Hur länge kan dom vara utan grovfoder?

F

FTW

Om man inte ger fri tillgång på hö ute i hagarna - hur länge kan det gå mellan grovfoder-givorna?
Jag har alltid tänkt att hästar får magsår, kolik och dör på kuppen om de inte tuggar hela tiden, men det finns ju många hästar som inte får något på hela dagen.
Så - efter hur lång tid börjar man få negativa effekter av att de inte har tillgång på stråfoder?

Och kan hästar få kolik av hösilage? Förutsatt att det är bra kvalitet, förstås)

(Var det någon som fattade frågan ... :o )

Sv: Hur länge kan dom vara utan grovfoder?

Det beror ju på hur mkt de får o hur länge de har att äta. Ute åtta timmar utan mat vet jag många som är (höfrukost inne - ut 8 h - in o äta e m- hö). Jag ger mina först en liten tuss i sbd m morg fodr inne, då de även får betfor o någon även havre. Sen får de resten av morgonhöet i hagen, så de har i några timmar till.

JAG tycker att max FÖR MIG O MINA hästar är 8h på dagen o 10 på natten (man behöver sova även som hästägare), o på kvällen får de sin största grovfodergiva.

Kolik kan hästar få av mycket, och säkertäven av hösilage. Att det skulle vara värre än något annat tror jag däremot inte.

Jag har läst att hästar vill stimulera tuggbehovet var tredje timme. Tror det stämmer rätt bra, tittar jag på mina som har fri tillgång går de o äter med ca 2-4 timmars mellanrum.

Hästar har väldigt hög salivavsöndreng för att hjälpa till vid intagandet av föda. Salivavsöndringen är som högst när de äter och avtar succesivt när det slutar. Om jag minns rätt så efter c:a tre timmar har den upphört till ett minimum. Eftersom salivavsöndringen inte triggas av hjärnan i första hand utan när det börjar komma grovfoder igen tar det ett tag innan salivavsöndringen kommer igång igen.
Det borde alltså vara större risk för problem när hästen får långa uppehåll mellan fodergivorna.
Därför anser jag att tuggbehovet ska tillfredstälas för att undvika problem genom att ge så pass mycket grovfoder att de i stort sett har att göra till nästa giva.
Var har jag nu läst detta...jag läser så mycket vetenskapliga skrifter på nätet och biblioteket att jag inte kommer ihåg var. Men om det är någon som har annorlunda uppgifter är jag givetvis nyfiken.

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Man brukar säga att 10 timmar är absolut max vad tarmfloran klarar sig utan grovfodertillförsel, men säkert händer det saker med hästen rent beteendemässigt långt innan de 10 timmarna gått.

Vi försöker hålla max ca 4 timmar utan grovfoder i vårt stall, utom på natten förstås, då får vissa klara sig i 10 timmar utan mat...:smirk:

pinky skrev:
... men säkert händer det saker med hästen rent beteendemässigt långt innan de 10 timmarna gått.

Jo tack - en hungrig märr är lika charmig som en hungrig tjej :D (Talar för mig själv ...)

Nu har jag kommit på en följdfråga - hur mår då hästar som står på spån? Märker man på lynnet om en häst står på spån eller halm?
Det måste ju bli rätt många timmar per natt helt utan tugg-sysselsättning för många hästar. Är de hästarna gnälligare än de som står på halm?

Räknas det som att de tuggar/producerar saliv eller inte om de går i skogshage med buskar, sly osv när det är höst & vinter? Det är ju inte bete, men de går ju och gnager ändå? Saliven borde ju produceras oavsett om de tuggar på hö/ensliage eller buskar/kvistar/bark och gräs som är kvar sedan sommaren även om det inte innehåller näring? Jag menar inte att de får i sig vad de behöver, men de har ju sysselsättning och får tugga. Hur länge klarar de sig då anser Ni?

Hör till de "dåliga" hästaägare som pga jobb inte kan ge middagshö , inte har nån annan som kan göra det och inte heller har möjlighet att låta dem ha fri tillgång ute pga att jag delar stall och frågan redan varit uppe. Hästarna står på halm inne och de får äta hö nån timme-ett par timmar på morgonen och sedan går de ute från ca 7-16 utan foder, men inte i kal rasthge utan i skogen. Tyvärr är det det bästa jag kan erbjuda min häst. Bör jag sälja hästen eller anser Ni detta vara ok? :D

10-12 timmar utan grovfoder och hästen får skador på magsäcksslemhinnan, dvs början till magsår. Om det sker någon enstaka gång läker såren självmant när grovfoder åter tillförs men att varje natt stå 10 timmar utan grovfoder är som gjort för magsår. Magsår ger inte alltid tydliga symtom så även om man kan tycka att hästen är frisk kan den gå med magsår.

Sen beteendemässigt sker nog störningar och negativa effekter betydligt tidigare än vid 10 timmar utan något att göra.

Jag vet någon som sa att det bör gå max 4 h mellan fodringarna dagtid..hurvida detta stämmer kan jag ej svara på.

Mina hästar blir fodrade med ca 12 tim mellanrum och jag har aldrig haft hästar som har haft problem med magen. Alltid mått bra och haft en fin avföring, pigga o blanka i pälsen men då är dom även ute i stora hagar väldigt länge och har tillgång till skog.

Tänkte starta en sån här tråd själv, men du hann före !

Så 3-4 timmar är att rekommendera, och efter tio timmar skadas kroppen rent fysiskt, har jag fattat rätt då ?

Hästarna i mitt stall får frukost kl 7, sen lite lunchhö ute vid 13, sen inget mer grovfoder förrän kl 21. Jag tycker det är väldigt lite, och fodrar extra upptill så att min har fri tillgång, typ.

Mina två står på spån och har inte fri tillgång. Har inte märkt att de fått nån typ av störningar av det. Skulle önska att jag kunde ha fri tillgång men det är inte möjligt. På kvällen får de 3kg hö var och de står inne nio timmar. På morgonen verkar de inte vara vrålhungriga utan väntar lugnt på maten. Enda gången jag upplever att de är hungriga är vid fodringar utomhus dagar då det är kallare/sämre väder. Antar att de är lite frusna då. Försöker dock se till att de har trädgrenar av olika slag att tugga på i hagen så att något finns att göra. Dessa går åt betydligt fortare vid kallare väder.

Dagtid fodrar jag med fem timmars mellanrum och varje mål räcker strax över en timme.

våra hästar fodras med ca 5 h mellanrum och varje mål räcker i ca 1,5 h men däremellan står dom altid och tuggar på pinnar/stockar som vi har i hagen som sysselsättning åt dom och träden ryker förståss också... (det är dock viktigt att man hela tiden kollar att dom inte har gnagt till spetsar som dom kan skada sig på!)

Efter 10-12 utan grovfoder kan man se början till skador på slemhinnor och efter 18 timmar finns det hästar som utvecklar blödande magsår.
Inom de flesta kavalleriförband och ryttarhärar har man historiskt sett utfodrat minst 2 ggr per dygn, vilket stöds av modern forskning.

om hästarna inte går i en sandpaddock så klarar dom sig länge utan hö eller hösilage. Se över din hage, finns det sly, gammalt gräs och lite träd så har hästarna hela tiden att göra. Dom behöver inte stå och äta hö, utan det är bättre om dom får leta runt lite.

En annan lösning om man känner sig orolig är att lägga ut halm under dagen, även om dom inte äter så finns den där. Jag har 4 hästar 3 ponnyer o en stor, dom får mat mellan 7-8 på morgonen och mellan 18-20 på kvällen. Är sällan särskilt hungriga. Dom går på lösdrift med kornhalm och hagen är ca 5 hektar, skog och ängsmark.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 903
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
571
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
386
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
845

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat

Omröstningar