Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Har sökt efter trådar och hittade en men har fortfarande frågor.
Hur länge håller sig en ensilage bal när den är öppnad? Vet inte TS men den är ganska blöt.
Ja då var de som jag trodde.
En tjej i stallet har en bal för sig själv, förra gången tog de 6 veckor innan den var slut men då var de ju riktigt kallt men den luktade inte gott de sista.
Nuvarande bal har vart öppen ca 3 veckor, därför undrade ja för ja påpekade detta för någon i stallet men dom menade på att den står sig :O Jag har läst en del foder både för kor och häst och tyckte detta lät riktigt knas.
Kor är till och med tåligare än vad hästar är och man har oftast inte balarna mer än ca. en vecka där heller.
Nej kor är inte tåligare än hästar, har man ett mindre bra foder så ökar celltalen på stubben och en mastit är på uppgång. En producerande mjölko är ohyggligt känslig för foderkvalitén.
Och att generellt säga en vecka stämmer inte, beror ju som sagts tidigare även på temeratur utomhus. Har man t.ex. 5-10 minus håller den ju väldigt länge. Sedan så beror det ju både på ts-halt men även på hur snabbt balarna plastades efter rullning. Det sistnämda är det inte så många som tar med i beräkningen, och även kan vara svårt att hålla koll på om man inte tar eget foder. :
Nu syftade jag på toxiner och mögelsporer men det framkom nog inte. Kor är inte alls lika känsliga mot sporer och toxiner som hästar är. Alla kor är ju heller inte av hon-kön och som jag förstått det så är inte masit hos tjurar och stutar ett centralt problem
Beror på hur man definerar väldigt länge? Även om kylan håller i sig borde ju temperaturen i balen öka när vissa bakterier och svampar börjar arbeta när pH:t sjunker efter att balen bryts. Dessutom om TS-halten är ganska låg (enligt TS bedömning) så finns det flertalet fungi som kan börja arbeta även i lägre temperaturer och därmed få upp värmen i balen.
Kan man dessutom inte så mycket om foder att man använder balen även när det börjar lukta unka så kanske man inte bör använda balen mer än en vecka för att minska sannolikheten för att det blir fel.
TS: finns ju små balar på 25 kg som säljs av vissa foderhandlare, kanske kan rekommendera sådant till din stallkamrat?
Jo alla kor är av honkön! Men alla nötkreatur är det inte, de kan vara både tjurar och stutar, lite skillnad där. Och jo, de är väldigt känsliga och då pratar jag om högproducerande kor, inte nötkreatur rent generell, det är något helt annat. Men iom. att du skrivit kor så är det just de jag tar fasta på.
Jag har tyvärr inte riktigt kommit in i fackspråket ännu, så när jag säger kor så menar jag nötkreatur
Att säga kor som samlingsnamn till alla nötkreatur blir som att kalla alla hästar ston. Blir en aningen missvisande.
Kicki
Jag förstår och håller med men där jag kommer ifrån säger alla kor eller kossor oavsett kön. Och nej det är inte stockholm
Jajja väldigt OT!
Jag vet inte var utbildningsnivån ligger, men den som gått ut högstadiet brukar vara bevandrad i det faktum att kor är kvinnliga nötkreatur.
Haha, ja, reagerade jag också första gången dessa "nötter" nämndes, men varkar vara vanligt i Uppsala. Har inte bara hört en kalla nötkreatur för nötter här inte =)
Nog används ordet "ko" även vid beteckning på art och raser, t ex Väneko. Det är väl först när man går ner på individnivå som man specificerar ko resp tjur? Jämför "höns" som art resp höna och tupp.Jag vet inte var utbildningsnivån ligger, men den som gått ut högstadiet brukar vara bevandrad i det faktum att kor är kvinnliga nötkreatur.