dom är så känsliga som man tror...

Senast ändrad:

ja det är en ypperlig liknelse.

precis som en sån konservburk så blir det också himla dåligt, om det finns hål i konservburken, även innan man tar upp locket med konservöppnaren.
som inflik till tidigare diskussion om hål i balar....

Grejen är nog den att vi inte tänker samma sak vad det gäller hål. Både ja och nej på konservburk teorin, allt beror på vad sorts bal det är och vädret. En del klara sig bättre andra inte.

Bara för att man inte ser hålen betyder inte det att dom inte finns.

Liknande trådar

Foder & Strö Vi vet ju att hållbarheten på en öppen hösilagebal bara är några dagar i sommarvärme. Det finns studier gjorda på ompressning av stora...
Svar
7
· Visningar
870
Senast: Lejd
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 935
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
642
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
402
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama