Hur länge kan man rida?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Willja
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 067

Willja

Trådstartare
Min foderhäst är just betäckt. Hur länge kan jag räkna med att rida henne "som vanligt", dvs dressyrarbete varvat med skogsridning?

Om allt går bra ska hon betäckas även nästa år. Är det någon idé att sätta igång henne efter fölningen igen då, när hon är dräktig igen?

Sv: Hur länge kan man rida?

Du känner ofta själv hur länge du kan rida henne. Jag slutade rida min Quarter tre månader innan fölning. Du borde rida henne, för att undvika att hon blir en hängmatta;) hiih

rida kan du göra så länge märren tycker det är kul!

min märr är på dygn 339 nu och jag red henne senast för 2 dagar sen, hon visar tydligt om hon vill bli riden, hon hade en period då jag inte red på 2 månader, men nu har hon sagt till lite oftare att hon vill bli riden, dock är det barbacka och endast korta turer med skritt och trav där både hon och jag känner att det funkar (hon travar helst helatiden).

när hon får fölet kommer jag börja rida ganska "omgående" dock blir det då i hagen och barbacka även där första tiden, men det där får man se, kan ju vara så att hon inte vill bli riden då och då får jag ju helt enkelt acceptera det. Lyssna på märren mkt, tycker hon det är kul så tuta o kör.

Min ena sköthäst har haft några föl, och då slutade vi rida dressyr på henne i December ungefär (hon skulle ha i April), för då började hon kännas tung. I samma veva slutade vi galoppera på henne ute med, då hon kändes tung och markbunden.
Men vi slutade nog inte rida på henne helt fören ca 2-4 veckor innan beräknad fölning, beroende på hur pigg hon kändes.
Men de sista veckorna ägnade jag åt långa promenader (hade säkert kunnat skritta barbacka utan större problem, men ägaren ville inte det, och det är ju de som har sista ordet :) )

Man får läsa av stoet och se vad hon vill och klarar.

Mitt eget sto sa ifrån vid dygn 318 i första dräktigheten men redan två månader innan beräknad fölning andra dräktigheten. Andra gången var hon mycket större än första.

Tackar för svaren! Då kan jag räkna med att träna lite dressyr under hösten då i alla fall. Skönt!

Jag hoppade faktiskt mitt sto fyra månader innan fölning, men bara enstaka bommar lagda på sockerbitar. Jag känner min häst väl och hon är tydlig med sina åsikter så jag ser vad som funkar med henne.

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att... 2
Svar
23
· Visningar
2 088
Senast: Kajsalisa
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
761
Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 287
Senast: Alexandra_W
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 644
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka